Gå till innehåll

Akvarium på övervåning


lucaspetterssson

Rekommenderade inlägg

Antar att det står över en bärande vägg , borde inte vara några problem.

man får ta lite hänsyn till när det är byggt, har du inget svikt i golvet på övervåningen så kan du nog vara lugn men vill man vara säker ber man en duktig snickare komma hem å kolla.

tänk dock på att det ofta blir väldigt varmt på övervåningen i villor sommartid 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Värme och kyla har jag under kontroll, är mer nojjig för vikten. Min pappa till hobbysnickare säger att det funkar. Får hoppas att folksam vill ta kulan ifall nått händer haha! Det är stabilt nu och ingen svikt i golvet alls. Akvariet tomt står bust nu mitt i utan något som bär upp det, ändå 166kg tomt och inget sviktande i golvet just nu

11 minuter sedan, johannes.k skrev:

Antar att det står över en bärande vägg , borde inte vara några problem.

man får ta lite hänsyn till när det är byggt, har du inget svikt i golvet på övervåningen så kan du nog vara lugn men vill man vara säker ber man en duktig snickare komma hem å kolla.

tänk dock på att det ofta blir väldigt varmt på övervåningen i villor sommartid 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

52 minuter sedan, lucaspetterssson skrev:

Värme och kyla har jag under kontroll, är mer nojjig för vikten. Min pappa till hobbysnickare säger att det funkar. Får hoppas att folksam vill ta kulan ifall nått händer haha! Det är stabilt nu och ingen svikt i golvet alls. Akvariet tomt står bust nu mitt i utan något som bär upp det, ändå 166kg tomt och inget sviktande i golvet just nu

 

Låter bra 👍 , ville bara påminna så tråkigt när man inser problemen i efterhand.

 

En normal villa är dimensionerad för en ganska rejäl last, tänk tex badrum badkar väger en del, eller två 150kilos som har en kärleksstund i en 90 säng 🤪

  • Haha 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

31 minuter sedan, johannes.k skrev:

Låter bra 👍 , ville bara påminna så tråkigt när man inser problemen i efterhand.

 

En normal villa är dimensionerad för en ganska rejäl last, tänk tex badrum badkar väger en del, eller två 150kilos som har en kärleksstund i en 90 säng 🤪

Haha, ja det blir ju en hel dels vikt. Räknade ut att 9 pers som står och snackar under en fest blir ca 670kg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en liten tanke: även om golvet håller för punktvikten, så tänker jag att akvariet riskerar att börja luta lite pga belastningen. detta skulle kunna leda till att du får snedbelastning i akvariet som i sin tur leder till att akvariet börjar läcka. 

jag har ingen som helst erfarenhet av detta, men någon annan som har det? 

 

@stigigemla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...