Gå till innehåll

ION DIRECTOR


johannes.k

Rekommenderade inlägg

Antar att detta är forumet för iond om det inte stämmer kan väll admin flytta till lämplig plats, om det stämmer byt ämnesnamn 😉

 

I veckan fick jag äntligen tag i en iond , som jag har väntat,

installationen var väldigt enkel och instruktionerna var bra, min rekommendation är följ de även om suget att starta första testet är stort.

De tre första mätningarna var inte helt perfekta 5-10% från verkligheten, efter det hur stadigt och perfekt som helst, väntar svar på tritontest för att kunna ge en mer exakt referens ,  som referens nu har jag senaste tritontest i december samt mätningar salifert, för nitrat hanna lr.

 

Då jag inte har lyxen att ha ett sumprum är det anledningen till att jag satsade på ghl från början - plats och ljud - men jag är nöjd med produkterna och skulle nog behålla samma system även om jag inte behövde ta hänsyn till plats.

 

Inställningarna ger möjlighet till egena larmgränser och även gräns från avvikelse till tidigare mätning som genererar ny mätning (något jag önskar khd skulle ha också) bifogar bilder så ni får en uppfattning.

 

Ett stort plus är K mätning då det går åt en del och jag nu har börjat dosera inte bara efter triton-lab svar.

 

minuset som jag har att tillägga är driftkostnaden , den slurpar i sig en del referensvätska som inte är gratis och lägsta testintervallen är 1g/dygn jag hade lätt klarat mig på varannat dygn då jag kör på core7 och styr på kh och ion endast är för att hålla koll.

 

vore kul om mer medlemmar kunde dela med sig av lite ärliga produktrecensioner så man har lite för och nackdelar på de tekniska prylarna som finns på marknaden. 

E4E631DE-83CE-401C-AAB0-07165B16DBBB.png

A5487816-6B4B-41D3-BE8E-733144553293.png

91E61108-0E34-46BF-BA1D-628F65669C2C.png

236D3566-152A-4088-8466-58898CDCA0A8.png

24AF9AD1-2ACC-46E2-A6EA-EC0DF6EB5F7F.jpeg

  • Gilla 6
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , johannes.k skrev:

Antar att detta är forumet för iond om det inte stämmer kan väll admin flytta till lämplig plats, om det stämmer byt ämnesnamn 😉

 

I veckan fick jag äntligen tag i en iond , som jag har väntat,

installationen var väldigt enkel och instruktionerna var bra, min rekommendation är följ de även om suget att starta första testet är stort.

De tre första mätningarna var inte helt perfekta 5-10% från verkligheten, efter det hur stadigt och perfekt som helst, väntar svar på tritontest för att kunna ge en mer exakt referens ,  som referens nu har jag senaste tritontest i december samt mätningar salifert, för nitrat hanna lr.

 

Då jag inte har lyxen att ha ett sumprum är det anledningen till att jag satsade på ghl från början - plats och ljud - men jag är nöjd med produkterna och skulle nog behålla samma system även om jag inte behövde ta hänsyn till plats.

 

Inställningarna ger möjlighet till egena larmgränser och även gräns från avvikelse till tidigare mätning som genererar ny mätning (något jag önskar khd skulle ha också) bifogar bilder så ni får en uppfattning.

 

Ett stort plus är K mätning då det går åt en del och jag nu har börjat dosera inte bara efter triton-lab svar.

 

minuset som jag har att tillägga är driftkostnaden , den slurpar i sig en del referensvätska som inte är gratis och lägsta testintervallen är 1g/dygn jag hade lätt klarat mig på varannat dygn då jag kör på core7 och styr på kh och ion endast är för att hålla koll.

 

vore kul om mer medlemmar kunde dela med sig av lite ärliga produktrecensioner så man har lite för och nackdelar på de tekniska prylarna som finns på marknaden. 

E4E631DE-83CE-401C-AAB0-07165B16DBBB.png

A5487816-6B4B-41D3-BE8E-733144553293.png

91E61108-0E34-46BF-BA1D-628F65669C2C.png

236D3566-152A-4088-8466-58898CDCA0A8.png

24AF9AD1-2ACC-46E2-A6EA-EC0DF6EB5F7F.jpeg

Snyggt! 👌

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har grejerna varit igång en liten stund och första problemet eller rättare sagt frågeställningen kom fort, efter att ha fått tillbaka tritontest så visste jag inte vad jag skulle tro, 15% avvikelse i calcium (nästan 100 högre på tritontest) , jag ställde frågan till triton och bad de verifiera resultatet samt öppnade ett ärende hos GHL.

Killen på GHL hänvisade till referensvätska att testa mot men bad mig även att kontrollera salinitet vilket jag bara tyckte var irriterande men jag gav till slut med mig och började studera värden och kemi lite grundligare vilket jag inte gjort tidigare, jag har enbart litat på tritons doseringsanvisningar och refraktometer.

 

Döm av min förvåning när jag kunde konstatera att jag låg alldeles för lågt i salinitet, jag har haft obefintlig polypexpansion på korallerna men trodde att det berodde på mina invånare i akvariet, skall bli spännande och se hur det blir om några veckor, för det är ju det svåra med saltakvarie att ha tålamod, det dröjer länge innan resultat av förändringar visar sig. 

 

Men åter till tekniken, nu litar jag på grejerna och är mer än nöjd, mätningen av sodium gör att jag även litar på conduct mätningar på ett annat sätt då det blir en dubbel kontroll.

Kan varmt rekommendera en sida på Refical news där man kan lägga in sina värden och beräkna salinitet samt så avvikelse från normalt havsvatten på olika macroämnen.

https://recifalnews.fr/2017/05/compute-salinity-from-sea-water-macro-elements/

 

Nitratet har stigit i samband med höjningen av salinitet om det beror på minskad  tillväxt i refugium eller nått kemiskt som jag inte förstår vet jag inte.

 

Kontentan av det hela är att jag är väldigt nöjd med utrustningen men om inte alla värden ligger inom vettigt område kan mätningar bli lite felaktiga, men jag är rädd att det även gäller Tritons mätningar.

 

 

Skärmklipp.JPG

  • Gilla 9
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-02-09 at 12:52, johannes.k skrev:

Nu har grejerna varit igång en liten stund och första problemet eller rättare sagt frågeställningen kom fort, efter att ha fått tillbaka tritontest så visste jag inte vad jag skulle tro, 15% avvikelse i calcium (nästan 100 högre på tritontest) , jag ställde frågan till triton och bad de verifiera resultatet samt öppnade ett ärende hos GHL.

Killen på GHL hänvisade till referensvätska att testa mot men bad mig även att kontrollera salinitet vilket jag bara tyckte var irriterande men jag gav till slut med mig och började studera värden och kemi lite grundligare vilket jag inte gjort tidigare, jag har enbart litat på tritons doseringsanvisningar och refraktometer.

 

Döm av min förvåning när jag kunde konstatera att jag låg alldeles för lågt i salinitet, jag har haft obefintlig polypexpansion på korallerna men trodde att det berodde på mina invånare i akvariet, skall bli spännande och se hur det blir om några veckor, för det är ju det svåra med saltakvarie att ha tålamod, det dröjer länge innan resultat av förändringar visar sig. 

 

Men åter till tekniken, nu litar jag på grejerna och är mer än nöjd, mätningen av sodium gör att jag även litar på conduct mätningar på ett annat sätt då det blir en dubbel kontroll.

Kan varmt rekommendera en sida på Refical news där man kan lägga in sina värden och beräkna salinitet samt så avvikelse från normalt havsvatten på olika macroämnen.

https://recifalnews.fr/2017/05/compute-salinity-from-sea-water-macro-elements/

 

Nitratet har stigit i samband med höjningen av salinitet om det beror på minskad  tillväxt i refugium eller nått kemiskt som jag inte förstår vet jag inte.

 

Kontentan av det hela är att jag är väldigt nöjd med utrustningen men om inte alla värden ligger inom vettigt område kan mätningar bli lite felaktiga, men jag är rädd att det även gäller Tritons mätningar.

 

 

Skärmklipp.JPG

Med lite risk att vara partisk men om nitratmätningen stiger med salthalt skulle jag starkt misstänks kontamination/ störjoner. Nitrat följer ju förstås inte salthalten på något sätt men jonprober som mäter  nitrat är extremt känsliga för störjoner. Säger inte att det är ett felvärde men råder dig bara att dubbelkolla nitraten särskilt om den ändras med salthalt för det sambandet finns inte rent biologiskt. 
jag hade inte litat på ett Salifert nitrat som referens då det blir väldigt trubbigt. Om du ligger under 4 ppm är red sea PRO ett superbra test o ligger du lite högre kanske Fauna Marines. I goda händer har dessa tester hög noggrannhet. 
 

Calcium, kalium o Mg med icp är väldigt tillförlitliga. Jod o silikat kan ibland va sämre med icp dock. 
även där duger dock ett färskt manuellt test som bra referens. Köper du ett nytt Salifert o mäter Ca o är noggrann tror jag nog du kan räkna med en noggrannhet på 10-15 ppm i alla fall. Gällande Mg tycker jag red sea PRO har det bästa testet där du om testet är hyfsat nytt kan räkna med en noggrannhet på kanske 30 ppm i alla fall. 

 

lycka till. Det ör kul med teknik 🙂

Jonas 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för input @jonasroman , partisk eller inte spelar ingen roll alltid bra med åsikter / fakta.

 

Störning av joner eller annat ligger långt över min nivå, men kan säkert stämma då jag gjorde en förändring i karet.

Tyvärr så hände det även en del annat denna vecka då jag jobbat hemma, rensat refugium , kanske matat lite mycket mm 

Dropptest visade lika när jag testade idag, och den lilla puckeln som kom i samband med ökning av salinitet har försvunnit. 

 

Och visst är det kul med teknik och i mitt fall nödvändigt för att kunna hålla sps, pga jobbresor så kan jag inte ha daglig tillsyn och visuellt se att något är fel.

 

/johannes  

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Lite smolk i bägaren tyvärr, mätningarna har varit och är fortfarande stabila och bra men… sista tre dagarna har givaren rasat i % (maskinen bedömer återstående livslängd vid varje test) gått från 98% till 69% på tre dagar.

Har öppnat en ticket och får troligen en ny givare men återstår och se hur de sköter ärendet.

Men lite oroväckande är det, lanseringen har varit framflyttad i ett år och jag trodde detta var ett åtgärdat problem, hoppas att det är så och att jag fick ett måndags ex.

 

återkommer med vidare rapport, 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 11 månader senare...

Hej Johannes,

Det verkar vara väldigt tyst från de som har dessa maskiner både här

och ute i världen. Har du kvar den och hur funkar den för dig? Löste det sig med den nya sensorn? Har funderar länge på att köpa en men inte riktigt vågat givet hur sparsmakat det varit med utvärderingar. 

 

mvh

Sven

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2/4/2023 at 5:58 PM, OR20 said:

Hej Johannes,

Det verkar vara väldigt tyst från de som har dessa maskiner både här

och ute i världen. Har du kvar den och hur funkar den för dig? Löste det sig med den nya sensorn? Har funderar länge på att köpa en men inte riktigt vågat givet hur sparsmakat det varit med utvärderingar. 

 

mvh

Sven

Det är tyst pga att de har ett uppehåll i försäljningen av dem. Sensorerna var tydligen kassa och håller på att designas om i detta nu. Vad jag har förstått när jag har snackat med dem så borde utvärderingen av de nya sensorerna vara klara…typ snart och ser lovande ut.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

30 minuter sedan, MichaelE skrev:

Det är tyst pga att de har ett uppehåll i försäljningen av dem. Sensorerna var tydligen kassa och håller på att designas om i detta nu. Vad jag har förstått när jag har snackat med dem så borde utvärderingen av de nya sensorerna vara klara…typ snart och ser lovande ut.

Tack, misstänkte att det var något i den stilen. Då håller vi tummarna för att de löser det snart så att man kan börja fundera igen på att köpa en maskin. Om det fungerar så vore det ju en kanon sak att kunna mäta framförallt NO3 och K automatiskt.  

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Är ju lite av en akvarieperiodare, intresset har varit lågt ett tag pga cyano.
Ion är inget jag i dagsläget kan rekommendera, har för närvarande ingen givare som funkar... 

Ser att de dragit ned garanti på de nya ytterligare så det är tveksamt att jag kommer beställa någon ny.

Kostnaden för givare och referensvätska blir lite hög tycker jag , om det hade varit möjligt att göra test var 3 dag så skulle det vara mer intressant, men mjukvaran begränsar till min varje dag. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...