Postat 30 januari 20223 Ă„r Antar att detta Ă€r forumet för iond om det inte stĂ€mmer kan vĂ€ll admin flytta till lĂ€mplig plats, om det stĂ€mmer byt Ă€mnesnamn đ  I veckan fick jag Ă€ntligen tag i en iond , som jag har vĂ€ntat, installationen var vĂ€ldigt enkel och instruktionerna var bra, min rekommendation Ă€r följ de Ă€ven om suget att starta första testet Ă€r stort. De tre första mĂ€tningarna var inte helt perfekta 5-10% frĂ„n verkligheten, efter det hur stadigt och perfekt som helst, vĂ€ntar svar pĂ„ tritontest för att kunna ge en mer exakt referens ,  som referens nu har jag senaste tritontest i december samt mĂ€tningar salifert, för nitrat hanna lr.  DĂ„ jag inte har lyxen att ha ett sumprum Ă€r det anledningen till att jag satsade pĂ„ ghl frĂ„n början - plats och ljud - men jag Ă€r nöjd med produkterna och skulle nog behĂ„lla samma system Ă€ven om jag inte behövde ta hĂ€nsyn till plats.  InstĂ€llningarna ger möjlighet till egena larmgrĂ€nser och Ă€ven grĂ€ns frĂ„n avvikelse till tidigare mĂ€tning som genererar ny mĂ€tning (nĂ„got jag önskar khd skulle ha ocksĂ„) bifogar bilder sĂ„ ni fĂ„r en uppfattning.  Ett stort plus Ă€r K mĂ€tning dĂ„ det gĂ„r Ă„t en del och jag nu har börjat dosera inte bara efter triton-lab svar.  minuset som jag har att tillĂ€gga Ă€r driftkostnaden , den slurpar i sig en del referensvĂ€tska som inte Ă€r gratis och lĂ€gsta testintervallen Ă€r 1g/dygn jag hade lĂ€tt klarat mig pĂ„ varannat dygn dĂ„ jag kör pĂ„ core7 och styr pĂ„ kh och ion endast Ă€r för att hĂ„lla koll.  vore kul om mer medlemmar kunde dela med sig av lite Ă€rliga produktrecensioner sĂ„ man har lite för och nackdelar pĂ„ de tekniska prylarna som finns pĂ„ marknaden.Â
Postat 30 januari 20223 Ă„r 1 timme sedan , johannes.k skrev: Antar att detta Ă€r forumet för iond om det inte stĂ€mmer kan vĂ€ll admin flytta till lĂ€mplig plats, om det stĂ€mmer byt Ă€mnesnamn đ  I veckan fick jag Ă€ntligen tag i en iond , som jag har vĂ€ntat, installationen var vĂ€ldigt enkel och instruktionerna var bra, min rekommendation Ă€r följ de Ă€ven om suget att starta första testet Ă€r stort. De tre första mĂ€tningarna var inte helt perfekta 5-10% frĂ„n verkligheten, efter det hur stadigt och perfekt som helst, vĂ€ntar svar pĂ„ tritontest för att kunna ge en mer exakt referens ,  som referens nu har jag senaste tritontest i december samt mĂ€tningar salifert, för nitrat hanna lr.  DĂ„ jag inte har lyxen att ha ett sumprum Ă€r det anledningen till att jag satsade pĂ„ ghl frĂ„n början - plats och ljud - men jag Ă€r nöjd med produkterna och skulle nog behĂ„lla samma system Ă€ven om jag inte behövde ta hĂ€nsyn till plats.  InstĂ€llningarna ger möjlighet till egena larmgrĂ€nser och Ă€ven grĂ€ns frĂ„n avvikelse till tidigare mĂ€tning som genererar ny mĂ€tning (nĂ„got jag önskar khd skulle ha ocksĂ„) bifogar bilder sĂ„ ni fĂ„r en uppfattning.  Ett stort plus Ă€r K mĂ€tning dĂ„ det gĂ„r Ă„t en del och jag nu har börjat dosera inte bara efter triton-lab svar.  minuset som jag har att tillĂ€gga Ă€r driftkostnaden , den slurpar i sig en del referensvĂ€tska som inte Ă€r gratis och lĂ€gsta testintervallen Ă€r 1g/dygn jag hade lĂ€tt klarat mig pĂ„ varannat dygn dĂ„ jag kör pĂ„ core7 och styr pĂ„ kh och ion endast Ă€r för att hĂ„lla koll.  vore kul om mer medlemmar kunde dela med sig av lite Ă€rliga produktrecensioner sĂ„ man har lite för och nackdelar pĂ„ de tekniska prylarna som finns pĂ„ marknaden. Snyggt! đ
Postat 7 februari 20223 Är Ser verkligen fram emot att höra hur du gillar den och hur den fungerar! OcksÄ kanon bra initiativ att dela erfarenheterna hÀr sÄ att vi andra kan lÀra oss, Tack!
Postat 9 februari 20223 Ă„r Författare Nu har grejerna varit igĂ„ng en liten stund och första problemet eller rĂ€ttare sagt frĂ„gestĂ€llningen kom fort, efter att ha fĂ„tt tillbaka tritontest sĂ„ visste jag inte vad jag skulle tro, 15% avvikelse i calcium (nĂ€stan 100 högre pĂ„ tritontest) , jag stĂ€llde frĂ„gan till triton och bad de verifiera resultatet samt öppnade ett Ă€rende hos GHL. Killen pĂ„ GHL hĂ€nvisade till referensvĂ€tska att testa mot men bad mig Ă€ven att kontrollera salinitet vilket jag bara tyckte var irriterande men jag gav till slut med mig och började studera vĂ€rden och kemi lite grundligare vilket jag inte gjort tidigare, jag har enbart litat pĂ„ tritons doseringsanvisningar och refraktometer.  Döm av min förvĂ„ning nĂ€r jag kunde konstatera att jag lĂ„g alldeles för lĂ„gt i salinitet, jag har haft obefintlig polypexpansion pĂ„ korallerna men trodde att det berodde pĂ„ mina invĂ„nare i akvariet, skall bli spĂ€nnande och se hur det blir om nĂ„gra veckor, för det Ă€r ju det svĂ„ra med saltakvarie att ha tĂ„lamod, det dröjer lĂ€nge innan resultat av förĂ€ndringar visar sig.  Men Ă„ter till tekniken, nu litar jag pĂ„ grejerna och Ă€r mer Ă€n nöjd, mĂ€tningen av sodium gör att jag Ă€ven litar pĂ„ conduct mĂ€tningar pĂ„ ett annat sĂ€tt dĂ„ det blir en dubbel kontroll. Kan varmt rekommendera en sida pĂ„ Refical news dĂ€r man kan lĂ€gga in sina vĂ€rden och berĂ€kna salinitet samt sĂ„ avvikelse frĂ„n normalt havsvatten pĂ„ olika macroĂ€mnen. https://recifalnews.fr/2017/05/compute-salinity-from-sea-water-macro-elements/  Nitratet har stigit i samband med höjningen av salinitet om det beror pĂ„ minskad  tillvĂ€xt i refugium eller nĂ„tt kemiskt som jag inte förstĂ„r vet jag inte.  Kontentan av det hela Ă€r att jag Ă€r vĂ€ldigt nöjd med utrustningen men om inte alla vĂ€rden ligger inom vettigt omrĂ„de kan mĂ€tningar bli lite felaktiga, men jag Ă€r rĂ€dd att det Ă€ven gĂ€ller Tritons mĂ€tningar.  Â
Postat 11 februari 20223 Ă„r On 2022-02-09 at 12:52, johannes.k skrev: Nu har grejerna varit igĂ„ng en liten stund och första problemet eller rĂ€ttare sagt frĂ„gestĂ€llningen kom fort, efter att ha fĂ„tt tillbaka tritontest sĂ„ visste jag inte vad jag skulle tro, 15% avvikelse i calcium (nĂ€stan 100 högre pĂ„ tritontest) , jag stĂ€llde frĂ„gan till triton och bad de verifiera resultatet samt öppnade ett Ă€rende hos GHL. Killen pĂ„ GHL hĂ€nvisade till referensvĂ€tska att testa mot men bad mig Ă€ven att kontrollera salinitet vilket jag bara tyckte var irriterande men jag gav till slut med mig och började studera vĂ€rden och kemi lite grundligare vilket jag inte gjort tidigare, jag har enbart litat pĂ„ tritons doseringsanvisningar och refraktometer.  Döm av min förvĂ„ning nĂ€r jag kunde konstatera att jag lĂ„g alldeles för lĂ„gt i salinitet, jag har haft obefintlig polypexpansion pĂ„ korallerna men trodde att det berodde pĂ„ mina invĂ„nare i akvariet, skall bli spĂ€nnande och se hur det blir om nĂ„gra veckor, för det Ă€r ju det svĂ„ra med saltakvarie att ha tĂ„lamod, det dröjer lĂ€nge innan resultat av förĂ€ndringar visar sig.  Men Ă„ter till tekniken, nu litar jag pĂ„ grejerna och Ă€r mer Ă€n nöjd, mĂ€tningen av sodium gör att jag Ă€ven litar pĂ„ conduct mĂ€tningar pĂ„ ett annat sĂ€tt dĂ„ det blir en dubbel kontroll. Kan varmt rekommendera en sida pĂ„ Refical news dĂ€r man kan lĂ€gga in sina vĂ€rden och berĂ€kna salinitet samt sĂ„ avvikelse frĂ„n normalt havsvatten pĂ„ olika macroĂ€mnen. https://recifalnews.fr/2017/05/compute-salinity-from-sea-water-macro-elements/  Nitratet har stigit i samband med höjningen av salinitet om det beror pĂ„ minskad  tillvĂ€xt i refugium eller nĂ„tt kemiskt som jag inte förstĂ„r vet jag inte.  Kontentan av det hela Ă€r att jag Ă€r vĂ€ldigt nöjd med utrustningen men om inte alla vĂ€rden ligger inom vettigt omrĂ„de kan mĂ€tningar bli lite felaktiga, men jag Ă€r rĂ€dd att det Ă€ven gĂ€ller Tritons mĂ€tningar.   Med lite risk att vara partisk men om nitratmĂ€tningen stiger med salthalt skulle jag starkt misstĂ€nks kontamination/ störjoner. Nitrat följer ju förstĂ„s inte salthalten pĂ„ nĂ„got sĂ€tt men jonprober som mĂ€ter  nitrat Ă€r extremt kĂ€nsliga för störjoner. SĂ€ger inte att det Ă€r ett felvĂ€rde men rĂ„der dig bara att dubbelkolla nitraten sĂ€rskilt om den Ă€ndras med salthalt för det sambandet finns inte rent biologiskt. jag hade inte litat pĂ„ ett Salifert nitrat som referens dĂ„ det blir vĂ€ldigt trubbigt. Om du ligger under 4 ppm Ă€r red sea PRO ett superbra test o ligger du lite högre kanske Fauna Marines. I goda hĂ€nder har dessa tester hög noggrannhet.  Calcium, kalium o Mg med icp Ă€r vĂ€ldigt tillförlitliga. Jod o silikat kan ibland va sĂ€mre med icp dock. Àven dĂ€r duger dock ett fĂ€rskt manuellt test som bra referens. Köper du ett nytt Salifert o mĂ€ter Ca o Ă€r noggrann tror jag nog du kan rĂ€kna med en noggrannhet pĂ„ 10-15 ppm i alla fall. GĂ€llande Mg tycker jag red sea PRO har det bĂ€sta testet dĂ€r du om testet Ă€r hyfsat nytt kan rĂ€kna med en noggrannhet pĂ„ kanske 30 ppm i alla fall.  lycka till. Det ör kul med teknik đ Jonas Â
Postat 11 februari 20223 Ă„r Författare Tack för input @jonasroman , partisk eller inte spelar ingen roll alltid bra med Ă„sikter / fakta.  Störning av joner eller annat ligger lĂ„ngt över min nivĂ„, men kan sĂ€kert stĂ€mma dĂ„ jag gjorde en förĂ€ndring i karet. TyvĂ€rr sĂ„ hĂ€nde det Ă€ven en del annat denna vecka dĂ„ jag jobbat hemma, rensat refugium , kanske matat lite mycket mm Dropptest visade lika nĂ€r jag testade idag, och den lilla puckeln som kom i samband med ökning av salinitet har försvunnit.  Och visst Ă€r det kul med teknik och i mitt fall nödvĂ€ndigt för att kunna hĂ„lla sps, pga jobbresor sĂ„ kan jag inte ha daglig tillsyn och visuellt se att nĂ„got Ă€r fel.  /johannes Â
Postat 22 februari 20223 Ă„r Författare Lite smolk i bĂ€garen tyvĂ€rr, mĂ€tningarna har varit och Ă€r fortfarande stabila och bra men⊠sista tre dagarna har givaren rasat i % (maskinen bedömer Ă„terstĂ„ende livslĂ€ngd vid varje test) gĂ„tt frĂ„n 98% till 69% pĂ„ tre dagar. Har öppnat en ticket och fĂ„r troligen en ny givare men Ă„terstĂ„r och se hur de sköter Ă€rendet. Men lite orovĂ€ckande Ă€r det, lanseringen har varit framflyttad i ett Ă„r och jag trodde detta var ett Ă„tgĂ€rdat problem, hoppas att det Ă€r sĂ„ och att jag fick ett mĂ„ndags ex.  Äterkommer med vidare rapport,Â
Postat 3 mars 20223 Ă„r Författare Ny givare installerad gick nĂ„gorlunda snabbt och bra sĂ„ litet plus. MĂ€tningarna stabila fĂ„r hoppas att det var otur och att den nya funkar lĂ€ngreÂ
Postat 4 februari 20232 Är Hej Johannes, Det verkar vara vÀldigt tyst frÄn de som har dessa maskiner bÄde hÀr och ute i vÀrlden. Har du kvar den och hur funkar den för dig? Löste det sig med den nya sensorn? Har funderar lÀnge pÄ att köpa en men inte riktigt vÄgat givet hur sparsmakat det varit med utvÀrderingar.  mvh Sven
Postat 6 februari 20232 Ă„r On 2/4/2023 at 5:58 PM, OR20 said: Hej Johannes, Det verkar vara vĂ€ldigt tyst frĂ„n de som har dessa maskiner bĂ„de hĂ€r och ute i vĂ€rlden. Har du kvar den och hur funkar den för dig? Löste det sig med den nya sensorn? Har funderar lĂ€nge pĂ„ att köpa en men inte riktigt vĂ„gat givet hur sparsmakat det varit med utvĂ€rderingar.  mvh Sven Det Ă€r tyst pga att de har ett uppehĂ„ll i försĂ€ljningen av dem. Sensorerna var tydligen kassa och hĂ„ller pĂ„ att designas om i detta nu. Vad jag har förstĂ„tt nĂ€r jag har snackat med dem sĂ„ borde utvĂ€rderingen av de nya sensorerna vara klaraâŠtyp snart och ser lovande ut.
Postat 6 februari 20232 Ă„r 30 minuter sedan, MichaelE skrev: Det Ă€r tyst pga att de har ett uppehĂ„ll i försĂ€ljningen av dem. Sensorerna var tydligen kassa och hĂ„ller pĂ„ att designas om i detta nu. Vad jag har förstĂ„tt nĂ€r jag har snackat med dem sĂ„ borde utvĂ€rderingen av de nya sensorerna vara klaraâŠtyp snart och ser lovande ut. Tack, misstĂ€nkte att det var nĂ„got i den stilen. DĂ„ hĂ„ller vi tummarna för att de löser det snart sĂ„ att man kan börja fundera igen pĂ„ att köpa en maskin. Om det fungerar sĂ„ vore det ju en kanon sak att kunna mĂ€ta framförallt NO3 och K automatiskt. Â
Postat 7 april 20241 Ă„r Författare Ăr ju lite av en akvarieperiodare, intresset har varit lĂ„gt ett tag pga cyano. Ion Ă€r inget jag i dagslĂ€get kan rekommendera, har för nĂ€rvarande ingen givare som funkar... Ser att de dragit ned garanti pĂ„ de nya ytterligare sĂ„ det Ă€r tveksamt att jag kommer bestĂ€lla nĂ„gon ny. Kostnaden för givare och referensvĂ€tska blir lite hög tycker jag , om det hade varit möjligt att göra test var 3 dag sĂ„ skulle det vara mer intressant, men mjukvaran begrĂ€nsar till min varje dag.Â
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.