GÄ till innehÄll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Antar att detta Ă€r forumet för iond om det inte stĂ€mmer kan vĂ€ll admin flytta till lĂ€mplig plats, om det stĂ€mmer byt Ă€mnesnamn 😉

I veckan fick jag Àntligen tag i en iond , som jag har vÀntat,

installationen var vÀldigt enkel och instruktionerna var bra, min rekommendation Àr följ de Àven om suget att starta första testet Àr stort.

De tre första mÀtningarna var inte helt perfekta 5-10% frÄn verkligheten, efter det hur stadigt och perfekt som helst, vÀntar svar pÄ tritontest för att kunna ge en mer exakt referens ,  som referens nu har jag senaste tritontest i december samt mÀtningar salifert, för nitrat hanna lr.

DÄ jag inte har lyxen att ha ett sumprum Àr det anledningen till att jag satsade pÄ ghl frÄn början - plats och ljud - men jag Àr nöjd med produkterna och skulle nog behÄlla samma system Àven om jag inte behövde ta hÀnsyn till plats.

InstÀllningarna ger möjlighet till egena larmgrÀnser och Àven grÀns frÄn avvikelse till tidigare mÀtning som genererar ny mÀtning (nÄgot jag önskar khd skulle ha ocksÄ) bifogar bilder sÄ ni fÄr en uppfattning.

Ett stort plus Àr K mÀtning dÄ det gÄr Ät en del och jag nu har börjat dosera inte bara efter triton-lab svar.

minuset som jag har att tillÀgga Àr driftkostnaden , den slurpar i sig en del referensvÀtska som inte Àr gratis och lÀgsta testintervallen Àr 1g/dygn jag hade lÀtt klarat mig pÄ varannat dygn dÄ jag kör pÄ core7 och styr pÄ kh och ion endast Àr för att hÄlla koll.

vore kul om mer medlemmar kunde dela med sig av lite Àrliga produktrecensioner sÄ man har lite för och nackdelar pÄ de tekniska prylarna som finns pÄ marknaden. 

E4E631DE-83CE-401C-AAB0-07165B16DBBB.png

A5487816-6B4B-41D3-BE8E-733144553293.png

91E61108-0E34-46BF-BA1D-628F65669C2C.png

236D3566-152A-4088-8466-58898CDCA0A8.png

24AF9AD1-2ACC-46E2-A6EA-EC0DF6EB5F7F.jpeg

Postat
1 timme sedan , johannes.k skrev:

Antar att detta Ă€r forumet för iond om det inte stĂ€mmer kan vĂ€ll admin flytta till lĂ€mplig plats, om det stĂ€mmer byt Ă€mnesnamn 😉

I veckan fick jag Àntligen tag i en iond , som jag har vÀntat,

installationen var vÀldigt enkel och instruktionerna var bra, min rekommendation Àr följ de Àven om suget att starta första testet Àr stort.

De tre första mÀtningarna var inte helt perfekta 5-10% frÄn verkligheten, efter det hur stadigt och perfekt som helst, vÀntar svar pÄ tritontest för att kunna ge en mer exakt referens ,  som referens nu har jag senaste tritontest i december samt mÀtningar salifert, för nitrat hanna lr.

DÄ jag inte har lyxen att ha ett sumprum Àr det anledningen till att jag satsade pÄ ghl frÄn början - plats och ljud - men jag Àr nöjd med produkterna och skulle nog behÄlla samma system Àven om jag inte behövde ta hÀnsyn till plats.

InstÀllningarna ger möjlighet till egena larmgrÀnser och Àven grÀns frÄn avvikelse till tidigare mÀtning som genererar ny mÀtning (nÄgot jag önskar khd skulle ha ocksÄ) bifogar bilder sÄ ni fÄr en uppfattning.

Ett stort plus Àr K mÀtning dÄ det gÄr Ät en del och jag nu har börjat dosera inte bara efter triton-lab svar.

minuset som jag har att tillÀgga Àr driftkostnaden , den slurpar i sig en del referensvÀtska som inte Àr gratis och lÀgsta testintervallen Àr 1g/dygn jag hade lÀtt klarat mig pÄ varannat dygn dÄ jag kör pÄ core7 och styr pÄ kh och ion endast Àr för att hÄlla koll.

vore kul om mer medlemmar kunde dela med sig av lite Àrliga produktrecensioner sÄ man har lite för och nackdelar pÄ de tekniska prylarna som finns pÄ marknaden. 

E4E631DE-83CE-401C-AAB0-07165B16DBBB.png

A5487816-6B4B-41D3-BE8E-733144553293.png

91E61108-0E34-46BF-BA1D-628F65669C2C.png

236D3566-152A-4088-8466-58898CDCA0A8.png

24AF9AD1-2ACC-46E2-A6EA-EC0DF6EB5F7F.jpeg

Snyggt! 👌

Postat

Ser verkligen fram emot att höra hur du gillar den och hur den fungerar! OcksÄ kanon bra initiativ att dela erfarenheterna hÀr sÄ att vi andra kan lÀra oss, Tack!

Postat
  • Författare

Nu har grejerna varit igÄng en liten stund och första problemet eller rÀttare sagt frÄgestÀllningen kom fort, efter att ha fÄtt tillbaka tritontest sÄ visste jag inte vad jag skulle tro, 15% avvikelse i calcium (nÀstan 100 högre pÄ tritontest) , jag stÀllde frÄgan till triton och bad de verifiera resultatet samt öppnade ett Àrende hos GHL.

Killen pÄ GHL hÀnvisade till referensvÀtska att testa mot men bad mig Àven att kontrollera salinitet vilket jag bara tyckte var irriterande men jag gav till slut med mig och började studera vÀrden och kemi lite grundligare vilket jag inte gjort tidigare, jag har enbart litat pÄ tritons doseringsanvisningar och refraktometer.

Döm av min förvÄning nÀr jag kunde konstatera att jag lÄg alldeles för lÄgt i salinitet, jag har haft obefintlig polypexpansion pÄ korallerna men trodde att det berodde pÄ mina invÄnare i akvariet, skall bli spÀnnande och se hur det blir om nÄgra veckor, för det Àr ju det svÄra med saltakvarie att ha tÄlamod, det dröjer lÀnge innan resultat av förÀndringar visar sig. 

Men Äter till tekniken, nu litar jag pÄ grejerna och Àr mer Àn nöjd, mÀtningen av sodium gör att jag Àven litar pÄ conduct mÀtningar pÄ ett annat sÀtt dÄ det blir en dubbel kontroll.

Kan varmt rekommendera en sida pÄ Refical news dÀr man kan lÀgga in sina vÀrden och berÀkna salinitet samt sÄ avvikelse frÄn normalt havsvatten pÄ olika macroÀmnen.

https://recifalnews.fr/2017/05/compute-salinity-from-sea-water-macro-elements/

Nitratet har stigit i samband med höjningen av salinitet om det beror pÄ minskad  tillvÀxt i refugium eller nÄtt kemiskt som jag inte förstÄr vet jag inte.

Kontentan av det hela Àr att jag Àr vÀldigt nöjd med utrustningen men om inte alla vÀrden ligger inom vettigt omrÄde kan mÀtningar bli lite felaktiga, men jag Àr rÀdd att det Àven gÀller Tritons mÀtningar.

SkÀrmklipp.JPG

Postat
On 2022-02-09 at 12:52, johannes.k skrev:

Nu har grejerna varit igÄng en liten stund och första problemet eller rÀttare sagt frÄgestÀllningen kom fort, efter att ha fÄtt tillbaka tritontest sÄ visste jag inte vad jag skulle tro, 15% avvikelse i calcium (nÀstan 100 högre pÄ tritontest) , jag stÀllde frÄgan till triton och bad de verifiera resultatet samt öppnade ett Àrende hos GHL.

Killen pÄ GHL hÀnvisade till referensvÀtska att testa mot men bad mig Àven att kontrollera salinitet vilket jag bara tyckte var irriterande men jag gav till slut med mig och började studera vÀrden och kemi lite grundligare vilket jag inte gjort tidigare, jag har enbart litat pÄ tritons doseringsanvisningar och refraktometer.

Döm av min förvÄning nÀr jag kunde konstatera att jag lÄg alldeles för lÄgt i salinitet, jag har haft obefintlig polypexpansion pÄ korallerna men trodde att det berodde pÄ mina invÄnare i akvariet, skall bli spÀnnande och se hur det blir om nÄgra veckor, för det Àr ju det svÄra med saltakvarie att ha tÄlamod, det dröjer lÀnge innan resultat av förÀndringar visar sig. 

Men Äter till tekniken, nu litar jag pÄ grejerna och Àr mer Àn nöjd, mÀtningen av sodium gör att jag Àven litar pÄ conduct mÀtningar pÄ ett annat sÀtt dÄ det blir en dubbel kontroll.

Kan varmt rekommendera en sida pÄ Refical news dÀr man kan lÀgga in sina vÀrden och berÀkna salinitet samt sÄ avvikelse frÄn normalt havsvatten pÄ olika macroÀmnen.

https://recifalnews.fr/2017/05/compute-salinity-from-sea-water-macro-elements/

Nitratet har stigit i samband med höjningen av salinitet om det beror pÄ minskad  tillvÀxt i refugium eller nÄtt kemiskt som jag inte förstÄr vet jag inte.

Kontentan av det hela Àr att jag Àr vÀldigt nöjd med utrustningen men om inte alla vÀrden ligger inom vettigt omrÄde kan mÀtningar bli lite felaktiga, men jag Àr rÀdd att det Àven gÀller Tritons mÀtningar.

SkÀrmklipp.JPG

Med lite risk att vara partisk men om nitratmÀtningen stiger med salthalt skulle jag starkt misstÀnks kontamination/ störjoner. Nitrat följer ju förstÄs inte salthalten pÄ nÄgot sÀtt men jonprober som mÀter  nitrat Àr extremt kÀnsliga för störjoner. SÀger inte att det Àr ett felvÀrde men rÄder dig bara att dubbelkolla nitraten sÀrskilt om den Àndras med salthalt för det sambandet finns inte rent biologiskt. 
jag hade inte litat pÄ ett Salifert nitrat som referens dÄ det blir vÀldigt trubbigt. Om du ligger under 4 ppm Àr red sea PRO ett superbra test o ligger du lite högre kanske Fauna Marines. I goda hÀnder har dessa tester hög noggrannhet. 

Calcium, kalium o Mg med icp Àr vÀldigt tillförlitliga. Jod o silikat kan ibland va sÀmre med icp dock. 
Àven dÀr duger dock ett fÀrskt manuellt test som bra referens. Köper du ett nytt Salifert o mÀter Ca o Àr noggrann tror jag nog du kan rÀkna med en noggrannhet pÄ 10-15 ppm i alla fall. GÀllande Mg tycker jag red sea PRO har det bÀsta testet dÀr du om testet Àr hyfsat nytt kan rÀkna med en noggrannhet pÄ kanske 30 ppm i alla fall. 

lycka till. Det ör kul med teknik 🙂

Jonas 

Postat
  • Författare

Tack för input @jonasroman , partisk eller inte spelar ingen roll alltid bra med Äsikter / fakta.

Störning av joner eller annat ligger lÄngt över min nivÄ, men kan sÀkert stÀmma dÄ jag gjorde en förÀndring i karet.

TyvÀrr sÄ hÀnde det Àven en del annat denna vecka dÄ jag jobbat hemma, rensat refugium , kanske matat lite mycket mm 

Dropptest visade lika nÀr jag testade idag, och den lilla puckeln som kom i samband med ökning av salinitet har försvunnit. 

Och visst Àr det kul med teknik och i mitt fall nödvÀndigt för att kunna hÄlla sps, pga jobbresor sÄ kan jag inte ha daglig tillsyn och visuellt se att nÄgot Àr fel.

/johannes  

• 2 veckor senare...
Postat
  • Författare

Lite smolk i bĂ€garen tyvĂ€rr, mĂ€tningarna har varit och Ă€r fortfarande stabila och bra men
 sista tre dagarna har givaren rasat i % (maskinen bedömer Ă„terstĂ„ende livslĂ€ngd vid varje test) gĂ„tt frĂ„n 98% till 69% pĂ„ tre dagar.

Har öppnat en ticket och fÄr troligen en ny givare men ÄterstÄr och se hur de sköter Àrendet.

Men lite orovÀckande Àr det, lanseringen har varit framflyttad i ett Är och jag trodde detta var ett ÄtgÀrdat problem, hoppas att det Àr sÄ och att jag fick ett mÄndags ex.

Äterkommer med vidare rapport, 

Postat
  • Författare

Ny givare installerad gick nÄgorlunda snabbt och bra sÄ litet plus.

MÀtningarna stabila fÄr hoppas att det var otur och att den nya funkar lÀngre 

• 11 mĂ„nader senare...
Postat

Hej Johannes,

Det verkar vara vÀldigt tyst frÄn de som har dessa maskiner bÄde hÀr

och ute i vÀrlden. Har du kvar den och hur funkar den för dig? Löste det sig med den nya sensorn? Har funderar lÀnge pÄ att köpa en men inte riktigt vÄgat givet hur sparsmakat det varit med utvÀrderingar. 

mvh

Sven

Postat
On 2/4/2023 at 5:58 PM, OR20 said:

Hej Johannes,

Det verkar vara vÀldigt tyst frÄn de som har dessa maskiner bÄde hÀr

och ute i vÀrlden. Har du kvar den och hur funkar den för dig? Löste det sig med den nya sensorn? Har funderar lÀnge pÄ att köpa en men inte riktigt vÄgat givet hur sparsmakat det varit med utvÀrderingar. 

mvh

Sven

Det Ă€r tyst pga att de har ett uppehĂ„ll i försĂ€ljningen av dem. Sensorerna var tydligen kassa och hĂ„ller pĂ„ att designas om i detta nu. Vad jag har förstĂ„tt nĂ€r jag har snackat med dem sĂ„ borde utvĂ€rderingen av de nya sensorerna vara klara
typ snart och ser lovande ut.

Postat
30 minuter sedan, MichaelE skrev:

Det Ă€r tyst pga att de har ett uppehĂ„ll i försĂ€ljningen av dem. Sensorerna var tydligen kassa och hĂ„ller pĂ„ att designas om i detta nu. Vad jag har förstĂ„tt nĂ€r jag har snackat med dem sĂ„ borde utvĂ€rderingen av de nya sensorerna vara klara
typ snart och ser lovande ut.

Tack, misstÀnkte att det var nÄgot i den stilen. DÄ hÄller vi tummarna för att de löser det snart sÄ att man kan börja fundera igen pÄ att köpa en maskin. Om det fungerar sÄ vore det ju en kanon sak att kunna mÀta framförallt NO3 och K automatiskt.  

• 1 Ă„r senare...
Postat
  • Författare

Är ju lite av en akvarieperiodare, intresset har varit lĂ„gt ett tag pga cyano.
Ion Àr inget jag i dagslÀget kan rekommendera, har för nÀrvarande ingen givare som funkar... 

Ser att de dragit ned garanti pÄ de nya ytterligare sÄ det Àr tveksamt att jag kommer bestÀlla nÄgon ny.

Kostnaden för givare och referensvÀtska blir lite hög tycker jag , om det hade varit möjligt att göra test var 3 dag sÄ skulle det vara mer intressant, men mjukvaran begrÀnsar till min varje dag. 

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.