Gå till innehåll

Varning för Fauna Marin ref vätska


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Hej 

jag har funnit flera batcher där Fauna Marines ref vätska (den på 100ml) INTE innehåller den mängd nitrat som står på flaskan (10 ppm) , utan bara 0.7 mg/l. 
jag tror nitraten har blivit konsumerad. 
var således vaksam om du använder denna som ref vätska o får ett oväntat lågt testsvar. 
FM är meddelade och gjorde direkt en test själva och fick också närmare 0 på den batch jag rapporterade. 

Men det kan vara fler batcher då jag fått rapporter från UK att även där mätte en kund att det var för lite nitrat i flaskan och det var en annan batch. 
så var vaksam. 

personligen tror jag felet är att man blandar både po4 o NO3  i samma referensvätska. 

 

Jonas 

 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • jonasroman changed the title to Varning för Fauna Marin ref vätska
4 timmar sedan, jonasroman skrev:

Hej 

jag har funnit flera batcher där Fauna Marines ref vätska (den på 100ml) INTE innehåller den mängd nitrat som står på flaskan (10 ppm) , utan bara 0.7 mg/l. 
jag tror nitraten har blivit konsumerad. 
var således vaksam om du använder denna som ref vätska o får ett oväntat lågt testsvar. 
FM är meddelade och gjorde direkt en test själva och fick också närmare 0 på den batch jag rapporterade. 

Men det kan vara fler batcher då jag fått rapporter från UK att även där mätte en kund att det var för lite nitrat i flaskan och det var en annan batch. 
så var vaksam. 

personligen tror jag felet är att man blandar både po4 o NO3  i samma referensvätska. 

 

Jonas 

 

 

ojdå, det lät inte så bra. 

 

om jag inte minns helt fel så fick man förr köpa en separat referensvätska för näringsämnena och en för spårämnena. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 2022-02-11 at 09:42, jonasroman skrev:

Hej 

jag har funnit flera batcher där Fauna Marines ref vätska (den på 100ml) INTE innehåller den mängd nitrat som står på flaskan (10 ppm) , utan bara 0.7 mg/l. 
jag tror nitraten har blivit konsumerad. 
var således vaksam om du använder denna som ref vätska o får ett oväntat lågt testsvar. 
FM är meddelade och gjorde direkt en test själva och fick också närmare 0 på den batch jag rapporterade. 

Men det kan vara fler batcher då jag fått rapporter från UK att även där mätte en kund att det var för lite nitrat i flaskan och det var en annan batch. 
så var vaksam. 

personligen tror jag felet är att man blandar både po4 o NO3  i samma referensvätska. 

 

Jonas 

 

Vilken ref vätska för no3 och po4 rekommenderar du? Vet att du nämnt hach men fasen så dyra dom var 😅

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-02-23 at 15:45, Kim Rosenqvist skrev:

Vilken ref vätska för no3 och po4 rekommenderar du? Vet att du nämnt hach men fasen så dyra dom var 😅

Egentligen är dom billiga för po4 är ju på 1 ppm o nitraten fanns nog en på 44 ppm. Det späder du med tex ATI ref vätska. Säg att du bereder en po4 på 0.05 ppm. Då får du totalt 10-20 l. Det räcker en livstid. Fast man kan nog inte räkna med att ref vätskan är exakt i åratal. Men stäng locket mkt noga o använd engångspipett.

för nitrat blir det ju typ 10 liter resdy to use. 
 

men vi (Focustronic) undersöker om vi kan tillverka o erbjuda färdiga N o P i 250 ml förpackningar i resdy  to use koncentration. 
men det kan nog dröja lite. 
 

när jsg kikade kostade en Hach flaska bara 300-400 kr. En halv 3 cm korall …;-)

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , jonasroman skrev:

Egentligen är dom billiga för po4 är ju på 1 ppm o nitraten fanns nog en på 44 ppm. Det späder du med tex ATI ref vätska. Säg att du bereder en po4 på 0.05 ppm. Då får du totalt 10-20 l. Det räcker en livstid. Fast man kan nog inte räkna med att ref vätskan är exakt i åratal. Men stäng locket mkt noga o använd engångspipett.

för nitrat blir det ju typ 10 liter resdy to use. 
 

men vi (Focustronic) undersöker om vi kan tillverka o erbjuda färdiga N o P i 250 ml förpackningar i resdy  to use koncentration. 
men det kan nog dröja lite. 
 

när jsg kikade kostade en Hach flaska bara 300-400 kr. En halv 3 cm korall …;-)

 

 

Tack Jonas!

Jag trodde ju de blev dåliga med tiden, samt att jag hittade för 600-700 kr. Får kika igen 😊👍

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-02-27 at 12:37, Kim Rosenqvist skrev:

 

Tack Jonas!

Jag trodde ju de blev dåliga med tiden, samt att jag hittade för 600-700 kr. Får kika igen 😊👍

Du har rätt att de garanterar bara noggrannheten 1 % inom shelf life. Men de fungerar bra ett tag efter det också så länge man accepterar kanske upp till fem procents deviation och noggrannare än så behövs ju egentligen inte.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...