Gå till innehåll

solljus?


Draedon

Rekommenderade inlägg

håller på för fullt att planera för den nya burken.. har 2 förslag på placeringen av akvariet som jag har fått godkända av regeringen ;)

Grejen är den att en av väggarna i vårat vardagsrum består av ett stoooort fönster och en glasad dörr till balkongen = 80% av väggen är fönster.

så akvariet kommer få direkt/indirekt solljus. hur kommer detta påverka akvariet?

kommer det gynna alger osv? För/nackdelar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hadde mitt sötvattenskar i direkt solljus det va fruktansvärt jobbigt, jag hann aldrig rennsa bort algerna fasst man städade varje dag. Det borde bli likadant med saltvattenskar. Så mitt råd är stell karet där solen alldrig kommer åt.

mvh Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok.. problemet är bara att jag inte har något ställe i lägenheten där solen aldrig kommer åt.

Burken kommer som "bäst" bara få indirekt soljus.

Men jag har för mig att jag läste om någon amerikan som hade placerat sitt saltkar så att det både fick direkt och indirekt soljus. Och det var långt ifrån algsoppa..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det brukar ge algproblem med direkt solljus.

Ja om du har en massa nitrat och fosfat annars brukar det inte vara några problem, Mina kar får en dos på förmiddagen av solen och jag har inga algproblem. Tänk på att solen är det bästa ljuset som finns. Den här holländaren använder också solen som en extra krydda.

http://reefkeeping.com/issues/2006-02/totm/index.php

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja iofs, det är ju som ni säger... våra djur i burkarna har ju solen som belysning naturligt. så varför inte i ett akvarium egentligen..

Pwins akvarium har jag drömt våta drömmar om flera gånger ;)

Min burk står inte så att solen ligger på hela dagen, utan den kommer insmygande mot eftermiddagen.

tack för svaren!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jo jag vet innte hur det är med ett saltkar men det fungerade innte me sötvatten nu har jag inget sötvatten längre och har innte provat att stella saltkaret så att solljuset kommer åt det, men era förklaringar värkar logiska det är ingen tvekan om det. Tycker bara att det är konstigt att det ble som det ble i sötkaret det borde innte vara nogon skilnad på salt och sött i detta för ljus vill ju båda ha.

mvh Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har du rätt i men jag fattar endå innte, i och för sig spelar det ingen roll längre jag trivs med min burk där den står nu och sötvatten har jag slängt ut för länge sedan. Kommer alldrig i mitt hus mer

mvh Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 år senare...

Direkt solljus klarar sig koraller i det en kortare tid, låt säga 1 månad?

Karet står ljust på morgonen blir mörkt på eftermiddagen men får ändå lite ljus från fönstret hela dagen det är ljust, skulle det funka för koraller och att algerna inte ökar?

Täkte tills jag får dit rampen över karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag får solljus på mitt lilla kar under typ 3-4 timmar under eftermiddagarna, ingen algsoppa har synts till... dock har caulerpan vuxit rejält, men det är lättrensat... skivanemoner och xenia har inte heller klagat, de sprider sig och växer på väldigt bra...

Handlar det bara om ett fåtal timmar varje dag så ser jag inga problem med solljus, så länge det lyser på nåt bra som tar upp det dvs...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

spännande.. man kanske skulle ha en sump med caulerpa som står i solljus?

jag har båda mina kar i solljus, två nano-kar, och det växer gröna alger på rutan på båda..

nitrat och fosfat är jättelåga, men det är nog samtidigt på grund av att jag har alger som äter upp dem..

jag har rowphos i sumpen på båda kar, i strumpa.. inte optimalt, i RSM-et har jag skummare, har skummat torrt, testar nu våtare skummning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har båda mina kar i solljus, två nano-kar, och det växer gröna alger på rutan på båda..

nitrat och fosfat är jättelåga, men det är nog samtidigt på grund av att jag har alger som äter upp dem..

Alger kan inte leva på ljus och vatten, de måste ha nitrat och fosfat. Samtidigt brukar en del (kanske alla) alger läcka ut en del av det som de tar upp, algerna är inte vattentäta. Om du ser alger på rutan innebär det att du har nitrat och fosfat, oavsett vad testerna visar. Tråkigt men sant. :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alger kan inte leva på ljus och vatten, de måste ha nitrat och fosfat. Samtidigt brukar en del (kanske alla) alger läcka ut en del av det som de tar upp, algerna är inte vattentäta. Om du ser alger på rutan innebär det att du har nitrat och fosfat, oavsett vad testerna visar. Tråkigt men sant. :/

NEJ!!!! gud hjälpe mig, testerna kan inte visa fel.. (sarkasm, min form av humor)

har jag fattat rätt så tillsätter jag fosfat i mitt kar varje gång jag matar, jag matar med mysis, artemia och formula2 pellets, i alla fall formula2 innehåller mycket fosfat, sen när fiskarna äter maten så svettas deras gälar urin-ämnen dvs nitrat.. dvs, så länge jag har fisk som jag matar så tillsätter jag näring, som sedan göder algerna, sen är det väl.. fiskarna behöver sina byggstenar mistänker jag..

har försökt dämpa matningen, men då svalt en kejsare ihjäl tror jag.. och en räka.. kan vara något annat..

jag vet inte.. jag är ingen expert.. låter mitt resonemang vettigt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter mycket logiskt och vettigt! -Tummen upp

För att minimera fosfaten-inputen brukar man råda att skölja maten före matningen i lite osmosvatten. Det tar bort den oorganiska (för alger tillgängliga) fosfaten.

Man kan också prova att skumma våtare och kolla hur många gånger skummaren omsätter din vattenvolym. Har du ingen sand på botten kan man rikta cirkulationspumparna snett nedåt för att se till att ingen ouppäten mat hamnar på bottnet och ruttnar (med fösfat som följd). Det är ostörd förruttnelse som leder till algproblem, soljus eller elljus spelar ingen roll. :)

(Nitraten är i rimliga mängder inte så farlig, det är fosfaten man skall akta sig för.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

instämmer, jag testar nu att skumma våtare, sen vill jag nog ha mer cirkulation, ligger bara på cirkulation, dvs 10l/h per liter vatten akvarium.. ingen extra i båda karen, men just nu har jag överhettningsproblem,

lite offtopic kom vi, jag är nöjd med diskussionen, tack patrik, förlåt trådstartare och forumadministrator

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...