Gå till innehåll

Latinskt namn sökes!


Sillen

Rekommenderade inlägg

Jag var i fiskaffären i fredags och hittade en fisk som jag tyckte var så läcker. Nu slarvade jag naturligtvis och skrev inte upp det latinska namnet utan bara det svenska. Det är då inte lätt attt hitta information om den. Den hette i alla fall Fijifröken och var en djupblå frökenfisk med orange/röd ryggfena. Den kan vara rätt ny som art då jag inte hittar den i mina fiskböcker som är lite aväldre modell.

Någon som vet något om fisken som exempelvis det latinskanamnet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Henrik för en bra sida att söka på.

Capone!

Tack ytterliggare en gång. Du träffade rätt (tror jag om jag söker på googels bilder samt det engelska namnet Fijidamsell). Jag vet inte hur du lyckades för jag gav inte hela beskrivningen av hur de såg ut ser jag nu.

Vacker fisk tycker jag som jag nu ska läsa på om den passar i mitt kar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskar av denna art är väldigt ofta riktiga terrorister mot andra innevånare i karet!

Kolla in centropyge acanthops, kanske kan funka i stället

Menar du av denna arten Chrysiptera eller menar du alla frökenfiskar?

Jag har en favvo bland fiskar jag tycker är vacker och det är Centropyge Loriculus så en sådan kommer det bli någon gång. Dock vågar jag inte börja med den då den är rellativt dyr även om den inte är jätte dyr. Har Acanthops ungefär samma pris?

Edit:

Det sägs att just den från Fidjii ska vara snällare än klassisk blå djävul.
Jag har tittat på blå djävul då den är vacker men blev rekomenderar denna i stället då den skulle vara snällare enl handlaren. Sen tyckte jag att fisken i sig var vackrare också.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

jag tycker att det låter mer som en Chrysiptera starcki! Jag har en Taupou tillsammans med en Pomacentrus coelestis, och dom är hur snälla som helst sedan dom fick en läxa av palettkirurgen hehe..

Här har du samtliga (kända) frökenfiskar: http://www.fishbase.com/identification/specieslist.cfm?famcode=350&areacode=&spines=&fins=

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...