Gå till innehåll

Actinic+ kontra Pure Actinic


Capote

Rekommenderade inlägg

GIESEMANN actinic +

Lichtfarbe: tiefblau ca. 22.000 K

Leistungen: 24, 39, 54, 80 Watt

Anwendung: Meerwasseraquarien

Technik: 3 Banden Phosphor

Durchmesser: 16 mm

GIESEMANN pure actinic

Lichtfarbe: rein aktinisch - Peak 421nm

(Lichtfarbe auch bekannt als Phillips 03)

Leistungen: 24, 39, 54, 80 Watt

Anwendung: Meerwasseraquarien

Technik: 3 Banden Phosphor

Durchmesser: 16 mm

Detta är Giesmann T5 rör med spektra som på bilderna. Som komplement till mina 400 W MH (10 000 K) har jag hittills haft Actinic+ men funderar på att köra mer blått med pure actinic. Jag tror ju att actinic+ är gjord för att finnas tillsammans med dagsljus T5. I kombination med MH borde det kanske bli bättre med pure actinic för att få en blåare studs när man har så låga Kelvintal som jag har i MH't. Spektrat på detta rör ser ju intressant ut och jag ska inte byta MH just nu. Jag använder Giesmann som exempel, det finns säkert motsvarande lampor från andra leverantörer.

Någon som har en uppfattning om detta. Är jag inne på fel spår eller?

Bild 1 är Actinic+ och 2 är följdaktligen Pure Actinic

post-2062-14468912719901_thumb.jpg

post-2062-14468912719985_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är Giesmann T5 rör med spektra som på bilderna. Som komplement till mina 400 W MH (10 000 K) har jag hittills haft Actinic+ men funderar på att köra mer blått med pure actinic. Jag tror ju att actinic+ är gjord för att finnas tillsammans med dagsljus T5. I kombination med MH borde det kanske bli bättre med pure actinic för att få en blåare studs när man har så låga Kelvintal som jag har i MH't. Spektrat på detta rör ser ju intressant ut och jag ska inte byta MH just nu. Jag använder Giesmann som exempel, det finns säkert motsvarande lampor från andra leverantörer.

Någon som har en uppfattning om detta. Är jag inne på fel spår eller?

Bild 1 är Actinic+ och 2 är följdaktligen Pure Actinic

Actinic + är blått rör.

Pure actinic är mer lila, vad jag förstår.

Jag har letat efter Pure actinic för att testa men inte fått tag på det i Sverige. Min idé med det röret är att komplettera mina T5 (Aquablue+ och Actinic +) då dessa innehåller väldigt lite lila och UV-A spektrum.

Jag tvivlar på att Pure actinic är vad du letar efter. Din MH 10.000k motsvarar ett Aquablue+ till stora delar (förutom då att MH:n har mer UV-A). Vill du ha mer ballans mellan din MH och blårören så tror jag du behöver fler blårör eller en annan MH med högre kelvintal.

Men som sagt, jag har inte provat...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aquablue+ är på 16000K och jag har ännu inte sett en 10 000 MH som liknat det ljuset. I övrigt är jag enig med Magnus.

Efter någon vecka tycker jag mina Aquablue+ motsvarar ca 10.000 - 12.000k. De tappar intensitet och ger gulare ljus ganska snabbt, tycker jag. Sedan håller de å andra sidan detta ljus hur länge som helst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har nu testat

Actinic+ som har ett blått ljus. Jag har två sådana i tillsammans med mitt MH redan idag och det ger en total färgtemperatur som jag gillar.

Aquablue testade jag igår och den ger ett vitaktigt sken och det stämmer väl med Magnus uppfattning om Kelvintal.

GIESEMANN aquablue +

Lichtfarbe: blau-weiß ca. 15.000 K

Leistungen: 24, 39, 54, 80 Watt

Anwendung: Meerwasseraquarien

Technik: 5 Banden Phosphor

Durchmesser: 16 mm

Jag får helt enkelt testa och har nu beställt ett par pure actinic från Tyskland för det är den blålila komponenten jag vill åt plus att den har en peak på ~420 nm. De var inte så vanliga(beställningssortiment) och lite dyrare än actinic+ och Aquablue. Ska prova om den kan ge någon effekt på de blå pigmenten i korallerna. Jag kan återkomma när jag testat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina 54w har gått över ett år nu så jag gick ned i källaren och tittade på dem. Två av tre har blivit svagare och betydligt rödare än mina 80w som gått en månad ungefär. Det tredje är något svagare men har färgen kvar. Jag har inte mätt ljuset än. (Parmätare på gång.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Capote, jag såg på spektrat för pure actinic att mycket ligger i UV-A området. Då jag antar att du som de flesta andra med saltvatten idag har fritt hängande ramper utan avskärmning utåt kan kanske följande text från http://www.shenet.se/recept/solskydd.html vara tänkvärd. Det finns flera länkar med samma innebörd. För koraller och dylikt tror jag dock att ett sådant spektra kan ge fördelar men har man barn så kanske man skall avskärma strålningen utåt rummet.

UVA-strålning

Över 90 % av solstrålningen är UVA. Den går genom ozonlager och lätta moln, är lika stark hela dagen, men bara hälften så stark på vintern som på sommaren. Det är denna lågenergistrålning som finns i solarier.

• Effekter: UVA-strålning ger brun solbränna (i sig ett solskydd, med solskyddsfaktor 2-6) genom att nå ner i huden och bilda pigment. För mycket UVA kan skada läderhudens kollagen- och elastinfibrer som bygger upp bindväven där = huden blir torr, rynkig, läderartad och gammal i förtid. UVA anses också bidra starkt till hudcancer.

• Skydd: Kläder (en t-shirt spärrar 75 %), skugga, fysikaliska solskyddsmedel skyddar, men inte fönsterglas, som UVA passerar igenom. Inte heller ger vanliga solglasögon mycket skydd. Handelns kemiska solskyddspreparat spärrar i snitt 95 % men bara i ungefär en timme.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Capote, jag såg på spektrat för pure actinic att mycket ligger i UV-A området. Då jag antar att du som de flesta andra med saltvatten idag har fritt hängande ramper utan avskärmning utåt kan kanske följande text från http://www.shenet.se/recept/solskydd.html vara tänkvärd. Det finns flera länkar med samma innebörd. För koraller och dylikt tror jag dock att ett sådant spektra kan ge fördelar men har man barn så kanske man skall avskärma strålningen utåt rummet.

UVA-strålning

Över 90 % av solstrålningen är UVA. Den går genom ozonlager och lätta moln, är lika stark hela dagen, men bara hälften så stark på vintern som på sommaren. Det är denna lågenergistrålning som finns i solarier.

• Effekter: UVA-strålning ger brun solbränna (i sig ett solskydd, med solskyddsfaktor 2-6) genom att nå ner i huden och bilda pigment. För mycket UVA kan skada läderhudens kollagen- och elastinfibrer som bygger upp bindväven där = huden blir torr, rynkig, läderartad och gammal i förtid. UVA anses också bidra starkt till hudcancer.

• Skydd: Kläder (en t-shirt spärrar 75 %), skugga, fysikaliska solskyddsmedel skyddar, men inte fönsterglas, som UVA passerar igenom. Inte heller ger vanliga solglasögon mycket skydd. Handelns kemiska solskyddspreparat spärrar i snitt 95 % men bara i ungefär en timme.

MVH Lasse

Tack för rådet Lasse, Jag har MH i en fritt hängande ramp men Lysrörsrampen med de blåa rören kommer att sitta skärmade i en låda. Mest för att man inte vill ha 70-tals disco känsla med bara blåljuset tänt därhemma, men om den nu emiiterar UV-A så finns ju ytterligare en anledning!

Mina 54w har gått över ett år nu så jag gick ned i källaren och tittade på dem. Två av tre har blivit svagare och betydligt rödare än mina 80w som gått en månad ungefär. Det tredje är något svagare men har färgen kvar. Jag har inte mätt ljuset än. (Parmätare på gång.)

Stig.

Är det just pure actinic specifikt eller 54W allmänt du menar?

Jag har förr köpt Deltec-lysrör ibland men tycker att de åldras snabbt (som du beskriver), kör nu mera med något dyrare Giesmann och tycker det är bättre pris/prestanda på dem. Rören heter ju ofta något snarlikt så man tror att det ska vara samma men det verkar vara olika kvalitet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ajdå! Det är Aquablue+ som jag har tre 54w + tre 80w.

Actinicen inbillar jag mig håller längre. Där har jag jämfört en 80w som gått ungefär 10 månader med en ny av annat fabrikat utan större skillnad. Nu sitter jag på jobbet så jag minns inte fabrikaten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Actinic+ tycker jag håller sämre än Aquablue+. Ska kanske testa Giesmann nästa gång. Aqua Connects 15.000k, Osram 67 är de som hållt sämst!

Fick faktiskt ett provrör Pure actinic (80w, fabrikat Giesmann) i dag av den lokala akvarieaffären. Ska testa det i morgon för att se om ljuset är som jag tror!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick faktiskt ett provrör Pure actinic (80w, fabrikat Giesmann) i dag av den lokala akvarieaffären. Ska testa det i morgon för att se om ljuset är som jag tror!

Spännande, skriv gärna här om det sedan!!

Jag kommer att köra 54W, 80 W är lite för långa för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...