Gå till innehåll

Kjeisar Problem


norsken

Rekommenderade inlägg

Jag köpte den snyggaste kjeisaren jag sett i tisdags. I dag ringde min fru och nästan grät den hadde dött.

Jag fattar ingentig den mådde utmärkt tills i dag då han plötsligt fick vita prick och det så hela fisken var täkt.

Allt annat i tanken mår prima vattenv. är OK kör osmos, uvc, mh, bra utrustning för övrigt. Va kann vara fel??????? Skickar med en bild på likadan firre. (obs innte min). Håppas någon kan ge mig svar.

post-2341-14468912723276_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kör ett dammUV

Jag kör med damm-uv tycker att det fungerar utmärkt hadde vita prick på några av firrarna men det är borta nu tänkte höra om det är någon som har ärfarenheter av detta med damm-uv om det är bra eller dårligt.

mvh Janne

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=107587

Är du fortfarande övertygad om dess förträfflighet?

Hur många Watt är ditt UV på? De flesta dammUV brukar ju vara på runt fjuttiga 11W.

Annars så finns det tusen gamla trådar att rota i om du orkar om prick. Men tydligt är ju att varken ditt UV eller ditt vitlöksknep fungerade i detta fallet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

JO där fick jag så jag teg. Det blir till att åka till korallfisken i linköping i morgon, det blir riktigt uvc. Jo dammUV är på 11W.

Det är nog rett logiskt svar, men alla anndra mår ju prima.

Vitlök hann vi alldrig prova det hela var över på några timmar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte meningen att klanka ner på dig, men det är lite olyckligt att det kommer upp trådar som tex DammUv där de hyllas och sedan när det går åt skogen så kommer det oftast inte fram i samma tråd.

Så när någon för första gången läser om DammUV´ts förträfflighet så framstår det inte riktigt rättvist.

Tråkigt med fisken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När en nyköpt fisk dör efter två dagar i "vitaprick" så beror det garanterat inte på om det är dammUV eller akvarie UV, däremot är det riktigt att 11 watt är i minsta laget, men sannolikt hade det inte hjälp med ett större UV i detta fallet, troligen var fisken kraftigt smittad redan vid inköpstillfället och kan möjligtvis koppar rädda den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I princip kan jag hålla med pwin, men det förutsätter ju att fisken verkligen dött av prick, vattnats in på ett riktigt sätt och att akvariet fisken släpptes ner i är prima skick.

Annars kan en sådan firre dö på mycket mindre än två dygn!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När en nyköpt fisk dör efter två dagar i "vitaprick" så beror det garanterat inte på om det är dammUV eller akvarie UV, däremot är det riktigt att 11 watt är i minsta laget, men sannolikt hade det inte hjälp med ett större UV i detta fallet, troligen var fisken kraftigt smittad redan vid inköpstillfället och kan möjligtvis koppar rädda den.

Jag håller med dig det kan säkert stämma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror ju att 90% av alla saltisar på sidan kör strutsmetoden och fuskar med karantän!

För min del är ett bra Uv det smidigaste sättet att mörka det fusket!

Om man sedan kommer hem med en fisk som har cryptocarionangrepp i ett senare skede -så hjälper ju inga Uv-en i världen (och inget annat heller) eftersom fisken vanligtvis redan är så svag att flytten knäcker den!

Problemet ligger ju i att djuren vi håller på med är så känsliga att det i en del fall räcker med att det skiljer några tiondelar i för mycket i t.ex pH mellan akvariet fisken kom från och karet vi stoppar den u för att det ska gå åt h-e

Fisken den här tråden började med tillhör ju kanske inte direkt avdelning tåliga fiskar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang damm UV.

Ditt kar är på 840L (eller?). Då spelar det ingen roll om det är ett damm UV eller "saltvattens UV" om det är på 11W.. Det är på tok för litet.

Jag har ett 55W Damm UV till mina 1100L minus sten.

Det är belysningstiden på vattnet som passerar och hur många gånger akvarie volymen kan passera UVt som har betydelse om det ska verka eller ej.

(Vattnet får inte passera UV för fort / ska vara stort nog för att sluka så mycket vatten som möjligt)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket tråkigt att höra Engtorp, det var en riktigt fin fisk.

Som redan sagts var fisken troligen infekterad av parasiter redan innan introduktionen och att fiskens försämrade immunförsvar tack vare stress ledde till att parasiterna fick övertaget. Vad jag förstått ligger parasiterna ofta latenta i vild fisk (och även acklimatiserad fisk) och aktiveras vid ex stress och då hjälper inte uv effektivt att skydda den redan smittade individen.

För att skydda dig ytterligare i fortsättningen och speciellt vid introducering tycker jag du kan låta maten dra i vitlök och ge detta i minst två veckor. Säger dock inte att detta hade räddat din fisk men jag tror personligen att vitlöken har en bättre förmåga att påverka en redan drabbad fisk än uv. Jag tror därför ditt uv var ganska verkningslöst för att rädda denna fisk, så man kanske inte ska inte döma ut hans damm uv på basis av det här (om nu inte watt talet var för litet), men det kanske skyddade dina andra fiskar från att få det.

Det är väldigt sällan någon föreslår sötvattensdopp i de här fallen men det skulle jag också vilja slå ett slag för, i synnerhet om man inte har ett karantänskar att tillgå. Vad jag har hört så är det ett skonsamt och effektivt sätt att behandla parasiter på och kanske skulle vara en bra idé att göras innan introduktion. Läs på ordentligt innan bara.

Så om man vill minimera risken för prick så långt som möjligt vid introduktion och man inte har tillgång till karantän kanske man borde göra följande:

1. Observera fisken noggrant och hämta den efter två veckor. Hur länge hade fisken funnits i affären?

(2.) Hypotetiskt: Gör ett sötvattensdopp innan introduktion (kanske i synnerhet om man vet att fisken lätt får prick eller den redan har det).

3. Släng vattnet från påsen

4. Försök introducera fisken när det är mörkt eller släck lamporna

5. Mata med vitlöksindränkt mat i minst 14 dagar, fortsätt helst kontinuerligt

6. Använd uv dygnet runt

7. Rör inte runt i sanden eller gör omfattande städning den första tiden då parasiterna ofta finns i sanden och detta kan stressa fisken ytterligare

Observera att detta är bara en hypotetisk genomgång för att minska risken för prick i alla steg så kommentera gärna. Jag har själv t.ex. aldrig behövt använda sötvattensdopp utan jag lägger bara fram förslag till diskussion. (Jag har under 6 år, 3,5 sötvatten, 1,5 saltvatten, aldrig använt uv eller någon annan medicinering förutom vitlök och har inte haft något större utbrott av prick eller någon fisk som dött av sjukdomen).

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Citat från Svärd:<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p>

Äsch karantän! Alla kan inte ha det av många olika skäl Ingvar. istället kan man kolla in fisken så gott det går och se om den lider av prick, Är matfrisk mm och använda ett bra uv.

Nu jäklas du bara Svärd <o:p></o:p>

<o:p></o:p>

Jag har inte så mycket erfarenhet av "saltvattensprick" men däremot mycket erfarenhet av sötvattensvarianten. Oavsett vad som står i böckerna så är jag där övertygad om att det finns stadier i den parasitens livscykel som vi inte känner till 100%. I och med mitt hobbyintresse under många år har jag hjälpt kompisar som har haft zooaffärer och som jag skrivit tidigare så har jag under de senaste fem åren träffat ca 60 - 70 % av det folk som arbetar i branchen. Jag har varit med om - och hört talas om - tusentals gånger att folk har köpt fisk från affärer. Inga symptom på vita prick. När fisken kommit in i akvariet så har prick brytit ut. Kunden har kommit tillbaka till affären - gåt igenom försäljningskaret - inga tecken på prick. Och det har garanterat heller inte funnits någon synlig prick hemma hos kunden innan. Speciellt gäller det vissa fiskar. Praktbotia är den levande prickmagneten. Jmf Wangs kofisk i en tidigare tråd. Har ungefär samma struktur på huden. I alla fall vad gäller sötvattensprick är jag fullständigt övertygad om att det handlar mycket om (vad gäller första initiala attacken) immunsystemets förmåga. Har väl parasiten fått fäste på en fisk med nedsatt immunsystem och börjat föröka sig så är det oftast kört.Ta en knappnål och stick den i tummen. Gör lite ont och blöder lite - so what. Stick den 2 miljoner gånger i tummen - du har ingen tumme och se på. Jag tror att parasiten kan finnas latent både i akvarier samt kanske även på fiskar som inte visar några symptom. Stress (exempelvis en flytt eller att de gamla fiskarna fått en ny rival) sätter ner immunsystemet förmåga och kan göra att en parasit får fäste. Sedan är cirkusen igång.<o:p></o:p>

<o:p></o:p>

Vad gör ett UV-C? I bästa fall (om vi pratar om ett inrett akvarium) så minskar det antalet parasiter som kan angripa fiskarna och deras immunsystem tar hand om det fåtal parasiter som finns kvar. Är det någon som tänkt på att man genom att använda ett UV-C kan skapa ett "steady-state" förhållande, dvs UV-C:t håller ner antalet parasiter på den nivån att de ostressade fiskarna klarar av att ta han om de "nålstick" som kommer men kommer det in en ny fisk eller immunsystemet sätts ner så smäller det. Har ni en gång fått in parasiten så kanske det är ett måste med UV-C men, nu kommer jag att reta en massa, mycket av det som finns på akvariemarknaden, damm-UV eller inte, är leksaker. <o:p></o:p>

<o:p></o:p>

Svärd med flera är mycket omständliga, och föreslår många och komplicerade processer för uppstart av ett saltvattensakvarium. Men i en av de viktigaste frågorna - att hålla djuren vid bra kondition och så smittfritt som möjligt är det bara pang på rödbetan och hoppas på försynen.<o:p></o:p>

<o:p></o:p>

Om jag skulle satsa på ett stort saltvattenskar (250 liter och uppåt) med de investeringar i pengar, liv, tid och intresse som det kräver så skulle jag definitivt satsa lite pengar på att redan i början skaffa ett karantänskar på 100 – 150 liter. Det skulle jag köra mycket enkelt. En kraftig skummare, utan grus, göra en sluttande V-botten av några glasskivor och borra ett hål längs ner i ena gaveln så jag kan suga in vattnet till UV:t från lägsta punkten i den sluttande V-bottnen. Karantänskaret bör också hållas rent. Där skulle fisken få gå i minst 3 veckor under uppsikt och jag skulle gärna testa Clownens metodik med vitlök. Innan introduktionen i huvudkaret skulle jag sakta ersätta vattnet i karantänsakvariet med vatten från huvudkaret så att efter en vecka de båda vattnen var identiska. Sedan skulle jag följa Clownens rekommendationer förutom att inte ha något UV i huvudkaret.<o:p></o:p>

F-n gubbar (och gummor), ni lägger ner hur mycket tid och pengar som helst på avancerad teknik, snygg fisk och koraller men spelar rysk roulett med allt i insatts varje gång ni introducerar en ny fisk.:smiley3:

<o:p></o:p>

Slutligen ett tack till Svärd. Det är din förtjänst att jag får så kraftiga injektioner av adrenalin så jag orkar skriva dessa långa och tråkiga inlägg. Utan dig hade detta forum varit händelselöst.:ler:

<o:p></o:p>

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slutligen ett tack till Svärd. Det är din förtjänst att jag får så kraftiga injektioner av adrenalin så jag orkar skriva dessa långa och tråkiga inlägg. Utan dig hade detta forum varit händelselöst.:ler:

Bara du inte får en hjärtattack så är nöjet helt på min sida . Jäklas är jag bra på men mycket i den här hobbyn behöver man inte, t.ex karantän är inget måste inte heller uv men har man plats för ett karantän så är det inget fel men jag skulle aldrig kunna sätta upp ett karantän för frugan skulle få spatt med ett kar till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten sak till Lasse för jag läste hela ditt långa tråkiga inlägg;) Du sa om det fanns tid, pengar mm för att starta upp ett större kar så skulle du ha ett karantän men jag tror nog att om du startar upp ett större kar så får du mer tid över till annat för alla dina nanokar tar nog mer tid än ett större kar. Kasta ut dessa isoleringsceller och satsa på ett kar runt 400-600L istället. Bara fördelar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slutligen ett tack till Svärd. Det är din förtjänst att jag får så kraftiga injektioner av adrenalin så jag orkar skriva dessa långa och tråkiga inlägg. Utan dig hade detta forum varit händelselöst.:ler:

Bara du inte får en hjärtattack så är nöjet helt på min sida . Jäklas är jag bra på men mycket i den här hobbyn behöver man inte, t.ex karantän är inget måste inte heller uv men har man plats för ett karantän så är det inget fel men jag skulle aldrig kunna sätta upp ett karantän för frugan skulle få spatt med ett kar till.

Var och en blir salig på sin fason! Jag kan dock inte lita på försynen och andras kunskap. Jag har tidigar haft affär och importerat både söt och saltvatten och Crypocarion finns alltid på importerna. Det kräver med Svärds metod att alltid lita på affären vilket jag aldrig gör. De har helt enkelt inte tid och råd att låta ett kar stå tomt. Jag kan nämna att ett revkar kräver att stå tomt från fisk i 80 dagar för att man skall kunna garantera det fritt. Detta enl. alla spec. i USA. En enda prick som faller till botten ger upphov till många hundra frisimmande infektiva larver. Även om man lyckats avdöda hälften eller t.om. 80% så finns det tillräkligt kvar. Jag vill påstå att alla kar som tillämpar Svärds metod är infekterade. Att man inte ser något beror på immunität hos de invanda fiskarna. Om en ny och stressad motaglig individ införs så kan detta leda till ett uppblossande av sjukdomen och död inte bara av den nykomne utan även andra. På de större offentliga akvarierna så tillämpar vi 3 mån karrantän. Vaför skall vi akvarister vara så mycket sämnre än andra djurhållare. Grisar, höns, nöt men även hobbyfåglar? Det är trots allt mycket pengar investerade.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det va många kloka ord. Vitlök kurerar innte men stärker fiskarnas imunförsvar det har jag från säkra kjellor. Senn var det jo att prick bröt ut så plötsligt, den va matglad dom två dagarna han levde introduktionen gjordes när det va mörkt och gick jette bra. Men Korallfisken i linköping steller opp med en ny när dom får inn den igjen eller om jag ville ha nogon annan, men det blir till att vennta.

mvh Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det va många kloka ord. Vitlök kurerar innte men stärker fiskarnas imunförsvar det har jag från säkra kjellor. Senn var det jo att prick bröt ut så plötsligt, den va matglad dom två dagarna han levde introduktionen gjordes när det va mörkt och gick jette bra. Men Korallfisken i linköping steller opp med en ny när dom får inn den igjen eller om jag ville ha nogon annan, men det blir till att vennta.

mvh Janne

Skulle någon kunna förklara detta för mig? Hur går man tillväga med vitlöken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi har rivit vitlöken fint och blandat det med frusen romm. Fiskarna är som tokiga i vitlöken med. Men komm ihåg att vitlöken innte kurerar sjukdomar. Har kollat det med en jurläkare som kollade opp detta åt mig. Men imunforsvaret blir bettre lite beroende på villken sorts fisk det är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...