Gå till innehåll

Nitrit's inverkan på nitrat tester??


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Får väldigt olika resultat på tester om jag t.ex. ser på salifert vs mastertronic comp resultaten och undrar hur mycket kan nitrit (0,03) inverka på testresultatet till Salifert?

 

Vill den mängden nitrit göra nitrat testet helt obrukeligt? 

 

Har för mig jag har sett en tabell på hur man gör omräkning osv men det är av mindre betydelse.. vill bara veta om salifert nitrat test kan anses tillförligtligt i det hela om det finns tillstymmelse till nitrit i vattnet. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Olika tester påverkas olika mkt av nitrit beroende p hur länge man valt att reaktionen nitrat till nitrit skall pågå. 
red sea PRO låter i princip hela nitraten gå över till nitrit o därmed blir deras test inte så känsligt för samtidig nitrit då portionen nitrit som fanns från början blir relativt liten i förhållande till det nybildade nitriten. Nackdelen blir dock mer färg per nitrat så red sea pro maxar ju vid redan 4 ppm nitrat. 
 

vill mN ha högre range får man avbryta tidigare o läsa av innan all nitrat hunnit gå över till nitrit. Så gör FM och Salifert. Då får man högre range men å andra sidan större påverkan på redan existerande nitrit. En högre faktor. 
Faktorn för FM är 100. Salifert tror jag faktorn blir 25. Så om du kör tex Salifert o har nitrit i vattnet på 0.05 så ger det ett falskt nitratutslag på 25*0.05=1.25 ppm nitrat. 
om du kör tex FM/TM o har nitrit i vattnet på 0.05 så ger det ett falskt nitratutslag på 100*0.05=5 ppm nitrat. 
 

MT kompenserar för detta genom att mäta  nitrit först. 
 

Salifert ignorerar detta , kanske dom tycker faktorn 25 är så liten så det spelar  ingen roll. Men rätt ska va rätt så du kan räkna enligt ovan. 
 

Jonas 

 


 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2022-07-02 at 09:57, PerS skrev:

Eller späda ut med RO-vatten enligt Red Seas tips :)

jag menade om man skall designa ett test/reagens. 

 

talar vi om red seas test med befintlig design, o du vill späda, absolut, men det är nåt helt annat:-)

 

/Jonas

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...