Gå till innehåll

Osmosfilter för högt flöde av renat vatten


raklun

Rekommenderade inlägg

Har fått problem med att mitt osmosfilter har ett för högt flöde på utloppet för renat vatten.

Skulle uppskattade det till att vara runt 4-5x högre än vad det ska och brukar vara, så det lär inte vara speciellt rent längre.

Tog isär filter och det verkar som att membranet eventuellt har börjat släppa i tejpningen/limningen, någon som varit med om något liknande förut och tror ni att det skulle kunna vara orsaken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är jag fullt medveten om. Har dock inte kört filter speciellt mycket, är väl uppe i runt 1500-2000 L totalt sett.

Men att vattnet inte går att använda är jag säker på iaf, det producerar runt 400L/dag istället för 90 så.

Dock lite fundersam på vad som kan orsaka det men antar att det bara kan bli så om membranet pajar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är vattnet i kranen varmare än vanligt? Högre temperatur gör att hålen i membranet vidgas och flödet ökar. Din ökning låter ganska dramatisk dock. TDS penna är bra att ha 🙂 Har inte haft membran som gått sönder på samma sätt själv, de brukar bli långsamt dåliga. Men det kan ju varit tillverkningsfel på ditt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
On 7/21/2022 at 11:35 AM, mikoto said:

Är vattnet i kranen varmare än vanligt? Högre temperatur gör att hålen i membranet vidgas och flödet ökar.

Hur känsliga är membranen för detta? Jag råkade sätta på mitt osmosfilter med varmvattnet på max, när jag upptäckte det hela hade ca en liter varmvatten gått igenom. Kan man anta att membranet fortfarande fungerar om flödet är lika svagt som vanligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 hours ago, mikoto said:

Det enda sättet att veta är att mäta tds. Jag har inte testat vid vilken temperatur membranet blir permanent deformerat.

TDS-mätare låter dyrare än att köpa ett nytt membran... Manualen anger 40 grader som övre gräns, men inte om det gäller tillfällig eller kontinuerlig drift (jag var nog uppe i minst 45 grader).

 

Funderar på om jag kan använda något vattentest som jag redan har hemma och se om filtret fortfarande avlägsnar allt det borde från kranvattnet. Exempelvis skilde sig mängden kisel när filtret var nytt; även om Saliferts Si-test är ganska svårt att tyda och ett skadat filter kanske fortfarande filtrerar vissa molekyler men inte längre andra.

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
On 10/15/2022 at 5:48 PM, mikoto said:

Det enda sättet att veta är att mäta tds. Jag har inte testat vid vilken temperatur membranet blir permanent deformerat.

Jag köpte den här TDS-mätaren för 100kr: https://perfectaqua.se/vattentester/46-digital-tds-matare och mätte 14ppm för osmosvattnet och 78ppm för kranvattnet, vilket ger 82% Rejection Rate. Inte jättebra kanske, å andra sidan utlovar min AquaMedic-manual en Rejection Rate på upp till 98%, men bara 70% för nitrat och silikat (vilket mitt kranvatten innehåller), så 82% är kanske rimligt trots allt?

För övrigt skriver olika akvarieforum att bara noll TDS är acceptabelt i osmosvatten, men det kan väl inte vara realistiskt (såvida inte det ofiltrerade kranvattnets TDS legat nära noll redan från början, i vilket fall man inte behöver osmosfilter)? Även med i bästa fall 98% Rejection Rate bör ju 2% av kranvattnets föroreningar slippa igenom, vilket borde kunna bli en hel del om kranvattnet är riktigt orent.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 10/16/2022 at 12:47 PM, Christian J said:

Silikat i osmosvattnet ligger fortfarande på ca 0,03ppm, så membranet kanske fortfarande duger (det var främst pga silikat jag skaffade osmosfiltret).

Vill du bli av med silikat så ska du ha ett jonbytarfilter efter ditt membran också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 minutes ago, PerS said:

Vill du bli av med silikat så ska du ha ett jonbytarfilter efter ditt membran också.

Sant, tyvärr verkar de inte räcka så länge att det skulle vara värt besväret. Jag har inget egentligt problem med kiselalger, utan ville mest slippa göra rent rutorna så ofta. Dessutom hade jag något brunt på bottensanden, men det tror jag snarare var dino, och har i stort sett försvunnit nu (kanske pga att jag höjt temperaturen lite).

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ca 2-3 tds på osmos vattnet ut i min lokal. Runt 80 in. 14 låter ganska tokigt, jag betraktar mitt filter som relativt slitet med. Med ett helt nytt membran borde du få under 10, ofta närmare noll. Dina siffror där får förvisso dina resultat att låta rimliga men min erfarenhet av att mäta själv har alltid gett nära noll utan silikatfilter och garanterat noll med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, mikoto said:

Jag har ca 2-3 tds på osmos vattnet ut i min lokal. Runt 80 in.

Det låter mer rimligt, 2% av 80 blir 1,6.

 

Nitrat och silikat borde väl inte bidra så mycket till den totala TDS vid närmare eftertanke, värdena på mitt kranvattnet för dessa (mätt med Salifert) verkar bara vara 0,3ppm respektive 0,03-0,1ppm.

 

2 hours ago, mikoto said:

 

14 låter ganska tokigt, jag betraktar mitt filter som relativt slitet med. Med ett helt nytt membran borde du få under 10, ofta närmare noll. Dina siffror där får förvisso dina resultat att låta rimliga men min erfarenhet av att mäta själv har alltid gett nära noll utan silikatfilter och garanterat noll med.

Ja, synd att jag inte mätte när membranet var helt nytt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...