Gå till innehåll

Skiftat från grön till rödbrun


Rekommenderade inlägg

Tror att mina skivanemoner skiftat färg från läcker grön till tråkig rödbrun för att fosfathalten var för hög. Har nu kört med RowaPhos sedan i lördags, men hur lång tid ska det ta innan de mår bra igen?

Kan det ha något med belysningen att göra? Har inte på ljuset särskilt ofta eftersom karet fortfarande är i inkörningsperioden. Algen i anemonerna kanske vill ha ljus?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan mycket väl bero på ljuset. Min erfarenhet är att skivanemoner kan se väldigt olika ut i kar med olika ljus. Att korallen framhäver en speciell färg, i det här fallet läcker grön behöver inte alls betyda att de mår sämre för att den blivit rödbrun även om detta inte kan uteslutas. I ditt fall kan korallen eventuellt ha ökat produktionen av zooxantheller för att bättre kunna ta vara på det begränsade ljuset som finns. Resultatet kan då bli att de blir brunaktiga.

Jag gissar att de har blivit större i ditt nya kar för att bättre ta vara på ljuset? Tror säkert att de skiftar färg om du ökar ljuset efter hand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan mycket väl bero på ljuset. Min erfarenhet är att skivanemoner kan se väldigt olika ut i kar med olika ljus. Att korallen framhäver en speciell färg, i det här fallet läcker grön behöver inte alls betyda att de mår sämre för att den blivit rödbrun även om detta inte kan uteslutas. I ditt fall kan korallen eventuellt ha ökat produktionen av zooxantheller för att bättre kunna ta vara på det begränsade ljuset som finns. Resultatet kan då bli att de blir brunaktiga.

Jag gissar att de har blivit större i ditt nya kar för att bättre ta vara på ljuset? Tror säkert att de skiftar färg om du ökar ljuset efter hand.

tack för ditt svar.

ska snart sätta på mer ljus och hoppas att de blir glada då.

En av dem blir grön ibland, när den drar ihop sig, men när den slår ut helt igen blir den brun.

Vet du hur stora de ska vara för att man ska kunna mata dem? Kan man ens mata skivanemoner och med vad i så fall?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för ditt svar.

ska snart sätta på mer ljus och hoppas att de blir glada då.

En av dem blir grön ibland, när den drar ihop sig, men när den slår ut helt igen blir den brun.

Vet du hur stora de ska vara för att man ska kunna mata dem? Kan man ens mata skivanemoner och med vad i så fall?

Antar att pigmentet även ser starkare ut när de blir mindre, verkar logiskt i varje fall och stämmer även in på mina observationer. Du behöver inte mata dem, de kommer nog växa som ogräs ändå ;). När du skaffar mer krävande koraller kan jag rekommendera phyto och zoo plankton.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skivanemoner gillar svag skumning alltså mycket organisk näring i karet. Jag skulle inte göra något innan inkörningsperioden är över. Sedan kan man ha dem som en indikering på hur man skummar. Drar de ihop sig och blir ynkliga så har man skummat för hårt eller så har man någon mjukkorall som försöker ta kål på dem med kemisk krigföring. Skummar man för litet blir de stora och förökar sig som bara den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Röda och bruna brukar klara sig med mindre ljus än andra färger. Ser de ut som en kantarell sträckt mot ljuset vill de ha mer ljus. Ligger de som limmade mot stenen klara de sig med mindre ljus.Ser man baksidan av dem brukar det bero på för stark vattenström. Rent allmänt kan man väl sig att den mesta vattenströmmen för en skivis är den minsta för en småpolypig stenkorall (på ett ungefär).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror faktisk fosfatnivåerna är nere på sågott som 0 nu jag har hafft 50ml ROWAphos i pumpen sedan i lördags så de bör väl va gannska ok nu. får inte mitt testkitt förens på fredag får kolla om ROWAphos absorbern är mettad redan, mitt kar är ju bara 54 l så de bör väl inte va dags att byta riktigt än.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...