Gå till innehåll

Rengöra pumpen?


Karin W

Rekommenderade inlägg

Förmodligen en dum fråga men... Behöver jag rengöra pumpen? (Den stora i sumpen). Hur ofta i så fall? Märker jag att den behöver rengöras, eller ska det bara göras med visst intervall? I så fall med citronsyra? Hur koncentrerat? Skall pumpen gå under rengöringen eller räcker det med att den ligger i "bad"? Andra tips?

 

Tacksam för tips! 🙂

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I manualerna till mina Tunze-pumpar rekommenderas rengöring minst en gång om året, eller oftare om det är mycket slam/kalkavlagringar, eller om den stannat. Citronsyra används för att lösa upp eventuella kalkavlagringar, särskilt på impellermagneten och utrymmet den sitter i. Jag vet ej vilken koncentration, men högre borde vara bättre... Ta isär pumpen och låt delarna ligga i bad så länge det behövs. Jag brukar använda ättika, vilket bör vara effektivare mot kalkavlagringar än citronsyra, men plasten hos vissa fabrikat (Ecotech) sägs vara känslig för det.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, Christian J said:

I manualerna till mina Tunze-pumpar rekommenderas rengöring minst en gång om året, eller oftare om det är mycket slam/kalkavlagringar, eller om den stannat. Citronsyra används för att lösa upp eventuella kalkavlagringar, särskilt på impellermagneten och utrymmet den sitter i. Jag vet ej vilken koncentration, men högre borde vara bättre... Ta isär pumpen och låt delarna ligga i bad så länge det behövs. Jag brukar använda ättika, vilket bör vara effektivare mot kalkavlagringar än citronsyra, men plasten hos vissa fabrikat (Ecotech) sägs vara känslig för det.

Tack! Jag har en Eheim... Då är det dags att rengöra! 👍🏼😊

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

33 minutes ago, Oscarhaglund said:

Jag hörde från brstv att ett sätt att ta reda på om det behöver rengöras är att ta reda på vilken effekt pumpen drar på riktigt. Drar den mindre effekt än den borde så kan den behöva rengöras

Ok, hur gör jag enklast det? 🤔

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill spara några kronor jämfört med att köpa citronsyra från olika akvarieföretag så kan du göra detta via https://allt-fraktfritt.se/searchanise/result?q=citronsyra. Själv brukar jag köpa en 5kg hink för runt 450kr. Detta är ca 50% jämfört med vad du betalar för samma akvarieprodukter. Det finns även större och mindre förpackningar. 5kg motsvarar ungefär 2 års rengöringar om man inte snålar med syra och gör det en gång per kvartal för pumpar och skummare. 

 

 

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan också köpa exempel påsar ( 110g ) på Dollarstore för 10kr 

Själv brukar jag använda ca 20-40g i varmtvatten som täcker pumpen.

Låter den stå & lösa upp sig innan man hjälper till med Tandborsten.. 

Sedan kanske man måste upprepa prosiduren beroendes på hur länge man har väntat :) 

 

Ändrat av Jompasthlm
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 9/7/2022 at 11:18 AM, OR20 said:

Om du vill spara några kronor jämfört med att köpa citronsyra från olika akvarieföretag så kan du göra detta via https://allt-fraktfritt.se/searchanise/result?q=citronsyra. Själv brukar jag köpa en 5kg hink för runt 450kr. Detta är ca 50% jämfört med vad du betalar för samma akvarieprodukter. Det finns även större och mindre förpackningar. 5kg motsvarar ungefär 2 års rengöringar om man inte snålar med syra och gör det en gång per kvartal för pumpar och skummare. 

 

 

Tack för bra tips Sven!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 9/7/2022 at 2:38 PM, Jompasthlm said:

Du kan också köpa exempel påsar ( 110g ) på Dollarstore för 10kr 

Själv brukar jag använda ca 20-40g i varmtvatten som täcker pumpen.

Låter den stå & lösa upp sig innan man hjälper till med Tandborsten.. 

Sedan kanske man måste upprepa prosiduren beroendes på hur länge man har väntat :) 

 

Tack Johnny! 😊

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...