Wgren Postat 11 oktober 2022 Postat 11 oktober 2022 Hej jag har tagit över ett akvarium med allt, nu vill jag att allt ska må så bra det bara går och att de ska vilja växa. På denna så ser det ut som den minsta gröna till höger sitter löst. Är det att den växer eller att den mår dåligt och det lossnar? vilka vatten värden är bäst för att denna skall växa samt hur många timmar med ljus vill de ha per dygn? gärna ett namn på denna med och en länk om det finns som man kan läsa på om den. mvh Wgren Citera
Mattias7898 Postat 11 oktober 2022 Postat 11 oktober 2022 Hej! Den heter calustrea eller candy cane. Den ser helt ok ut tycker jag. Den skall ha låg till medium ljus, samma med vatten flödet. Citera
Mattias7898 Postat 11 oktober 2022 Postat 11 oktober 2022 (ändrat) Min får 1h upp/ 1h ner, svagare ljus och sen 9h med full belysning Ändrat 11 oktober 2022 av Mattias7898 Förtydligande Citera
kaptenen Postat 11 oktober 2022 Postat 11 oktober 2022 Jag skulle klippa bort det högra delen som bara är fult skelett som tar massa onödigt anspråk och gör det svårt för kolonin att växa till den klotformation större caluastreor får med tiden om de får stå solitärt. Citera
Wgren Postat 11 oktober 2022 Författare Postat 11 oktober 2022 10 minuter sedan, kaptenen skrev: Jag skulle klippa bort det högra delen som bara är fult skelett som tar massa onödigt anspråk och gör det svårt för kolonin att växa till den klotformation större caluastreor får med tiden om de får stå solitärt. Så om inget växer där är det dött? Inget som kan komma åter och blomma om? Klipp med tång typ? Citera
mikoto Postat 11 oktober 2022 Postat 11 oktober 2022 Har polypen lämnat huvudet helt så är den delen av korallen död, den kommer växa ut nya grenar med frisk vävnad istället för att återerövra de gamla döda. Skeletten är ganska skört så det kan spricka lite oväntat, men en tång bör fungera. Provklipp långt ut där det inte gör något om det går fel. Du kan använda ett bågfilsblad med. Det är lite besvärligare men du har mer kontroll och får troligtvis en bättre yta. Men det kan vara svårt att såga i bitar som är för små. Citera
Wgren Postat 12 oktober 2022 Författare Postat 12 oktober 2022 Tack för hålla svar och utförlig sågning / klippning Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.