Gå till innehåll

Mår korallerna bra?


Wgren

Rekommenderade inlägg

Hej jag har tagit över ett akvarium med allt, nu vill jag att allt ska må så bra det bara går och att de ska vilja växa. 
 

På denna så ser det ut som den minsta gröna till höger sitter löst. Är det att den växer eller att den mår dåligt och det lossnar? 
 

vilka vatten värden är bäst för att denna skall växa samt hur många timmar med ljus vill de ha per dygn? 
 

gärna ett namn på denna med och en länk om det finns som man kan läsa på om den. 
 

mvh Wgren 

5587D9D7-3DD3-4EF6-8A45-69D3C6112DAB.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 minuter sedan, kaptenen skrev:

Jag skulle klippa bort det högra delen som bara är fult skelett som tar massa onödigt anspråk och gör det svårt för kolonin att växa till den klotformation större caluastreor får med tiden om de får stå solitärt. 

 

 

Inked5587D9D7-3DD3-4EF6-8A45-69D3C6112DAB.jpeg.46d567c6806dcd5641867897d04db727.jpg

Så om inget växer där är det dött? Inget som kan komma åter och blomma om? 
 

Klipp med tång typ? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har polypen lämnat huvudet helt så är den delen av korallen död, den kommer växa ut nya grenar med frisk vävnad istället för att återerövra de gamla döda. Skeletten är ganska skört så det kan spricka lite oväntat, men en tång bör fungera. Provklipp långt ut där det inte gör något om det går fel. Du kan använda ett bågfilsblad med. Det är lite besvärligare men du har mer kontroll och får troligtvis en bättre yta. Men det kan vara svårt att såga i bitar som är för små.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...