Gå till innehåll

Dimension på överrinningsrör


Krezz

Rekommenderade inlägg

Om man har 2 genomföringar på 32 mm i överrinningen kan man då öka på flödet i dessa genom att gå från 32 mm till 40 mm ovan genomföringarna?

Tänkte att vattenpelaren kanske skulle skapa ett högre tryck om dimensionen blev grövre! 🙂

Ändrat av Krezz
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

34 minutes ago, Krezz said:

Tänkte att vattenpelaren kanske skulle skapa ett högre tryck om dimensionen blev grövre! 🙂

Trycket en vattenpelare skapar beror endast på dess höjd. Dyker du 2 meter i den lokala poolen eller 2 meter i Atlanten så utsätts du för samma tryck.

 

Diameter på rören ger dock olika flödesförluster, men hur stor skillnad det blir vet jag inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, PerS skrev:

Trycket en vattenpelare skapar beror endast på dess höjd. Dyker du 2 meter i den lokala poolen eller 2 meter i Atlanten så utsätts du för samma tryck.

 

Diameter på rören ger dock olika flödesförluster, men hur stor skillnad det blir vet jag inte.

Ja, som vardande dykare så vet jag precis vad du menar fast i ett rör så är det ju ingen botten som stoppar vattenmassan som rusar neråt. Klurigt detta! :-)  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, Krezz said:

Ja, som vardande dykare så vet jag precis vad du menar fast i ett rör så är det ju ingen botten som stoppar vattenmassan som rusar neråt. Klurigt detta! 🙂  

Om vattnet faller fritt nedåt så accelererar det med 9,81m/s2 oavsett vikt (luftmotstånd exkluderat) 😜

 

Ska sluta spamma tråden nu och låta nån som vet svara på din fråga.

Ändrat av PerS
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har 32 mm hål i glaset med genomföringar för limning har du två alternativ för inkoppling.

1. Du kan stoppa in 25mm rör i kopplingen med lim.

2. Du kan limma en 32 mm muff på kopplingen och använda 32 mm rör. Naturligtvis kan du då få högre flöde.

 

I övrigt tycker jag PerS svarade i ämnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...