Krezz Postat 13 oktober 2022 Postat 13 oktober 2022 (ändrat) Om man har 2 genomföringar på 32 mm i överrinningen kan man då öka på flödet i dessa genom att gå från 32 mm till 40 mm ovan genomföringarna? Tänkte att vattenpelaren kanske skulle skapa ett högre tryck om dimensionen blev grövre! Ändrat 13 oktober 2022 av Krezz Citera
Krezz Postat 13 oktober 2022 Författare Postat 13 oktober 2022 (ändrat) Ju mer jag tänker på det ju konstigare tycker jag att denna fråga är MEN kan vara kul att höra era tankar om varför eller varför inte! Ändrat 13 oktober 2022 av Krezz Citera
Mattias7898 Postat 13 oktober 2022 Postat 13 oktober 2022 Hej! Tror inte du får någon nämnvärd ökning, det är minsta storleken 32mm som borde bestämma flödet. Citera
PerS Postat 13 oktober 2022 Postat 13 oktober 2022 34 minutes ago, Krezz said: Tänkte att vattenpelaren kanske skulle skapa ett högre tryck om dimensionen blev grövre! Trycket en vattenpelare skapar beror endast på dess höjd. Dyker du 2 meter i den lokala poolen eller 2 meter i Atlanten så utsätts du för samma tryck. Diameter på rören ger dock olika flödesförluster, men hur stor skillnad det blir vet jag inte. Citera
Krezz Postat 13 oktober 2022 Författare Postat 13 oktober 2022 1 timme sedan, PerS skrev: Trycket en vattenpelare skapar beror endast på dess höjd. Dyker du 2 meter i den lokala poolen eller 2 meter i Atlanten så utsätts du för samma tryck. Diameter på rören ger dock olika flödesförluster, men hur stor skillnad det blir vet jag inte. Ja, som vardande dykare så vet jag precis vad du menar fast i ett rör så är det ju ingen botten som stoppar vattenmassan som rusar neråt. Klurigt detta! :-) Citera
PerS Postat 13 oktober 2022 Postat 13 oktober 2022 (ändrat) 3 hours ago, Krezz said: Ja, som vardande dykare så vet jag precis vad du menar fast i ett rör så är det ju ingen botten som stoppar vattenmassan som rusar neråt. Klurigt detta! Om vattnet faller fritt nedåt så accelererar det med 9,81m/s2 oavsett vikt (luftmotstånd exkluderat) Ska sluta spamma tråden nu och låta nån som vet svara på din fråga. Ändrat 13 oktober 2022 av PerS Citera
Krezz Postat 14 oktober 2022 Författare Postat 14 oktober 2022 "Ska sluta spamma tråden nu och låta nån som vet svara på din fråga." Tack för din input! Citera
stigigemla Postat 18 oktober 2022 Postat 18 oktober 2022 Om du har 32 mm hål i glaset med genomföringar för limning har du två alternativ för inkoppling. 1. Du kan stoppa in 25mm rör i kopplingen med lim. 2. Du kan limma en 32 mm muff på kopplingen och använda 32 mm rör. Naturligtvis kan du då få högre flöde. I övrigt tycker jag PerS svarade i ämnet. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.