Gå till innehåll

Algätande fiskar?


Ricke

Rekommenderade inlägg

du glömde naso arterna, speciellt litteratus och förståss akvarievärldens svar på åkgräsklippare = Sjöharen!

(fast brunalger, nja)

Du glömde skriva att sjöharen även tillhör de sötaste av djur man kan ha ;)

Jag måste skaffa en igen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sjöborrar brukar inte vara några problem att hålla. Som andra tagghudingar (sjöstjärnar och sjögurkor) skall de dock aldrig tas ur vattnet då de då kan få in luft i systemet, vilket kan leda till döden för dem. Något att tänka på då de skall flyttas från ett kar till ett annat.

Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lo vulpinus är den algätare som jag upplevt som mest effektiv. Den tar turfalger, valonia (om man rensar lite manuellt först), alla tuffare makroalger etc. Otroligt effektiv. Överlägsen kirurger (som jag upplever som lite kräsna och plockar bara vissa alger).

/Klas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 11 månader senare...

Lite gammal tråd ,men tänkte kolla igen vilken fisk i mitt 180liters som tar blandade alger bäst, Dock ej mina mackro ;)

Är det ända alternativet en salarias eller kan jag köra med vilken blenny som helst?

Vet att kirurger är för stora för mitt kar så. Är blenniderna de ända mer på listan?

off topic, men hur bra o vilka alger betar erimiter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att min Ctenochaetus Hawaiiensis är mycke bra. Han går och plockar hela tiden det har han gjort nu i ca7 månader senn jag fick hem den. Forövrigt en mycke trevlig fisk som visserligen kosstar en slant men jag tycker den är värt det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Salaris är det som gäller inom blenidfamiljen, den äter oavbrutet! Syns mycket. Sen har jag en förkärlek till eremiter, de äter allt utom bubbelalger, dock kan de ta dem om du gör sönder dem: Vilket sprider deras sporer iofs. Sen river de runt i sanden och syns då de springer runt! min favvorit är metallichermiten, den har blåsvartrandiga ben och håller sig till att äta alger och rör inget annat.

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...