Gå till innehåll

Höja vattenvärden?


GlennWiberg

Rekommenderade inlägg

Hej.

 

Tog lite värden på akvariumet idag och tycker värdena är lite låga. Har även fått en del bruna alger. Kör i stort sett bara mjuka koraller. Har uppgraderat från ett 140l akvarium till ett 300l. flyttade över ca 110l vatten från det gamla. Doserar Microbe-lift Special blend. 

Fick med medel för att höja Mg samt Ca när jag köpte akvariumet. 

temp: 24,9

Salt: 1,026

Mg: 1185 Bör man höja till 1300?

KH: 8,6

Ca: 410 Bör man höja till 415?

P04: 0.00 Bör man höja?

NO3: 0 Bör man höja?

 

Tack för råd på förhand.

 

MvH Glenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

PO4 och NO3 bör inte ligga precis på noll (vilket kan inträffa om man t ex doserar för mycket kolkälla för länge). Övriga värden verkar bra, Mg är aningen lågt men inget akut.

 

Här är en lista på rekommenderade vattenvärden: http://reefkeeping.com/issues/2004-05/rhf/index.htm (många föredrar något högre PO4 och NO3 än i artikeln som säkerhetsmarginal, kanske 0,08ppm PO4 och 2-5ppm NO3?).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
On 2022-10-28 at 20:58, Christian J skrev:

PO4 och NO3 bör inte ligga precis på noll (vilket kan inträffa om man t ex doserar för mycket kolkälla för länge). Övriga värden verkar bra, Mg är aningen lågt men inget akut.

 

Här är en lista på rekommenderade vattenvärden: http://reefkeeping.com/issues/2004-05/rhf/index.htm (många föredrar något högre PO4 och NO3 än i artikeln som säkerhetsmarginal, kanske 0,08ppm PO4 och 2-5ppm NO3?).

 

Hej. NO3 samt PO4 ligger än i dag på 0. Testat att övermata för att få upp NO3 utan resultat. Kört med ATI Nutrition N samt P i 3 dagar rekomenderar 1.5ml till 300l men kör 5ml till 300 och värdena är fortfarande 0.

 

I gammla karet hade jag problem med att NO3 samt PO4 var otok på för högt. Men efter byta av kar samt salt så är det på 0 ovh vägrar gå upp. 

Korallerna verkar inte må bra dom heller. Vad ska man göra,? 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 10/27/2022 at 9:33 PM, GlennWiberg said:

Doserar Microbe-lift Special blend.

Enligt reklamen skall denna produkt minska nitrat, prova att göra uppehåll om du fortfarande använder det. Använder du någon annan teknik/metod för näringsexport?

 

3 hours ago, GlennWiberg said:

NO3 samt PO4 ligger än i dag på 0. Testat att övermata för att få upp NO3 utan resultat.

Koraller kan ta upp både NO4 och PO4. NO3 kan även brytas ner av bakterier i levande sten. Men övermatar du borde värdena börja stiga förr eller senare.

 

Har vattentesterna långt kvar innan de går ut?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

29 minuter sedan, Christian J skrev:

Enligt reklamen skall denna produkt minska nitrat, prova att göra uppehåll om du fortfarande använder det. Använder du någon annan teknik/metod för näringsexport?

 

Koraller kan ta upp både NO4 och PO4. NO3 kan även brytas ner av bakterier i levande sten. Men övermatar du borde värdena börja stiga förr eller senare.

 

Har vattentesterna långt kvar innan de går ut?

 Då ska jag avvakta med det.

 

kör med skummare samt lite aktivt kol.

 

testerna har ca 9-19mpn kvar förutom Hanna PO4 som gått ut. Hanna den dubbelkollar jag ibland mot Salifert PO4 så att den fortfarande stämmer.

 

så på NO3 har jag kollat med JBL samt Salifert 

PO4 har jag kollat med Hanna samt Salifert.

 

Gjorde delvattenbyten förut på ca 5-10%/v men inte gjort något nu på snart en månad då jag blev ombed att avvakta med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Uppdatering:

 Värdena har legat bra sedan dec 2022. Men förra veckan hände något medans jag var på semester 1v. 

Frun tog tester innan vi åkte och då låg alla värden bra. Men när vi kom hem så såg jag att en korall var ledsen så kollade värden som hade sjunkit kraftigt.

Om jag ins rätt nu så hade MG sjunkit till 1180, CA till 310 och PO4 var helt nollat.

Buffrade upp MG samt CA men får inte upp PO4.

Kör lösning med KH2PO4 som ger 0.03 ppm vid 1ml/100l. Men får fortfarande 0,00ppm. Idag ökade jag även dosen från 1ml till 2ml/100l och dag men efter några timmar mäter jag fortfarande 0,00. Har även behövt buffra upp MG en gång till (Enormt sällan ja behöver buffra det i normala fall) 

Det ända nya senaste månaden är att jag doserar AB+ med doserpump samt att jag bytt märke på det aktiva kolet i sumpen. 

 

Ska man öka doseringen av PO4 lösningen eller är risken att man ställer till med stora problem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, GlennWiberg skrev:

Ska man öka doseringen av PO4 lösningen eller är risken att man ställer till med stora problem?

När man verkligen har nollat fosfaten i ett revakvarium så har man också oftast nollat alla lager av bundet fosfat  (i sand, organiskt material samt sten) som finns. När man sedan doserar fosfat så fylls dessa lager på igen men det finns alltid ett jämviktsförhållande mellan bundet och löst fosfat. Dina alger och dina korallers zooxantheller tar upp det lösta fosfatet och nytt kommer från lagren. Det går långsamt vilket innebär att man ofta upplever en ketchupeffekt när man doserar fosfat från ett reellt nollvärde. Först inget mätbart fosfat, sedan inget mätbart fosfat, sedan inget mätbart fosfat - och plötsligen mätbart som ökar av sig självt . Observera - det fosfat som du kan mäta och får utslag av är det som inte lagras eller används av fotosyntesen. Personligen så anser jag att ett verkligt nollat fosfat är ett betydligt större problem än förhöjda värden av fosfat. Jag anser också att om man doserar så får man igång ett litet kretslopp av fosfat (även om man inte läser av några fosfatrester i vattnet) vilket gör att problemet är lite grand under kontroll. Om jag var i dina skor så hade jag sakta ökat doseringen med någon eller några veckors mellanrum. Detta så länge jag inte får något dino/kiselalg utbrott eller någon korallblekning. Om den typen av problem uppstår hade jag ökat snabbare men varit beredd på ketchupeffekten. 

 

MVH Lasse

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , Lasse skrev:

När man verkligen har nollat fosfaten i ett revakvarium så har man också oftast nollat alla lager av bundet fosfat  (i sand, organiskt material samt sten) som finns. När man sedan doserar fosfat så fylls dessa lager på igen men det finns alltid ett jämviktsförhållande mellan bundet och löst fosfat. Dina alger och dina korallers zooxantheller tar upp det lösta fosfatet och nytt kommer från lagren. Det går långsamt vilket innebär att man ofta upplever en ketchupeffekt när man doserar fosfat från ett reellt nollvärde. Först inget mätbart fosfat, sedan inget mätbart fosfat, sedan inget mätbart fosfat - och plötsligen mätbart som ökar av sig självt . Observera - det fosfat som du kan mäta och får utslag av är det som inte lagras eller används av fotosyntesen. Personligen så anser jag att ett verkligt nollat fosfat är ett betydligt större problem än förhöjda värden av fosfat. Jag anser också att om man doserar så får man igång ett litet kretslopp av fosfat (även om man inte läser av några fosfatrester i vattnet) vilket gör att problemet är lite grand under kontroll. Om jag var i dina skor så hade jag sakta ökat doseringen med någon eller några veckors mellanrum. Detta så länge jag inte får något dino/kiselalg utbrott eller någon korallblekning. Om den typen av problem uppstår hade jag ökat snabbare men varit beredd på ketchupeffekten. 

 

MVH Lasse

 

Tack för svar.. Jag har sedan det var nollat sist legat stadigt på 0.04 i fosfat. LPS korallen på ca 50 huvuden dog tyvärr lyckads rädd 3 huvud av den genom att fragga den. samt en till LPS dog samt några mjukisar. Gick väldigt fort. Nu verkar inget mer vara döende iallafall. LPS koralerna som dog löstes typ upp. Blev en vit/brunaktig hinna. Vet inte om det kan ha varit nollningen som gjort detta eller något annat. Alger har jag får skrapa rutan varannan dag från typ brunalger blir som en svag grumlig hinna. Samt har lite brun/gröna alger i sanden som för det mesta försvinner när belysningen kommer igång. Har några enstaka fläckar med brunalger som det blir som små luftbubblor i och det är enda nya algen jag sett.

 

Kan det nya kolet ha något med att värdena dök så fort? Eller kan det vara något annat? Det ända jag matar korallerna med är AB+ och i sumpen har jag enbart aktivt kol. Fiskarna på Pellets 2g/dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken Hanna mäter du med ULR  (HI 774) eller LR (Hi713)? LPS - var det en euphyllia? Låter som Brown Jelly Disease. "brunalgerna" med syrebubblor försvinner de nattetid?

 

MVH Lasse

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Postat (ändrat)

Mäter med Hi713 samt selifert test. Ja den sista var en Euphyllia den som började var nog en Caulastrea (Såg ut som en iallafall) Kollade upp Brown Jelly och det påminner väldigt mycket om det. I morse så fans det inga syrebubblor får se om det kommer några under dagen. Ska skrapa bort det senare då jag måste rensa bak rundan från Plattmask som jag har fått ett utbrott av, Tänkte köpa en Hexataenia mot plattmaskarna.

 

doserade upp fosfaten till 0,06 igår kväll och mätte precis och då hade jag 0,02 så verkar som att det har vänt. Doserade upp den till 0,05 så får se vad det är imorgon bitti.

 

Just nu kör jag även utan UV då kvartsröret gick sönder förra veckan och väntar på reservdelar.

Ändrat av GlennWiberg
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, GlennWiberg skrev:

Just nu kör jag även utan UV då kvartsröret gick sönder förra veckan och väntar på reservdelar.

Med vissa typer av dinoflagelater - dock inte alla - så verkar det hjälpa med UVC körd 7/24. tat lugnt med doseringen om du ser värde.  HI713 har en noggrannhet på ± 0,04 mg/L om jag mins rätt.  Detta innebär att 0 kan vara 0,04 och 0,04 kan vara allt från 0 till 0,08. Dock tycker jag det är den stabilaste av Hannas mätare. Istället för ett värde - försök att se trend.

 

MVH Lasse

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2024-07-19 at 15:06, Lasse skrev:

Med vissa typer av dinoflagelater - dock inte alla - så verkar det hjälpa med UVC körd 7/24. tat lugnt med doseringen om du ser värde.  HI713 har en noggrannhet på ± 0,04 mg/L om jag mins rätt.  Detta innebär att 0 kan vara 0,04 och 0,04 kan vara allt från 0 till 0,08. Dock tycker jag det är den stabilaste av Hannas mätare. Istället för ett värde - försök att se trend.

 

MVH Lasse

Ja det är lite väl står diff på den tycker jag. Fick upp PO4 till 0,1 i helgen. så lugnade mig lite med doseringen. Idag när jag mätte var den nere på 0,00 igen. Så doserade lite idag. Påverkas PO4 av NO3? För har typ 0,1 men vet inte om jag ska försöka dosera upp NO3 eller låta det ligga kvar på 0,1. Fick hem Kvartsglaset till UV-filtret idag men det var skadat. Är en liten flisa som lossnat så är en liten vass kant i öppningen där tjocka ringen ska på. Kanske går att slipa ner lite men vet inte om det finns risk att glasen kan spricka senare. Vet inte hur förlåtande dessa glasrör är till Deltec. 

IMG_5292.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fotosyntesen behöver både kväve och fosfor - så ja - lågt kväve kan vara begränsande för fosforupptag.  Nu har du ji inte problem med upptaget men mer eller mindre nollat NO3 kan vara problematiskt också. Jag föredrar runt 3 i NO3 men det finns nog lika många åsikter om det som antalet akvarister.

 

Se om flisan lämnat en jämn kant utan brottanvisningar in i glaset. Om inga brottanvisningar finns så kan det hålla. Körde själv ett sådant rör (som jag skadat själv) i många år. Men eftersom det är ett nyinköpt rör - reklamera det

 

MVH Lasse

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har problem med Dino  rekommenderar jag att du mörklägger tre dar samtidigt som du kör UV  24/7. Det ökar effekten på uvljuset dramatiskt för då tvingar du Dino  att lämna Sandbädden och gå upp i vattenkolumnen. Installera inte UV ljuset  i sumpen utan direkt i displayen och se till att omsätta vattenvolymen fyra gånger i timmen.  utifrån det får du räkna ut vilken uveffekt du måste ha på röret. Ex: 500 liters kar. Pump till uv 2000 l/h. Då behövs en uv effekt på 55w. Osv.
 
Ofta räcker  nämligen inte nattperioden för att alla dino ska gå upp i vattenkolumnen. Det stämmer som Lasse skriver att vissa Dino lämnar inte sanden lika lätt och därmed är uvljuset inte lika effektivt. Dock brukar även dessa dina  lämna sanden om man gör som ovan. Jag skulle tro att din sand  kommer vara kritvit efter tre dygn om du gör så. Efter mörkläggningen kan du fortsätta med uv 24/7  ytterligare några dagar och sedan tar du bort det. För att sedan hålla sanden i god form rekommenderar jag starkt djur i sanden av olika slag. Sandsdollar, sandsjöstjärnor , sjögurka är utmärkta djur. De sistnämnda djuren var nog det som tillslut fick min sand att förbli  helt vit. 
 

kvävebalansen är också viktig som ni har varit inne på där man inte ska nolla värdena i alla fall. Men har du väl väl fått Dino i sanden brukar det vara svårt att rätta till det med enbart dosering av kväve eller fosfor, det som nu saknas. Det kan t.o.m. göra saken värre för har din dino  fått fäste så kan den naturligtvis tillgodogöra sig kväve och fosfor och växa till ännu mer. Ofta noterar man låga värden vid Dino men det beror också på att Dino konsumerar kväve och fosfor så det är svårt ibland att veta vad som är hönan och ägget.

 

till sist tror jag det är viktigt att hålla nere organiska ämnen,  lösta , så jag hade absolut slutat med att dosera kol källa och absolut inga aminosyror eller andra organiska tillsatser. Jag tror också det är viktigt med partiklar i vattnet , själv har jag tagit bort all mekanisk filtrering och då är faktiskt vattnet klarare än någonsin för partiklarna renar/polerar  vattnet. 


 


 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...