Gå till innehåll

Fundering kring glasrosor i befintligt akvarium vid uppgradering till större tank


Sebastian87

Rekommenderade inlägg

Jag planerar att köpa mig ett större kar och klurar lite på hur jag ska göra kring min levande sten jag har idag(cirka 60kg).

 

Idag har jag några få glasrosor som då och då visar sig (jag försöker agera på varje man ser vid tillfälle), men det verkliga antalet är som ni förstår och vet är omöjligt att säga. Jag funderar på om det är värt att låta all min sten som jag har i mitt nuvarande stora akvarium torka ur för att sedan användas i mitt nya akvarium. Alternativt att flytta över stenen med allt bra/dåligt som dom har idag.

 

Att hålla glasrosor borta är av min erfarenhet en omöjlighet i långa loppet men samtidigt är det skönt att veta att man börjar på "nytt" så att säga.

 

Så hur skulle ni andra göra? Börja om på ny kula eller hålla(behålla) stenarna i så fint skick det bara går och flytta över dom? 

 

Trevlig söndag gott folk!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft min sten länge nu, från och till genom åren har det dykt upp lite glasrosor, men i huvudkaret har det aldrig blivit nått större problem, är ganska säker på att kejsare ibland oxå äter glasrosor.

Men kan du bara ha nån fisk som håller efter så blir det aldrig nått problem.

Intressant är att jag startade ett fraggkar för 1,5-2år sen, hade då inte sett nån glasros i mitt system på flera år, efter några månader hade jag massvis i fraggkaret.... Men i med en liten filfisk så var de snabbt under kontroll där också!

Jag tänker att det inte varot några större problem att hålla nere problemet men du får väl också fundera på vad du ska ha I karet och om du kan ha nån fisk (eller pepparmintsräkor) som håller efter, flera arter som äter glasrosor har oxå en tendens att ge sig på lps... Sps har varken filfisk el C Kleinii rört hos mig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har idag ett gäng pepparmints räkor som jag ska flytta med vid uppgraderingen (dom håller säkerligen redan mitt nuvarande bestånd av glasrosor i schack, utöver dom få jag tar bort). Samt som du själv är inne på @MattiasN så är det inget jätteproblem idag, men dom finns ju där trots allt! :) 

 

Jag ska absolut se över alternativen på även fiskar som kan tänkas vara intresserade av glasrosor. Men som du är inne på, och om jag minns rätt från tidigare så är inte utbudet jättestort och dom som finns lämpar sig sällan väl med koraller i mixade slag. 

 

Planen är att ha inriktning SPS i nya karet men kan bli ett mix kar om frugan ska vara med och bestämma :) 

 

Men som huvudfrågan löd, starta om på nytt när man har chansen eller flytta med befintlig fin sten med risk för att direkt flytta med glasrosor? hmmm :D 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

41 minutes ago, Sebastian87 said:

Ja det är riktig levande sten 😊 Därav min osäkerhet om det är värt förlusten av liv så att säga för att börja glasros fritt 😊

Nej, det är relativt meningslöst. Glasrosor lyckas i princip alltid ta sig in om du inte kör allt i karantän. De är också extremt lätta att bekämpa biologiskt utan att man behöver lägga ner något arbete.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar råda en enighet hittills om att spara stenen levande är det bästa alternativet. Så jag lyssnar och lär :D 

 

Det som dock hade varit skönt när man ska uppgradera till i mina mått mätt en stort kar (625) förutom att börja glasrosfritt, även kunna ta ordentlig tid för scape. Hittills har jag alltid flyttat med mig sten mellan byten av akvarier, men det gör det hela med aquascape lite klumpigt och ofta lite förhastat enligt min mening.

 

Men jag tackar för input och behåller stenen som den :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Sebastian87 said:

Det som dock hade varit skönt när man ska uppgradera till i mina mått mätt en stort kar (625) förutom att börja glasrosfritt, även kunna ta ordentlig tid för scape. Hittills har jag alltid flyttat med mig sten mellan byten av akvarier, men det gör det hela med aquascape lite klumpigt och ofta lite förhastat enligt min mening.

Menar du att du vill kunna arbeta med stenen i ett kar som är tomt på vatten? Det borde (teoretiskt) gå om man har ett separat kar med saltvatten att förvara stenen i, och som man kan doppa dem i då och då så de inte torkar helt (det räcker om de är fuktiga, det är så de fraktas till oss). Det kanske också går att arbeta med sektioner utanför visningskaret, och kanske spraya dem med saltvatten vid behov.

 

En nackdel med torrlagt kan vara att man får ett annat optiskt djupperspektiv än med vatten i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...