Postat 2 januari 20232 Ă„r I samband med LED-ljusets intĂ„g i vĂ„r hobby sĂ„ besökte jag en Ă„terförsĂ€ljare för att handla lite djur och fick dĂ„ se deras "utstĂ€llningsakvarium" och jag trodde Ă€rligt talat att jag kommit fel och hamnat hos "Partykungen" eller nĂ„t liknande. Karet var fullt med neonfĂ€rgade koraller och sjĂ€lvlysande fiskar vilket var nytt för mig dĂ„ jag inte sett det tidigare men nu ser man det hela tiden. Min frĂ„ga Ă€r helt kort har detta UV-ljus nĂ„n biologisk betydelse för djuren i karet eller Ă€r det bara en estetisk effekt man fĂ„r av detta ljus? Har dykt och snorklat hundratals gĂ„nger i Röda Havet och jag har aldrig sett dessa fĂ€rger pĂ„ naturliga rev. Ăndrat 2 januari 20232 Ă„r av Krezz
Postat 2 januari 20232 Ă„r 4 hours ago, Krezz said: jag trodde Ă€rligt talat att jag kommit fel och hamnat hos "Partykungen" eller nĂ„t liknande Samma hĂ€r! đ Om jag minns rĂ€tt sĂ„ Ă€r det vĂ€l frĂ€mst blĂ„tt (och synligt violett?) ljus som omvandlas av korallen till ljus av andra fĂ€rger: https://reefbuilders.com/2015/04/30/coral-fluorescence-magical/ detta förekommer Ă€ven i naturen, men Ă€r för svagt för att man ska kunna se det under normala ljusförhĂ„llanden.  UVA-strĂ„lning kan inte ses med blotta ögat och var vĂ€l starkare i traditionella metallhalogenlampor Ă€n vanliga LED-akvariebelysningar? UVA kan anvĂ€ndas av korallernas zooxantheller i fotosyntesen, men jag vet inte om det Ă€ven kan orsaka fluorescens. UVB och UVC dĂ€remot Ă€r vĂ€l direkt skadligt för koraller, och absorberas av vattnet (metallhalogenlampor anvĂ€nder skyddsglas).
Postat 2 januari 20232 Ă„r Författare 1 timme sedan , Christian J skrev: Samma hĂ€r! đ Om jag minns rĂ€tt sĂ„ Ă€r det vĂ€l frĂ€mst blĂ„tt (och synligt violett?) ljus som omvandlas av korallen till ljus av andra fĂ€rger: https://reefbuilders.com/2015/04/30/coral-fluorescence-magical/ detta förekommer Ă€ven i naturen, men Ă€r för svagt för att man ska kunna se det under normala ljusförhĂ„llanden.  UVA-strĂ„lning kan inte ses med blotta ögat och var vĂ€l starkare i traditionella metallhalogenlampor Ă€n vanliga LED-akvariebelysningar? UVA kan anvĂ€ndas av korallernas zooxantheller i fotosyntesen, men jag vet inte om det Ă€ven kan orsaka fluorescens. UVB och UVC dĂ€remot Ă€r vĂ€l direkt skadligt för koraller, och absorberas av vattnet (metallhalogenlampor anvĂ€nder skyddsglas). Körde ju med bĂ„de kvicksilver och metallhalogen under en period och fick ett mer naturligt ljus men Ă„ andra sidan sĂ„ var det ju inte sĂ„ mycket levande koraller i karen pĂ„ den tiden. Jag Ă€r absolut ingen större vĂ€n av dessa neonlysande korallerna utan ser dom hellre i sin naturliga fĂ€rg. đ Â
Postat 2 januari 20232 Ă„r 8 hours ago, Krezz said: Har dykt och snorklat hundratals gĂ„nger i Röda Havet och jag har aldrig sett dessa fĂ€rger pĂ„ naturliga rev. Förutom fluorescensen sĂ„ vĂ€ljs ju dessutom ovanligt fĂ€rgstarka korallexemplar ut för export, sĂ„dana som man bara sĂ€llan ser i naturen. De naturligt fĂ€rgstarka koraller man ser Ă€r vĂ€l frĂ€mst t ex Dendronephthya.  2 hours ago, Krezz said: Körde ju med bĂ„de kvicksilver och metallhalogen under en period och fick ett mer naturligt ljus men Ă„ andra sidan sĂ„ var det ju inte sĂ„ mycket levande koraller i karen pĂ„ den tiden. Jag Ă€r absolut ingen större vĂ€n av dessa neonlysande korallerna utan ser dom hellre i sin naturliga fĂ€rg. đ  Varken kvicksilver eller metallhalogen innehĂ„ller vĂ€l tillrĂ€ckligt mycket blĂ„tt ljus för att det skulle ge nĂ„gon större fluorescerande effekt tror jag (mĂ€ngden vitt/gult överskuggar det blĂ„a). HĂ„ller med om att det ser lite konstigt ut, samma med designerclownfiskar. Â
Postat 6 januari 20232 Ă„r On 1/2/2023 at 3:18 PM, Krezz said: Körde ju med bĂ„de kvicksilver och metallhalogen under en period och fick ett mer naturligt ljus men Ă„ andra sidan sĂ„ var det ju inte sĂ„ mycket levande koraller i karen pĂ„ den tiden. Jag Ă€r absolut ingen större vĂ€n av dessa neonlysande korallerna utan ser dom hellre i sin naturliga fĂ€rg. đ  Det Ă€r ju faktiskt detas naturliga fĂ€rg. De har ju dessa flourescerande proteiner naturligt. Sedan Ă€r det ju upp till dighur mycket to vill excitera dessa proteiner genom att skruva pĂ„ styrkan pĂ„ uv/v dioderna
Postat 8 januari 20232 Ă„r Solljuset innehĂ„ller inte sĂ„ mycket UVA. Med moderna Ledarmaturer kan vi blĂ„sa pĂ„ mĂ„nga gĂ„nger mer Ă€n vad som finns i naturen.  De fluorescerande proteinerna har tvĂ„ funktioner för korallen. Dels fungerar de som ett solskydd mot UVA. Den andra delen Ă€r att de omvandlar UVA till ljus som ofta kan tas upp av korallens zooxanteller. Genom att utsĂ€tta korallen för onaturligt starkt UVA ljus kan de fĂ„ onaturligt mycket fluorescens. Ett slags solarieeffekt för koraller alltsĂ„.  Den naturliga solstrĂ„lningen i omrĂ„det 400 - 500 nm Ă€r ungefĂ€r 50w per kvadratmeter. Det motsvarar ungefĂ€r 100 - 150 w inmatad blĂ„ljuseffekt för ett akvarium pĂ„ 1 kvadrat. Â
Postat 9 januari 20232 Ă„r Författare On 2023-01-06 at 19:46, Oscarhaglund skrev: Det Ă€r ju faktiskt detas naturliga fĂ€rg. De har ju dessa flourescerande proteiner naturligt. Sedan Ă€r det ju upp till dighur mycket to vill excitera dessa proteiner genom att skruva pĂ„ styrkan pĂ„ uv/v dioderna Jag vill ju ha optimala förutsĂ€ttningar för korallerna men jag vill ju inte att det skall se ut som ett 80-tals disco. Jag vill att det skall se ut som det gör i deras naturliga habitat d.v.s. som det gör nĂ€r man snorklar och dyker!  đÂ
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.