Gå till innehåll

Knarrande skummare


Oscarhaglund

Rekommenderade inlägg

För några dagar sedan så började min skummare knarra. Det låter lite som när man går på kall snö. Jag tog ut den och gjorde rent dess ”needle wheel” där det satt en massa bitar chaeto men det verkar inte ha hjälpt saken. Någon som känner igen vad det kan vara då det låter väldigt högt i jämförelse med allt annat.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det brukar sätta sig lite salt i luftslangen vilket kan ge denna typ av effekt. Detta brukar man kunna lösa upp med varmt vatten. Om du har en mugg med vatten och kör den i microvågsugnen och sedan tar en spruta så kan du säkert spruta in det kokande vattnet i luftintaget. Detta löser enkelt upp saltet och skjuter ut det genom pumpen. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

46 minutes ago, OR20 said:

Det brukar sätta sig lite salt i luftslangen vilket kan ge denna typ av effekt. Detta brukar man kunna lösa upp med varmt vatten. Om du har en mugg med vatten och kör den i microvågsugnen och sedan tar en spruta så kan du säkert spruta in det kokande vattnet i luftintaget. Detta löser enkelt upp saltet och skjuter ut det genom pumpen. 

Provade precis att spruta 50ml 80 gradigt vatten i var och en av de två luftslangarna men det verkar inte gjort någon skillnad

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 hours ago, kaptenen said:

Vet inte hur den ser ut i bottenplattan men det är inte en av fötterna som står ojämnt och vibrerar mot glaset?

Nä, den låter även om jag lyfter upp den med händerna från botten. Hur det är möjligt för den att vara tystare bara för att jag sätter den i en hink utanför sumpen kan jag inte förstå

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 minuter sedan, Oscarhaglund skrev:

Nä, den låter även om jag lyfter upp den med händerna från botten. Hur det är möjligt för den att vara tystare bara för att jag sätter den i en hink utanför sumpen kan jag inte förstå

Har säkert med resonans att göra. Vissa saker får för sig att eka på extra i sumpen. 

 

Har svårt att se att det är något annat än pumpen då som låter i den takten. Säker att ingen gummipackning eller dylikt runt rotorn gett med sig? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, kaptenen said:

Har säkert med resonans att göra. Vissa saker får för sig att eka på extra i sumpen. 

 

Har svårt att se att det är något annat än pumpen då som låter i den takten. Säker att ingen gummipackning eller dylikt runt rotorn gett med sig? 

Ja det är det jag är inne på att kolla nu. Fattar bara inte hur man öppnar upp hela vägen för att titta. Skapat ett support ärende nu så kanske nån som kan guida

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu verkar ju detta vara ett nytt oljud du upptäckt och då är det väl värt att försöka lösa det genom att hitta rotorsaken. Jag tänkte dock ge ett tips från förr i tiden när vi bara använde ac pumpar som ofta lät lite mer. Då kunde man ta en silikonmatta och sno runt pumpen och med två buntband fästa den. På så sätt så fick man bort en del vibrationer alt. om man ställde hela skummaren på en sådan matta. Tänk också på att elkabeln kan föra över vibrationer till karet. En sådan matta som man kan använda är den från Oxo som används för att låta disken rinna av. Jag använder den själv i mitt kar så jag vet att den inte läcker något. Du hittar den bl.a. på https://www.amazon.se/OXO-Good-Grips-Diskhomatta-silikon/dp/B07L52T6F8/ref=asc_df_B07L52T6F8/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=494720827814&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=11017155259041905511&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=9062481&hvtargid=pla-803057746925&psc=1

 

Sedan kan man, om det bara är en pump, hänga den från en siliconslang och på så sätt ta bort vibrationerna. Det går dock inte med en skummarpump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Det verkar som att det är vattenströmmar som orsakar vibrationer som i sin tur leder till ljuden. Om jag skruvar upp skruvarna som fäster kroppen med basplattan C020B96A-19F6-4DDF-8727-19F5FE734637.jpeg.4b9c57f5e10bcd4c6aef4bc1c1a119bb.jpeg

så försvinner dessa ljud. Samma sak om jag kör bara motorn. 
Det gör ingen skillnad om jag lyfter skummaren från botten så det måste vara interaktionen mellan basplattan och skummaren som orsakar ljudet

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...