KMG Postat 12 mars 2023 Postat 12 mars 2023 (Ă€ndrat) Hej! Dags för mig att fylla pĂ„ mina lager med ballingsalter. NĂ„gon som vet om jag förstĂ„tt det rĂ€tt att procentsatsen pĂ„ kalciumklorid anger mĂ€ngden utan vatten. AlltsĂ„ 77% = 23% vatten kvar men i övrigt rent kalciumklorid? Eller innehĂ„ller det andra föroreningar? Stor skillnad i pris mellan 77% och 99-100% kalciumklorid. Ăndrat 12 mars 2023 av KMG Citera
kaptenen Postat 13 mars 2023 Postat 13 mars 2023 Vi hoppas att @jonasroman kan höra röksignalen och dyker upp med svar  Citera
KMG Postat 13 mars 2023 Författare Postat 13 mars 2023 Svarar sjÀlv Var inne pÄ reef2reef och Randy har dÀr har skickat ivÀg flertalet 77% kalciumklorid prover frÄn sÀckar som anvÀnds till allt ifrÄn revakvarium, födotillsats till att salta grusvÀgar mot damm. Verkar inte vara nÄgon stor skillnad i renhet. Finns sÄ klart undantag. Vi har kanske inte samma gruvor som i USA? Tror att det enda raka Àr att dra ivÀg nÄgra prover för ICP.  https://reefs.com/magazine/aquarium-chemistry-purity-of-calcium-chloride/ Citera
MattiasN Postat 13 mars 2023 Postat 13 mars 2023 Har för mig att nÄgon provat/köpt frÄn LantmÀnnen och att den inte sÄg sÀrskilt ren ut, brunaktig eller smutsig har jag för mig att det visuella intrycket var (och det var nog före icp-testernas tid....) men kan blanda ihop kemikalierna sÄ att det var nÄgot annat..... Citera
stigigemla Postat 14 mars 2023 Postat 14 mars 2023 Jag har en kompis om kraschade sitt kar med lÄgpris kalcium- och magnesiumklorid. Det var flingor - kalciumkloriden var vit och magnesiumkloriden grÄbrun. Det var nog ungefÀr 2010. Men nu har vi ICP tester. Köp en sÀck och en ICP test sÄ vet du. 1 Citera
Rekommenderade inlÀgg
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.