GÄ till innehÄll

Rekommenderade inlÀgg

Postat (Ă€ndrat)

Hej!

Dags för mig att fylla pÄ mina lager med ballingsalter. NÄgon som vet om jag förstÄtt det rÀtt att procentsatsen pÄ kalciumklorid anger mÀngden utan vatten. AlltsÄ 77% = 23% vatten kvar men i övrigt rent kalciumklorid? Eller innehÄller det andra föroreningar? Stor skillnad i pris mellan 77% och 99-100% kalciumklorid.

Ändrat av KMG
  • KMG Ă€ndrade titeln till Kalciumklorid 77% till 100%
Postat

Svarar sjĂ€lv😂 Var inne pĂ„ reef2reef och Randy har dĂ€r har skickat ivĂ€g flertalet 77% kalciumklorid prover frĂ„n sĂ€ckar som anvĂ€nds till allt ifrĂ„n revakvarium, födotillsats till att salta grusvĂ€gar mot damm. Verkar inte vara nĂ„gon stor skillnad i renhet. Finns sĂ„ klart undantag. Vi har kanske inte samma gruvor som i USA? Tror att det enda raka Ă€r att dra ivĂ€g nĂ„gra prover för ICP.

https://reefs.com/magazine/aquarium-chemistry-purity-of-calcium-chloride/

Postat

Har för mig att nÄgon provat/köpt frÄn LantmÀnnen och att den inte sÄg sÀrskilt ren ut, brunaktig eller smutsig har jag för mig att det visuella intrycket var (och det var nog före icp-testernas tid....) men kan blanda ihop kemikalierna sÄ att det var nÄgot annat.....

Postat

Jag har en kompis om kraschade sitt kar med lÄgpris kalcium- och magnesiumklorid. Det var flingor - kalciumkloriden var vit och magnesiumkloriden grÄbrun.

Det var nog ungefÀr 2010.

Men nu har vi ICP tester. Köp en sÀck och en ICP test sÄ vet du.

• Gilla 1

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehĂ„ll har Ă„terskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...