Gå till innehåll

Gul kirurg?


Peppz

Rekommenderade inlägg

Jo den är rett bra att hålla men är rett kjennslig mot vita prick. Har du uvc lär det innte bli problem.Det ät va jag har oppteckt i senare tid.

Okay.

Jo jag tänkte ha en 9w uvc inkopplad till ett ytterfilter som jag har fått över från sötvattenskaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min brukar jaga nya invånare några timmar senn är den lugn. Jag är ny innom saltvatten själv och gul kirurg var en av dom första jag köpte och den har varit jette tålig. Tycker att du har lite svagt uv jag hadde ett på 11W först men det räckte innte till nu har jag överdrivit lite och kör med 40W men det funkar jette bra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gul kirurg är inte bra som första fisk. Ibland får de fullständigt fnatt och jagar livet ur nyinsatta fiskar. Men som sista fisk in i karet är den helt OK. Fast kanske litet väl stor för ett 200.

håller med,min är den ilsknaste av alla kirurger mot nykomlingar,då har jag ändå sohal och lineatus,bra som sista fisk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gul kirurg är inte bra som första fisk. Ibland får de fullständigt fnatt och jagar livet ur nyinsatta fiskar. Men som sista fisk in i karet är den helt OK. Fast kanske litet väl stor för ett 200.

Jag har hört samma sak av andra som du skriver i inlägget. Men något som jag har slagits av är att det är så många fiskar som är olämpliga att ha i först. Verkar som "alla" kirurger och kejsare är fel att börja med utan de ska i sist.:smiley24: Tyvärr går det ju inte att släppa i alla fiskar sist.

Jag har dessutom blivit rekomenderad av flera, bland annat säljare, att det är bra att ha någon Zebrasoma bland de första fiskaran då de gärna äter alger. Ska man då köpa en Z Scopa och sen ta bort den när karet är stabilt efter ca ett halvår för att du ska kunna släppa i "rätt" fiskar i bra ordning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ju snäckor. De brukar inte vara så aggresiva. Fast i stället får man ju kolla så att de inte dör den första veckan. (och ligger och ruttnar).

Men annars är det nog så att kirurger och kejsare inte bör vara de fiskarna man börjar med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmmm vad finns det för alternativ till alg ätande fisk om man har lite mindre akvarium som jag har (har ett 240l)

såg i tråden att den kanske är för stor för ett 240l...

när vi är inne på det här med fisk hur mycket kan man belasta karet när man ska köpa fisk för första gången ???

//// peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ju snäckor. De brukar inte vara så aggresiva. Fast i stället får man ju kolla så att de inte dör den första veckan. (och ligger och ruttnar).

Off topic: Bör man plocka ur snäckor som man tror dött efter att de placerats i karet? Jag har så nämligen men låtit dem vara kvar.

Önskar råd!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Off topic: Bör man plocka ur snäckor som man tror dött efter att de placerats i karet? Jag har så nämligen men låtit dem vara kvar.

Önskar råd!

Ta upp snäckan och lukta på den. Luktar den apa är den död och då är det lika bra att slänga den för att få minimal inverkan på ammonium/ammoniak/nitrit/nitrat. En levande snäcka luktar ingenting.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns andra algätande fiskar. Salarisen är den absolut effektivaste men den kommer att svälta ihjäl efter det att den rensat karet och det är ju inte särskilt vettigt att skaffa fiskar för att de skall svälta ihjäl. Det finns även andra blennider men ingen lika effektiv. Somliga använder Eremitkräftor och där är ju den blåbenta vanligast men den dödar snäckor för att ta skalen och (i alla fall hos mig) jättemusslor när den inte river loss fraggar från inredningen. (I butikerna och en del böcker är den revsäker).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta upp snäckan och lukta på den. Luktar den apa är den död och då är det lika bra att slänga den för att få minimal inverkan på ammonium/ammoniak/nitrit/nitrat. En levande snäcka luktar ingenting.

Måste rätta dig här Gustav.. en död snäcka luktar inte apa.. Den luktar död, halvrutten apa.. ;)

Usch o fy vad dom luktar illa alltså...

Det finns andra algätande fiskar. Salarisen är den absolut effektivaste men den kommer att svälta ihjäl efter det att den rensat karet och det är ju inte särskilt vettigt att skaffa fiskar för att de skall svälta ihjäl. Det finns även andra blennider men ingen lika effektiv. Somliga använder Eremitkräftor och där är ju den blåbenta vanligast men den dödar snäckor för att ta skalen och (i alla fall hos mig) jättemusslor när den inte river loss fraggar från inredningen. (I butikerna och en del böcker är den revsäker).

Mina blåa eremiter verkar då säkra iaf. Försåg dem med många tomma skal i varierad storlek, och dom var inte på någon snäcka. Och inte har dom "rivit" på fraggar, men däremot knuffat ner något dåligt fastsatt frag när de har krupit runt.. dom är ju lite buffliga med sina skal, iaf de större jag har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Percula är finare än Ocellaris !

Det rodde jag med. Sen fick jag se en Percula och en Ocellaris och jag kunde inte säga vilken som var vilken. Dock är jag inte erfaren nog. Det som gjorde att jag valde Ocellarisen var att den är lite bättre på att hävda sig om det finns andra fiskar med i karet.

Har jag fått det om bakfoten så rätta mig gärna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...