Gå till innehåll

Luftbubblor i silikonet


Drullputt

Rekommenderade inlägg

Har upptäckt att jag har 3st 5mm stora luftbubblor nära ytterkanten i en av fogarna på mitt kar.

Bubblorna är på en sträcka av ca 200mm. Är det något att oroa sig över, ska jag lämna tillbaka karet som är nytt eller låta det vara ? Finns det nån risk att hela fogen går isär pga. detta, att det börjar läka därifrån eller att silikonet torkar ut just där inne ? Bubblorna är som sagt närmast ytterkanten och inte in mot vattnet.

F*n att man alltid ska vara nojig över att det ska börja läka från karet på det ena eller andra sättet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tony

Reklamera direkt. Troligtvis ingen fara med dessa men du vet inte om det kan finnas andra dolda fel. Har du inte reklamerat så kan du ha problem om det skulle uppstå ett alvarligt olycka. Du bör i alla fall ge affären eller tillverkaren möjlighet att titta på det.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte hur jag ska få nån att titta på det utan att ta med hela karet.

Och att byta är otänkbart, ids inte börja ta ur allt levande och ls. för att flytta det till ännu ett nytt kar.

Om det verkligen är så allvarligt med bubblorna kommer jag sälja allting och lägga ner för gott :ledsen:

Har haft nog med rackel med hårdvaran som det är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börja med att ring och prata med leverantören. Om han sedan säger att det inte är någon fara ska du sammanställa vad ni har sagt i ett brev och skicka det till honom för att på det viset låsa honom juridiskt till ev problem i framtiden. Självklart ska du säga till leverantören att du kommer skriva ner det.

Gör inte mer än du behöver ännu utan samla på dig fakta vad som gäller först så bestämmer du när du vet mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De e nog inget att oroa sig för! Det blir ju inte så stort tryck i ett 125l kar.

Silikon e starkare än man skulle tro, har byggt och rivit ett x antal kar och jag kan lova att man får skära och slita:)

Måste nog tillägga att föregående gäller om det är bubblor som kommit dit i monterings skedet.

Om bubblorna har dykt upp i efterhand och silikonet ser ut att börja släppa ja då e de en annan femma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De e nog inget att oroa sig för! Det blir ju inte så stort tryck i ett 125l kar.

Silikon e starkare än man skulle tro, har byggt och rivit ett x antal kar och jag kan lova att man får skära och slita:)

Tror inte heller att det är nån fara, är som sagt inte på vatten sidan, utan ute mot kanten vid fasningen.

Ska jag höra med leverantören eller där jag har köpt det ? Vet inte vem som är leverantör för MP EHEIM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tala med försäljaren och hör med honom, ring gärna till någon annan akvariehandlare och hör där med, försäljaren kan ju säja en sak men kanske mena en annan om det är så att han bara vill sälja och slippa problem i efterhand.

Jag har limmat ett 100-liters kar själv, och där blev det någon luftspalt i kanten, men det är inget jag oroar mig över, silikon är extremt slitstarkt och jag är helt övertygad om att det kommer hålla längre än vad jag kommer att ha kvar karet. När jag flyttar till hus om några år så kommer säkert det att bli ett terrarie nämligen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...