Gå till innehåll

Hjälp! Vad är det för fel på överrinningen och vattennivån?


Richard_22

Rekommenderade inlägg

Hej! 
 

Har ett ganska akut problem, något har hänt med överrinningen i mitt akvarium så att vattennivån inte håller sig stabil. Ovanpå röret som går ner till sumpen sitter det en hatt som man ska kunna reglera hur mycket luft som kommer in i röret och det ska reglera nivån på vattnet. 
Nu går den inte att hålla stabil, antingen blir vattnet väldigt lågt (och mycket i sumpen) så att röret ner till sumpen suger in luft, eller tvärt om att det blir väldigt hög nivå uppe i karet så att cirkulationspumpen nere i sumpen suger in luft. Det går liksom inte att hitta en bra nivå längre? 
Någon som vet hur det här funkar, vad är det som gör att nivån ändras så drastiskt och vad ska jag göra åt det? Kan inte gå ifrån nu utan måste hela tiden sitta och passa och ändra luftintaget vartefter vattnet stiger/sjunker. 
 

Bifogar bilder på hur det ser ut, snabb hjälp uppskattas! 
 

/ Richard

IMG_4637.jpeg

IMG_4633.jpeg

IMG_4638.jpeg

IMG_4636.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, Christian J skrev:

Jag vet inte hur hatten fungerar, men är du säker på att det är fel på just den? Går returpumpen bra annars, eller behöver den kanske rengöras?

Tack för svar, ja jag är rätt övertygad om att det är hatten och luftintaget som det hänt något med för så fort jag rör den så ändras vattennivån väldigt snabbt. Om jag trycker till hatten så att det inte kommer in någon luft alls blir nivån väldigt hög i karet, om jag öppnar upp den så sjunker det så röret suger in luft istället… knepigt. Pumpen går som den ska vad jag ser. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...