Gå till innehåll

Gammal Siporax / högt silicon


saltatrox

Rekommenderade inlägg

Har alltid haft högt silicon på mina tester.

Har försökt att få ner det för många år sedan, men utan resultat. 

Större vattenbyten och aluminium remover.

Rengjort osmos behållare och filter.

Osv...

 

Vet att vi här på guiden diskuterat det här förut och många har också gett upp att hålla låga värden på silicon. 

Mitt värde är 768.

Jag har inga problem med koraller osv.

 

Men min fråga till er är.....

Har haft stora mängder Siporax I ca 3 år i ena sumpen. 

Läcker dem silicon bara i början eller fäller dem ut silicon I vattnet för alltid?

 

Mvh Thomas 

Screenshot_20230808_145359_Samsung Internet.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, Christian J skrev:

Jag gissar att Triton-testernas höga värden beror på kiselalger som följt med i vattenprovet. Får du även höga värden med t ex Saliferts kemiska silikattest? Det fick inte jag i samma situation.

 

Aha...

Jag köpte ett salifert test efter föra Triton test.

Men trodde jag gjorde fel.

Pga det visa så lågt. 

 

Har testa med salifert nu och det visar 0,03 PPM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2023-08-08 at 15:11, saltatrox skrev:

Har alltid haft högt silicon på mina tester.

Har försökt att få ner det för många år sedan, men utan resultat. 

Större vattenbyten och aluminium remover.

Rengjort osmos behållare och filter.

Osv...

 

Vet att vi här på guiden diskuterat det här förut och många har också gett upp att hålla låga värden på silicon. 

Mitt värde är 768.

Jag har inga problem med koraller osv.

 

Men min fråga till er är.....

Har haft stora mängder Siporax I ca 3 år i ena sumpen. 

Läcker dem silicon bara i början eller fäller dem ut silicon I vattnet för alltid?

 

Mvh Thomas 

Screenshot_20230808_145359_Samsung Internet.jpg

Ja, siporax läcker kisel, så det är utan tvivel orsaken. Särskilt om siporaxen befinner sig i dålig cirkulation, gissar att det beror på att då blir det mr bakterier på dom som kan bryta ner siporaxen. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 hours ago, jonasroman said:

Ja, siporax läcker kisel, så det är utan tvivel orsaken. Särskilt om siporaxen befinner sig i dålig cirkulation, gissar att det beror på att då blir det mr bakterier på dom som kan bryta ner siporaxen. 

Men är det vattenlösligt silikat eller kiselpartiklar som följt med ICP-testet?

 

"Tests that analyze for silicon, such as ICP (inductively coupled plasma) can include silica particulates (e.g., fine sand) in the result. Even with filtration, fine particles can evade removal. Consequently, it is complicated to extrapolate from an ICP measurement to a soluble silicate concentration."

(från Silica In Reef Aquariums by Randy Holmes-Farley https://reefs.com/magazine/silica-in-reef-aquariums/ )

 

Kiselpartiklar har kanske inte ha så stor biologisk betydelse, och i den omfattning de trots allt löses kanske det bara är gynnsamt för t ex svampar och kiselalger?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 timmar sedan, Christian J skrev:

Men är det vattenlösligt silikat eller kiselpartiklar som följt med ICP-testet?

 

"Tests that analyze for silicon, such as ICP (inductively coupled plasma) can include silica particulates (e.g., fine sand) in the result. Even with filtration, fine particles can evade removal. Consequently, it is complicated to extrapolate from an ICP measurement to a soluble silicate concentration."

(från Silica In Reef Aquariums by Randy Holmes-Farley https://reefs.com/magazine/silica-in-reef-aquariums/ )

 

Kiselpartiklar har kanske inte ha så stor biologisk betydelse, och i den omfattning de trots allt löses kanske det bara är gynnsamt för t ex svampar och kiselalger?

 

 

det är nog löst silicat i detta fall, inte partiklar. Finns fler rapporter om detta. Och just när siporaxen är placerad i låg cirk. Men, silikat i karet har jag aldrig varit rädd för, man får inte kiselalger för det, om balansen i övrigt är god. Ny kar, som inte har för högt kisel, för kiselalger på sterila ytor, men sen aldrig mer. Dock skulle jag ändå inte kör med siporax, i o med att det finns bättre media idag. Se till också att placera mediat i bra cirkulation. Vill du verkligen ha denitrifaktion tror jag inte ett dugg på all de där stenblocken. Då krävs en sandbädd som inte är för tunn, eller att stort algrefugium, eller en nitratreaktor. 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era svar.

Nu har jag gjort några nya tester.

Har använt Salifert (Si. Silicate)

 

I akvarium är 0.03 ppm

I sumpen med Siporax 0.03 ppm

Från akvarium i en sluten behållare efter 7 dagar 0 - 0.03 ppm

Och i Osmos behållare 0 ppm

 

Sumpen med Siporax är 230 liter och har en Eheim 1260  med 2400 L/T.

 

Kan man inte mäta Silicon med Salifert Si, Silicate ?

Och kan man räkna ut Kisel på det ?

 

Vet inte om man kan mäta med det här testet I osmos vatten. 

 

Salifert har ju ppm och triton lab har microgram per liter.

Men om jag tänkte rätt så är 0.03 ppm = 30 microgram ?

 

20230810_175213.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2023-08-15 at 19:55, saltatrox skrev:

Tack för era svar.

Nu har jag gjort några nya tester.

Har använt Salifert (Si. Silicate)

 

I akvarium är 0.03 ppm

I sumpen med Siporax 0.03 ppm

Från akvarium i en sluten behållare efter 7 dagar 0 - 0.03 ppm

Och i Osmos behållare 0 ppm

 

Sumpen med Siporax är 230 liter och har en Eheim 1260  med 2400 L/T.

 

Kan man inte mäta Silicon med Salifert Si, Silicate ?

Och kan man räkna ut Kisel på det ?

 

Vet inte om man kan mäta med det här testet I osmos vatten. 

 

Salifert har ju ppm och triton lab har microgram per liter.

Men om jag tänkte rätt så är 0.03 ppm = 30 microgram ?

 

20230810_175213.jpg

det som ICP mäter är atomen kisel, Si. Det mest korrekta är att svara ut i rent kisel, Si. Silikat är en molekyl, och förutsatt att allt kisel ärt i form av silikat (SiO3), så får man silikathalten genom att multiplicera Si, kisel, med 2.7. MEN, silikat kan föreligga i olika sorters salter, så det mest rätta är att benämna det som rent kisel, Si, som ett ICP test gör. Hur ett hobbytest är uppbyggt är oklart, likasp dess omräkningsfaktor. Så lita på ICP här mer än salifert, framför mer lätt att tolka. Ja, 0.03 ppm=0.03 mg/l=30 ppb=30 mikrogram/l.  Även om dina siporaxstenar ligger i sumpen med en totalt hyffsad genomströmning så ser det inte ut som att vattnet tvingas genom all siporax, vatten tar ju den lättaste vägen, dvs jag tycker det finns förutsättningar för långsamt flöde genom siporax=den släpper kisel. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...