nike83 Posted October 30 Share Posted October 30 Jag har problem med att det kommer in cheto i min skummare från min odling av alger. jag har satt en filtermatta innan, dock är den för fin, så det fastnar för mycket "bös" i den. när min nuvarande filtermatta sätter igen, så sänks höjden i skummaren. jag vill ogärna göra rent detta filter en gång i veckan. någon som har en bra lösning för detta? min reservtanke är att ta grövre matta och göra motsvarande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christian J Posted October 30 Share Posted October 30 Kan det hjälpa att minska vattenrörelsen i sumpen, så att algfragmenten inte driver runt? Eller sätta filttermatten på utloppet från algreaktorn (om du har en sådan)? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nike83 Posted October 30 Author Share Posted October 30 9 minuter sedan, Christian J skrev: Kan det hjälpa att minska vattenrörelsen i sumpen, så att algfragmenten inte driver runt? Eller sätta filttermatten på utloppet från algreaktorn (om du har en sådan)? absolut. jag har dock har mina alger börjat att flyta sedan jag tog bort mina filtersockor i mitt Reefers 750. tror det har med vattenströmmen att göra. Men att sätta filter på "kammen" mellan facken skulle absolut vara en lösning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
izfisk Posted October 30 Share Posted October 30 Kanske skaffa en reaktor till algerna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kaptenen Posted October 30 Share Posted October 30 Jag brukar köra sån här man sätter algblad i framför insuget till och från. Blir inte jättestor skillnad på prestanda vad jag har sett. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nike83 Posted October 31 Author Share Posted October 31 20 timmar sedan, izfisk skrev: Kanske skaffa en reaktor till algerna? Det är ej aktuellt 12 timmar sedan, kaptenen skrev: Jag brukar köra sån här man sätter algblad i framför insuget till och från. Blir inte jättestor skillnad på prestanda vad jag har sett. Vad är detta för något? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jjonaas1 Posted October 31 Share Posted October 31 @nike83 Ser ut som en sån här: https://saltivast.se/sv/foder/fiskmat/pouchfeeder-replacement-4pack.html 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nike83 Posted November 3 Author Share Posted November 3 Blev en rulle av filtermatta. Får se hur det funkar. Den har i vilket fall inte för högt motstånd. Dock är frågan om dessa sätter igen ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts