jonasroman Postat 18 februari Författare Postat 18 februari 17 timmar sedan, nike83 skrev: har dina milleporor någon PE? Nä, men det är det värt 1 1 Citera
jonasroman Postat 15 mars Författare Postat 15 mars Äntligen har nitrat börjat gå ner; Jag köpte de fär nanoblocken, som jag egentligen inte trodde på, men kanske är det de som har kickat in?Det tog flera månader för dem att göra det isåfall. Nirat från 15 som högst ner till 5ish idag. Ja, värdet är dubbelkollat mot andra mätinstrument. Alla visar samma mellan 5-6. Kul fas. Fosfat kusligt lågt dock men varit sedan dag 1. 2 Citera
jonasroman Postat 5 april Författare Postat 5 april Nitratblocken funkar. Kanske dags och ta bort ett snart Citera
jonasroman Postat 6 timmar sedan Författare Postat 6 timmar sedan Uppdatering. Rullar på bra. Efter ett år med kritvit sand bröts den trenden häromveckan med ett lindrigt återfall av dino. UVC + mörkläggning 3 dagar botade detta liksom förra gången för ett årsedan. Nitrat ligger idag runt 4 mg/l, Fosfat 0.06-0.08 mg/l. Rätt så perfekt. Jag doserar inget, ingen kolkälla, inga bakterier. Matar fiskar o ibland koraller o följer värdena 2 ggr dagligen med min MTE. Historiskt hade jag "problem" med lite högt nitrat, men köpte sådana där nanboblock från maxspect, och sen dess ligger jag o snurrar runt 1-4 mg/l. Jag tror min stora öppna sandbädd är den huvudsakliga förklaringen till varför detta akvarium är det mest stabila jag hittills haft. Stor biologisk yta och inga döda punkter. Märk att jag har knappt ngn levande sten....Förutom de där nanoblocken har jag 1 liter AF biostenar i första facket i sumpen. Det gör nog en del nytta med. Jag byter vatten sporadiskt, alltid Red sea, svarta hinken. Det mest pålitliga saltet enligt mig. Ja, innehåller 0.03 mg/l PO4 men det gör många salter. Resten av "the big five" ligger som det ska också. Fiskarna är prickfria o friska(sedan start, 1.5 årsedan). Alla har gått igenom karantän där jag kör en liten egen variant med formalinbad 180 mg/l 45 min. 3 bad. Ett direkt vid ankomst, sen ett i mitten på karantänen (o byter då allt vatten i karantänen o sköljer ur karantänen), samt ett tredje innan ner i displaytank. 1-2 fiskar fick flukes, men det var på grund av att de 2 första fiskarna körde jag inte denna formalinvariant utan koppar. Dessa 2 har jag tagit upp behandlat 3 ggr, och nu är dom friska o inga tecken till flukes sedan 6 månader. /Jonas Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.