Gå till innehåll

Maxspect bio-sphere istället för ls


adels_reef

Rekommenderade inlägg

Hej. 

Funderar på maxspect nano-tech bio-sphere balls

 

1 kg utav de är som 10kg levande sten. 

Nån som använder dessa? Fungerar det bra?

Funderar isåfall på att byta ut att Ls i sumpen  och bara köra bioballs. Så får man mer plats. Lättare att göra rent. Plus mer yta för bakterie. Funderar då jag har högt nitrat och det samlas ju en del skit i sumpen.

 

Har nitrat på mellan 15-20. 

Har minskat mat samt antalet fiskar. 

Kör med skummare Reef octopus elite 220int på 4 av 5.

rullfilter.

Kör även full dos utav Af nitraphos.  Har även provat modern reef och zepstart 3 nopoxlikanade medel. Men inget biter. 

Övriga tips på att få ner nitrat.

Sist låg nitrat på 18. Fosfat på 0.049.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varför behöver du levande sten i sumpen? Kör du bare bottom förstår jag men om du har sand så vet jag inte om du behöver levande sten i sumpen.

 

Mig veterligen (men jag kan ha fel) så lär biobollae i sumpen inte göra så mycket för dina nitratvärden. Bollarna är väl mer för nitrifikationsbakterier (som gör nitrat av ammoniak via nitrit). Bakterier som gör kvävgas av nitrat lever i huvudsakligen anaerob miljö (utan syre) så som i en djup sandbädd.

 

har du plats för ett refugium med stark lampa och lite chaeto så kan du nog nolla din nitrat på nolltid

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , Oscarhaglund skrev:

Varför behöver du levande sten i sumpen? Kör du bare bottom förstår jag men om du har sand så vet jag inte om du behöver levande sten i sumpen.

 

Mig veterligen (men jag kan ha fel) så lär biobollae i sumpen inte göra så mycket för dina nitratvärden. Bollarna är väl mer för nitrifikationsbakterier (som gör nitrat av ammoniak via nitrit). Bakterier som gör kvävgas av nitrat lever i huvudsakligen anaerob miljö (utan syre) så som i en djup sandbädd.

 

har du plats för ett refugium med stark lampa och lite chaeto så kan du nog nolla din nitrat på nolltid

 

Har inte tillräckligt med levande sten i karet så därav har jag i sumpen enligt råd jag fått. 

Har sand i karet. 

 

Okej. Aa då kanske det är meningslöst.  

Har en algreaktor men får de inte att växa. Har kört med den 1 år nu. Provat olika timmar belysning.  Olika flöden. Skickat in icp och doserat upp jod och kalium mm. Men inget växte. Algerna dog inte heller men växte inget. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 minutes ago, adels_reef said:

Okej. Aa då kanske det är meningslöst.  

Har en algreaktor men får de inte att växa. Har kört med den 1 år nu. Provat olika timmar belysning.  Olika flöden. Skickat in icp och doserat upp jod och kalium mm. Men inget växte. Algerna dog inte heller men växte inget. 

Jaha, konstigt. Det är verkligen mystiskt hur vissa saker vägrar växa i vissa kar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Biopellets är ju bara en kolkälla som t. ex nopox eller vodka. Men de senare har fördelen att de är enkelt att ändra i en doseringspump.

Med biopellets måste men plocka fram reaktorn, öppna den och lägga i / ta ur pellets. Och torka golvet sen.

 

Jag skulle prova med alger från någon annans algreaktor.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...