Gå till innehåll

Phyto"odling" direkt i displayen


Svemar

Rekommenderade inlägg

Innan ni svarar; ja, jag har försökt söka. Men som det mesta inom hobbyn så varierar svaren mellan -10 och +10.... Så jag tar gärna diskussionsvar.

 

För att koka ner det så mycket som möjligt;

- jag är övertygad som att ha phytoplankton är en fördel för tanken (dvs jag vill ha det i karet).

- jag är borta mycket/ofta (extern odling är inte mitt go-to eftersom minst sju dagar åt gången kommer allt lämnas åt sitt öde, och jag kan inte dosera).

 

Fråga:

- kan jag "odla"/ha phyto i displayen utan en extern odling att dosera ifrån?

 

Jag har ett Red Sea Reefer XL200, men utan sump. Dvs ingen skummare eller nåt som exporterar.

 

Eftersom jag inte har någon som helt export av partiklar, skulle de funka att "odla" phyto direkt i taken, eller blir det blomning eller nåt annat skit av det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det går att odla i tanken, och Ja det finns en överhängande risk för blomning, något som jag fick erfara i somras.

 

P_20230727_181046.jpg.f910d1d7dfdc0e62df1981e0dc4cb9ab.jpg

 

 

Det var inte alls planerat, utan liftade in med levande sand som samlats in direkt från havet. Jag försökte svälta ut det först, men så fort jag började tillföra näring till karet i gen så blossade det upp igen, och det hjälpte inte heller att jag hade några snäckor som dog och eldade på blomningen ytterligare. I slutändan fick jag köra aggressivt med UV-filtrering för att få stop på blomningen.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...