Gå till innehåll

Mitt första salta - Red sea REEFER 3XL 900 V3


Avi8tor

Rekommenderade inlägg

Hej! Jag har sen liten grabb hållt på med sötvattensburkar i olika storlekar. Intresset introducerades säkert redan när jag var några månader gammal. Pappa satte mig framför 375 liters burken med malawiciklider då ingenting annat verkade hjälpa mig att sluta gråta. Där satt jag med stora ögon och iaktog allt liv som rörde sig där i.

Redan som barn bestämde jag mig för att den dagen jag skaffar hus så ska jag ha ett stort akvarium och helst av allt saltvatten. Saltvattensakvarium har alltid varit väldigt avlägset då man matats från de vuxna med att det i princip är omöjligt utan att vara biokemisk analyter eller marinbiolog. Varningens finger har höjts för alla utmaningar, svårigheter och för att inte tala om kostnader.. (kostnader kan jag hålla med om ;) ) nu med 30+ år och eget hus så är det dags att uppfylla drömmen.. 

 

Så med denna bakgrund tänkte jag lägga upp en tråd kring mitt projekt. Mitt allra första saltvattenskar.

för snart ett år sedan började jag läsa på allt som kan vara värt att veta om denna hobby.

Jag har framförallt valt att följa riktlinjer och råd från akvarister i USA då det finns många fina lyckade rev där borta. 

Revet har varit igång i 5 månader nu. 

 

Valet av burk föll på ett red sea 3XL 900 V3 som jag lyckades köpa som sista rea-exemplar av Oceans of life.

 

Red sea Reefled 160s

Ecotech marine vectra VM2 returpump

Redsea 900 skimmer

Nyos mediareaktor 2L

2x Reefwave 45 wavemakers

Redsea ATO

Troptronic 85w UVC + Jebao 3500 pump

aquaforest co2 Scrubber

 

Bilder och mer info kommer inom kort.. 

 

IMG_0201.jpeg

Ändrat av Avi8tor
  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och vad roligt att du startar upp en tråd!

 

Många av oss har ungefär samma bakgrund, att en dag så skall man köra ett salt system, ett rev i vardagsrummet :D 

 

Reefers 900 är riktigt fina system (jag har själv ett 750), och de är väldigt genomtänkta. Om jag kunde ändra på något, så är det tunnar glas och lite stag/förstärkningar istället. det är väldigt jobbigt med 19mm glas då de begränsar magneterna väldigt mycket.

 

vad kör du med för belysning?

 

Upp med lite foton :) 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spännande! Vart i landet är karet? 

Ser ut som ett bra val av hårdvara du har där :) Nöjd med skummaren? Är det den uppgradera skummaren du har med sensorerna eller basversionen, går lite i tankar att byta ut min befintliga

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, nike83 skrev:

Hej och vad roligt att du startar upp en tråd!

 

Många av oss har ungefär samma bakgrund, att en dag så skall man köra ett salt system, ett rev i vardagsrummet :D 

 

Reefers 900 är riktigt fina system (jag har själv ett 750), och de är väldigt genomtänkta. Om jag kunde ändra på något, så är det tunnar glas och lite stag/förstärkningar istället. det är väldigt jobbigt med 19mm glas då de begränsar magneterna väldigt mycket.

 

vad kör du med för belysning?

 

Upp med lite foton :) 


Bilder och mer info kommer! 😃  jag kör med tre Reefled 160s 

 

kan hålla med om glastjockleken. Är en fanatiker över att ha rent glas, skrapar fram och sidor varje dag och bak var 3:e . Tycker det gör så mycket för helhetsintrycket. 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

56 minuter sedan, Reuben skrev:

Spännande! Vart i landet är karet? 

Ser ut som ett bra val av hårdvara du har där :) Nöjd med skummaren? Är det den uppgradera skummaren du har med sensorerna eller basversionen, går lite i tankar att byta ut min befintliga


karet är utanför Bromölla i Skåne :) jag är nöjd med skummaren. Det är AC versionen. Hade först tänkt DC men det går ju alltid att uppgradera om man vill sen. ( har inget att jämföra med egentligen haha ) den är tyst och fyller koppen med illaluktande goja. Jag gillar att det går att tömma den via slang. Sen rengör jag hela paketet en gång i månaden ca.  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

24/7-23 


Räddade ett gammalt clownpar från ett kraschat system. De fick gå i karantänen fram till inflytt. Planen var att använda dem som första fisk i Displayen under cykeln. 
 

sen kom även en leverans med Sten. Spännande att kunna skapa sin egen aquascape. Stenen är Caribsea life rock. Den är redan preparerad med bakterier och finns i massor av olika former. Jag ville ha en större båge att utgå ifrån till ena sidan. Sen försöka bygga luftigt och med överhäng. 
 

 

IMG_2126.jpeg

IMG_2138.jpeg

IMG_2146.jpeg

IMG_2145.jpeg

IMG_2148.jpeg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

28/7-23 

 

cementat aquascape och provmonterat i karet.  :D 

 

installerat belysningen och ”provkört” wow ! 
 

fått upp Reefwave 45:orna 
 

kom även en låda med lite mer grejer.. 

IMG_2166.jpeg

IMG_2176.jpeg

IMG_2179.jpeg

IMG_2183.jpeg

IMG_2195.jpeg

IMG_2173.jpeg

IMG_2193.jpeg

IMG_2194.jpeg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jag att vi ser allt i efterhand, men returpumpen gissar jag att du fick vända på :D ser farligt ut att ha det så nära glaset. Känns som det bara är en tidsfråga innan den suger sig fast :D

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4/8- 23 

 

i med bakterier! Jag bestämde mig för att köra på red sea reef mature PRO kit. Eftersom jag inte fått min skummare vid detta tillfället så bestämde jag mig för att endast tillsätta bakterier och sen addera clownfiskarna efter någon dag.
 

Sen låta allt ta sin tid. 

IMG_2264.jpeg

IMG_2280.jpeg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21/8 - 23 

 

skummare, Chromis och första vattenbytet.. 

 

skummaren gick ju helt bananas första veckan. Öppnade kranen och lät den skumma över bäst den ville under inkörningen. 

Börjat få lite näringsvärden i vattnet vid detta laget så det är dags att stabilisera allt med ett 20% vattenbyte 

IMG_2574.jpeg

IMG_2573.jpeg

IMG_2578.jpeg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8/10 -23 


bakterieblomning, mer städpatrull och Acunthurus leucosternon.

 

karet tuffar på. Fyller på med lite fisk efter hand. Fick en bakterieblomning efter förra vattenbytet så vattnet har varit lite grumligt några dagar. 

Nyos reaktor igång med aktivt kol plus Troptronic 85watt UVC 😃
 

 

 

IMG_3104.jpeg

IMG_4112.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22/10 - 23 

 

vattnet kristallklart och allt växer! 
 

nu börjar det ta fart på riktigt! Köpt några Acropora fraggar och grejerna växer! Vattnet har blivit riktigt fint och klart efter bakslaget med bakteriblomning. 
 

Salinity 34,3 

PH 7.9

Alk 9,4  (doserar 40ml ATI balling per dygn ) 

Nitrat 0,7

Fosfat 0.06

Calcium 435

Magnesium 1400

 

 

IMG_4113.png

IMG_4115.png

IMG_4116.png

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...