Gå till innehåll

bara fisk akvarium


Filth_demon

Rekommenderade inlägg

hej jag skulle uppskatta alla råd jag skulle kunna få om kostnader och hur jag ska gå till väga om jag vill starta upp ett akvarium som är ifrån 40 - 100 l i ett typ "fish only tank" vad behöver jag för något till det vad kostar det osv.

tack på förhand .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver en skummare, streamer eller annan cirk. pump, levande sten, tester, salt, saltmätare.

Är väl egentligen ljuset som är skillnaden på ett fish only och ett kar med koraller.

Om du kan få tag i allt begagnat kan du komma undan rätt billigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej jag skulle uppskatta alla råd jag skulle kunna få om kostnader och hur jag ska gå till väga om jag vill starta upp ett akvarium som är ifrån 40 - 100 l i ett typ "fish only tank" vad behöver jag för något till det vad kostar det osv.

tack på förhand .

Då hamnar du någonstans i "Nano" klassen, de olika "Fiskhotellen" är populära. Du kan få 80L varianten med compakt lysrör och cirkulationspump och bänk för ca 1000:- För fisk tycker jag nog inte man skall gå under dessa, men det är bara min åsikt, fan dom har ju knappt plats och vända i mindre... Kolla på "Nano" delen av detta forum, man kan vräka på hur mycket som hellst vad gäller teknik, eller hur lite som hellst, samma som stora kar, kostnaden blir därefter.

Länk till sida med "Nano" fiskar, bara lite info;

http://www.liveaquaria.com/product/scateg.cfm?pCatId=2124

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummare typ Sander 800:-

Luftpump 2-300:-

Ljusramp 2*t5 1000-1500:-

Akvarium 40-100l 360-600:-

Circulationspump 800-2000l/h typ maxijet 250-425:-

Levande sten ca 10-20kg á 120-180:-/kg

Sen allt annat runt om med salt, tester, saltmätare mm mm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall du börja "litet lätt" så välj ett större kar. Det är bara ett fåtal av de fiskarter man brukar hitta i affärerna som går bra i så små kar. Det enklaste att börja med är ett kar i storleksordningen 2 -300 liter. Det är så många här på SVG som misslyckats med nanokar för att de inte ville inse hur litet djur det verkligen går att ha i den volymen och hur stora fiskarna blir. Innan du bestämmer hur stort kar du skall köpa så kolla runt hur stort akvarium de fiskar du tänkt dig verkligen behöver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns många sätt att komponera ihop ett "fish only" akvarium. Om du har möjlighet så välj ett lite större akvarium, det blir lättare att sköta och mindre känsligt då. Teoretiskt sett om du enbart väljer att skaffa extremt tåliga arter och motstår frestelsen att överbefolka akvariumet går det att köra det med samma utrustning som ett sötvattensakvarium och förlita sig på frekventa vattenbyten för att hålla nitratnivåerna nere. Om ditt kranvatten inte är bra bör du skaffa en osmosanläggning för att rena sötvattnet innan du använder det. Salt för saltvattensakvarium och en mätare för salthalt är också viktigt.

Däremot om du vill kunna ha lite mer känsliga fiskar blir det mer komplicerat, men levande sten av bra kvalitet och hyfsad vattencirkulation kan ge en grund att utgå från.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se min tråd https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=11020. Det är baserat på teknik som du känner igen. Vattenbyte är ett av recepten. Tänk bara på att det är inte alla fiskar som passar i ett så litet kar. Och du måste ha diciplin vad gäller matning. Skall du köra ett "Fish only" och mata lite kraftigare och inte byta så mycket vatten så skulle i alla fall jag stoppa in en skummare. I min uppställning har jag valt att inte ha en skummare av olika anledningar men det finns bra argument för att ha det.

Behöver inte säga att mitt angreppsätt är minst sagt omdebatterad här på forumet :ler:

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall du börja "litet lätt" så välj ett större kar. Det är bara ett fåtal av de fiskarter man brukar hitta i affärerna som går bra i så små kar. Det enklaste att börja med är ett kar i storleksordningen 2 -300 liter. Det är så många här på SVG som misslyckats med nanokar för att de inte ville inse hur litet djur det verkligen går att ha i den volymen och hur stora fiskarna blir. Innan du bestämmer hur stort kar du skall köpa så kolla runt hur stort akvarium de fiskar du tänkt dig verkligen behöver.

Ja välj ett stort kar direkt, Jag är stark motståndare av kombinationen Nybörjare och nanokar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kolla tråden om mollyhotellen, har ett själv. Funkar bra. Kostar inte så mycket heller. Sen är det detta med fisken: den växer, så skaffar du ex fyra små fiskar så har du efter ett år fyra rätt stora fiskar... o då gäller det att skaffa större kar eller sälja fiskarna. Har du grejat akvarie i 12 år tidigare så kan du redan mycket. Jag läste på o sökte info i över ett år innan jag kom igång, men sen blev det som en lavin: man vill ha ALLA fräcka grejor som andra har... hehe.

Köp begagnat om du kan hitta men köp osmosapparet ny. Kolla Ebay.de där finns det en osmos för under 700 kr ny, finns andra grejor med. som tidigare nämnt, kolla nano delen av forumet. Sen läs vad folk skriver emot nano o vad folk skriver för nano o sen bestäm dig för vad just DU tror på. Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det finns två sidor av detta med små-akvarier - den ena aspekten är väl att man kan förutsätta att dom flesta "nybörjare" åker på några bakslag oavsett storleken på akvariet.

sen finns det ofta en tendens att man som nybörjare ofta överskattar sin "koll på läget" och rattar iväg å tjackar fem nya firrar till, eftersom dom andra ju har överlevt i flera veckor!

Så ur ett skadebegränsningsperspektiv så kan ju nanot vara ett bra sätt att hålla "studiekostnaderna" nere, eftersom det sannolikt får plats färre presumtiva offer i ett, nano än i en femhundralitersburk

Å andra sidan är ju ett större system teoretiskt sett stabilare, men oftast är ju et sådant mer befolkat - så i antal innevånare per liter så kanske skillnaden inte är så stor.

Däremot vet ju alla med små kar, att den eviga förbannelsen är att man inte får plats med det man egentligen skulle vilja ha!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...