Gå till innehåll

Hur exakt ser era karantän/behandlings-kar ut?


Rekommenderade inlägg

1) Hur exakt ser era karantän/behandlings-kar ut?

Jag är ju i uppstartsfasen och om inte en alltför lång framtid blir det dom första fiskinköpen. Jag kommer köra karantän, och ev behandling med koppar. 

 

Hur har ni gjort era sådana system? Jag tänker i mitt fall ett helglas på 63 l, doppvärmare 50w, luftpump i luftsten, thats it. 

2) Hade ni istället för luftpump/sten kört en mkt liten pump som ger ytcirk? Frågan är vad som bäst vädrar vattnet, gissar faktiskt på luftpumpen så den har jag tänkt . men öppen fö era idéer som redan provat.

 

Jag tänker faktiskt köra profylaktisk med koppar, 0.15 ppm (ej chelaterad), vet risken, men bedömer risken avsevärt större att i längden lägga i ej behandlad fisk, då det är mer eller mindre 100% att du förr eller senare annars har cryptocarion i ditt system, o då är det försent.  

3) Men ni med erfarenhet rörande profylaktisk koppar kan gärna flika in. är 0.15 ppm korrekt dos?

4) får man dosera varje dag?

5) Hur ofta byter ni vatten i katrantäns/behandlingskaret?

6) och byter ni då 100% och tar ni då nytt vatten från displaykaret? Eftersom jag börjar nu med friskt akvarium så tänker jag att jag kan ta vatten från displayen sp blir det automatiskt ett vattenbyte också. 

7) om ni trots allt blandar eget salt varje gång när ni byter i karantän, kör ni med enklare salt då?

 

många frågor:_)

 

Mvh

Jonas

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det verkar väldigt knepigt att köra med cupramine eller liknande då kopparhalten tydligen ska variera och man har mycket mindre marginal eftersom dosen är lägre. Ska man testa hela tiden med typ en hanna så blir det lite dyrt också.

 

därför kör jag hybrid tank transfer istället (metodik på humblefish).

 

jag kör både en liten strömpump och luftsten för säkerhets skull. Flödespumpem gör dessutom at maten rör sig i karet istället för att lägga sig på botten och jag tycker fiskarna ofta hellre äter något som rör sig än ligger still.

 

jag har även lite falska plastväxter och plats för fiskarna att gömma sig. Verkar göra skillnad i stressnivån.

 

Till sist så har jag 4 bitar gul tvättsvamp (sådan helt utan rengöringsmedel) som alltid ligger i min sump. När jag ska karantäna så tar jag ut en svamp per akvarie (4st totalt i en tank transfer runda). Detta gör att jag inte behöver vara orolig för ammoniak.

 

Jag använder vatten från min display till karantänen. Det blir som ett vattenbyte 

Ändrat av Oscarhaglund
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett 200l kar som fungerar som karantän, hos mig är det inte rent medicinskt eller för förebyggande behandling, mer för att ge fisk en möjlighet att komma igång med mat i lugn o ro efter stressande resor, men så klart även observera så jag inte sätter i sjuka fiskar som smittar övriga utan då behsndlar jag ju givetvis i karantänen, jag har dock inte ett helt prickfritt system så jag kör inte förebyggande koppar eller nått sånt

Jag kör en lite skummare, liten pump samt ett uv om det behövs, senaste tiden har jag även kört ett litet filter av filtermatta(som så klart alltid snurrar för att vara redo) för jag har upplevt att det är svårt att hålla bra vatten om fisken ska gå där 3-4 veckor och man behöver ju ofta mata en hel del för att få igång fisken ordentligt på maten och få dem att lägga på sig lite....

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...