Gå till innehåll

Högt NO3


Fredrik V

Rekommenderade inlägg

Hej alla, 

 

En lång historia kort. För drygt en och en halv månad sedan så startade jag igång ett 100-liters akvarium. 

I akvariet hade jag levande och död sten (ca 10g levande sten) levande sand och skummare. 

När ammoniak stabiliserat fick två tomatclowner flytta in. 

Utöver clownerna har jag två eremiter, fyra turbosniglar och en anemon BTA. 

Jag har ganska höga NO3 värden, inget NO2 och ytterst lite PO4. 

Akvariet har haft bra saltvärden och en temperatur runt 25 grader. 

Jag har alltid haft höga NO3-värden även då jag använder osmos-vatten och byter vatten minst en gång i veckan om cirka 20-30%. 

Jag använder Salifert NO3 test. Tittar jag ovanifrån ligger jag på ca 25 och tittar jag från sidan är testvattnet mörklila och dividerat med 10 får jag det till runt 10. 

 

Jag märkte att en av clownerna började simma med ansiktet nedåt i cirklar. 

Innan jag hann hem från akvarieaffären hade den tyvärr dött och jag hittade den på botten. 

I affären misstänkte de att jag har något dött i mitt akvarium från antagligen min sten. Och att då akvariet producerar NO3. 

Har nu rengjort stenarna men hittar inget. 

Har detta med NO3 värdet att göra? Alla andra djur verkar må hur bra som helst? 

 

Hur ska jag göra för att sänka mina NO3-värden? Att byta vatten hjälper bevisligen inte. 

Belys mig med kunskap! 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur länge hade du clownfisken i karet innan den dog? Kan det ha uppstått problem under hemtransporten eller acklimatiseringen?

 

Färsk levande sten innehåller många småorganismer som brukar dö under inkörningen, men det borde även ge relativt höga PO4-värden (men lägre än NO3)?. Samma sak om du skulle mata för mycket.

 

Å andra sidan borde 25ppm NO3 och relativt höga PO4-värden (typ 2ppm?) inte vara något problem för de flesta fiskar. Kanske det fortfarande bildas ammonium/ammoniak i akvariet?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Christian J skrev:

Hur länge hade du clownfisken i karet innan den dog? Kan det ha uppstått problem under hemtransporten eller acklimatiseringen?

 

Färsk levande sten innehåller många småorganismer som brukar dö under inkörningen, men det borde även ge relativt höga PO4-värden (men lägre än NO3)?. Samma sak om du skulle mata för mycket.

 

Å andra sidan borde 25ppm NO3 och relativt höga PO4-värden (typ 2ppm?) inte vara något problem för de flesta fiskar. Kanske det fortfarande bildas ammonium/ammoniak i akvariet?

 

 

Clownerna har trivts bra i karet under fyra veckor ungefär. Detta kom plötsligt. Inget amoniak i karet alls. 

Matar varrannan dag så tycker inte att jag matar för mycket. Märkligt detta tycker jag. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att byta vatten hjälper men har du 25 i nitrat och byter 20% så går värdet ner till 20 direkt efter vattenbytet. Ett ganska ineffektiv sätt att få ner värdena på kort sikt alltså. 
Anledningen till att du har ”höga” värden av no3 är att du tillför mer näring ön du exporterar och du behöver alltså öka exporten. Bra sätt är oftast refugium, kolkälla, zeolit, mekanisk filtrering (bättre skummare, filteretumpor osv), eller liknade. 
 

Om vi antar att ditt no3 värde ligger någonstans mellan 10-25 så är det inte tillräckligt högt för att det ska ställa till med det du beskriver så orsaken är en annan.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

54 minuter sedan, MichaelE skrev:

Om vi antar att ditt no3 värde ligger någonstans mellan 10-25 så är det inte tillräckligt högt för att det ska ställa till med det du beskriver så orsaken är en annan.

Precis så tänker jag med. 

Antingen så läser jag av värdena på mitt NO3 test fel (som sagt väldigt lila på sidan, ljusrosa ovanifrån).  

Eller så beror bortfallet på något annat, ingen av de andra djuren beter sig avvikande. Men vad kan det bero på i så fall? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 hours ago, Fredrik V said:

Clownerna har trivts bra i karet under fyra veckor ungefär. Detta kom plötsligt. Inget amoniak i karet alls. 

Matar varrannan dag så tycker inte att jag matar för mycket. Märkligt detta tycker jag. 

Om bara en av fiskarna drabbats och övriga djur mår bra så kanske det inte har med ditt akvarium att göra alls. Dessutom anses väl clowner vara tåliga fiskar.

 

Möjligen kan matning varannan dag vara bli mycket åt gången, så att akvariets näringsexport (skummare och bakterier) inte klarar av topparna. Testa istället att mata mycket mindre åt gången ett par gånger om dagen.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Fredrik V said:

Precis så tänker jag med. 

Antingen så läser jag av värdena på mitt NO3 test fel (som sagt väldigt lila på sidan, ljusrosa ovanifrån).  

Eller så beror bortfallet på något annat, ingen av de andra djuren beter sig avvikande. Men vad kan det bero på i så fall? 

Avläsningen låter korrekt, möjligen kan själva testet ha gjorts felaktigt. Å andra sidan hade jag över 50pm ett halvår utan att mina djur visade något vantrivsel (bla kirurg, dvärgkejsare, gyltor, eremiter, mjukkoraller).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Christian J skrev:

Avläsningen låter korrekt, möjligen kan själva testet ha gjorts felaktigt. Å andra sidan hade jag över 50pm ett halvår utan att mina djur visade något vantrivsel (bla kirurg, dvärgkejsare, gyltor, eremiter, mjukkoraller).

Just av den anledningen har jag kört testet på osmosvatten och kranvatten för att jämföra. Men får olika och realistiska utslag så tror inte att det är fel på testet. Har med hört att höga nivåer med NO3 inte nödvändigtvis behöver vara någon fara för fiskarna men hittar liksom ingen annan förklaring... 

Tack för klokheter Christian! 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clownfiskar har i sig ett lite udda simmönster men en sak som kan hända men fiskar är att de får problem med simblåsan. Detta kan ge liknande problem som du beskriver där fisken får svårt att hålla sig rät i karet. Utan video är det dock svårt att ge en korrekt diagnos. Mitt råd är att läsa lite på humblefish om fisksjukdomar och se om du känner igen dig under simblåseproboem. Bara en alt. tanke givet att dina värden verkar ok.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, OR20 skrev:

Clownfiskar har i sig ett lite udda simmönster men en sak som kan hända men fiskar är att de får problem med simblåsan. Detta kan ge liknande problem som du beskriver där fisken får svårt att hålla sig rät i karet. Utan video är det dock svårt att ge en korrekt diagnos. Mitt råd är att läsa lite på humblefish om fisksjukdomar och se om du känner igen dig under simblåseproboem. Bara en alt. tanke givet att dina värden verkar ok.

Och här är en länk https://humble.fish/community/index.php?threads/internal-problems.9/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...