Gå till innehåll

Varför ska man köra nano?


norsken

Rekommenderade inlägg

Jag får säkert en massa motsägelser nu men men.

Jag undrar va som är kjusningen me ett nano kar. Det är pyttelitet me dårlig plats för invånarna har sett skräck exempel på överfyllda kar. Jag kan innte fatta att det är roligt att styra me dessa pyggme kar. Är det på grunn av platsmangel att man skaffar ett sådant kar. Jag vill innte värka nedvärdigande men undrar va som er att köra nano. Det kansje har sin tjusning även om jag har svårt att fatta det. Kul om någon kan svara utan att bli förbannad för det är innte syftet men min fråga

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört mitt nano i nästan två år och tycker det har varikt riktigt trevligt och lärorikt även om jag lagt ned det nu. Anledningen att jag lagt ned det var problem med cyanobakterier som jag försökte lösa med Aquaphos + sockermetoden. Troligtvis sätter jag upp ett skrivbordsnano till hösten på jobbet.

Det som jag tycker har varit roligt med nanot är att man kommer så nära alla småkryp som visar sig genom att det inte är fisk i karet.

Jag hade som mest 17 olika korallarter + räkor eremiter och snäckor i ett 32 liters kar men ljuset var väl dåligt. 24w power compact är för litet 32 liters. Inför hösten blir det antagligen 70 liter med 70w MH + actinic. Och nästan säkert utan fisk.

Men jag har ju ett 1500 liters jag bygger på som skall komma först.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Engtorp

Jag kan bara prata för mig själv. Jag började med mitt första 27 liters för ca 10 månader sedan bara för att se om det gick att få ett stabilt system i så lite vatten. Varför - jo mitt intresse är mer de lägre djuren och alla andra organismer än fisk. Det nuvarande projektet - 80 liter Molly har jag startat för att se om det går att skala upp de erfarenheter jag fått från 27 liters. Dessutom tror jag att hobbyn behöver någon typ av "inkörningsnivå". De flesta ryggar tillbaka när det gäller saltvatten. Det finns så många myter om hur svårt det är o.s.v. Hur mycket det kostar o.s.v. Nano är inte gratis heller men det jag försöker göra är att visa att det går att starta och vidmakthålla ett 80 liter saltvattensakvarium om man gör rätt och utan att satsa en halv förmögenhet.

Detta är inte i konkurrens med de som föredrar större kar men kanske som ett komplement. Sedan tror jag att de som börjar med ett nano ofta går vidare med större. Om man idag rekomenderar en ny saltvattens akvarist (jag vill inte kalla det nybörjare eftersom de flesta nya verkar komma från sörvattenssidan numera) att starta med 2-300 liter och med den tekniknivå som idag är vanlig så pratar vi om en "startavgift" allt som allt på 15 - 30.000 :-. Jag är inte bered att hosta upp det men jag vill gärna ha ett saltvatten hemma med lägre djur och några små roliga fiskar. Genom att starta min tråd om 80 liters Molly ville jag uppnå att genom ett positivt sätt visa på att så här kan man starta ett nano och vad är begränsningarna - för att personer kommer att starta små saltvattenskar i framtiden kommer aldrig gå att hindra. Jag tror också att mitt uppdykande på saltvattenscenen också har gett en del positivt till de som sysslar med den konventionella tekniken.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är stärka argument för nano men det jag i första hand tänker på ar nano me fisk. Det finns ju ett behov av utrymme för fiskarna med jag själv har i dag ett kar på 400L+ 100 sump jag tycker det är för litet så jag ritar och kommer att bygga ett på ca.1700L+400L sump, visst kosstar det men det tar ca.1 år innan bygget är klart så det ekonomiska går att ordna på ett smidigt sett. Det ska ni veta jag tjenar innte så veldans stora pengar i månaden som tradar chaffis det hanlar mer om prioritering tror jag. Men visst om man har koraller och lägre jur kan jag forstå det hela men innte me fisk, det är min åsikt jag kansje har fel om att firrarna far illa me så lite utrymme jag vet innte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får säkert en massa motsägelser nu men men.

Jag undrar va som är kjusningen me ett nano kar. Det är pyttelitet me dårlig plats för invånarna har sett skräck exempel på överfyllda kar. Jag kan innte fatta att det är roligt att styra me dessa pyggme kar. Är det på grunn av platsmangel att man skaffar ett sådant kar. Jag vill innte värka nedvärdigande men undrar va som er att köra nano. Det kansje har sin tjusning även om jag har svårt att fatta det. Kul om någon kan svara utan att bli förbannad för det är innte syftet men min fråga

Ditt 1700+400 liter är nog ett nano (pyggme kar) dett med och överbefolkat lär det också bli.(jämfört med var fiskarna egentligen hör hemma) Oceanen. Men det är en kul hobby vi har:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är klart om du jamför me oceanen, tycker väl att det var lite väl långsökt svar men visst du har rätt. Det är ju opp till var och en hur mann vill ha det. Annledningen till att jag reagerade var att jag fick se ett nano på 30L här om dagen med 2 koraller som tog 70% och 9st. Fiskar i storlek me gul kirurg det gjorde ont i mig när jag såg detta. Det fanns lite sten i ochså. Jag tror innte att detta kar kommer bli spesilt långvarit det lär nog dö av sig själv antar jag. Pärsonen som har karet visste ingen ting om akvarie drift över huvud taget. Jag rådde hånnom att sälja allt å köpa en durasell kanin istellet. Då ble han förbannad han tålde nog innte sannheten eller va tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tyvärr är det väl så att många köper ett nano för att testa saltvatten,personligen tycker jag det är svårare med små kar,började med 220,men när man köpt lite fisk,och dom växer så blir det uppgradering ,dom finaste fiskarna brukar bli stora,annars har jag sett fina nano,men inget för mig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag tycker är kul med nano-karen är väl att ha dom för att stoppa små udda grejor i som man inte vill ha i sitt ordinarie kar - eller som av konkurrans-skäl inte kan hävda sig i ett akvarium med glupskare firrar.

T.ex pipefish och sjöhästar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är klart om du jamför me oceanen, tycker väl att det var lite väl långsökt svar men visst du har rätt. Det är ju opp till var och en hur mann vill ha det. Annledningen till att jag reagerade var att jag fick se ett nano på 30L här om dagen med 2 koraller som tog 70% och 9st. Fiskar i storlek me gul kirurg det gjorde ont i mig när jag såg detta. Det fanns lite sten i ochså. Jag tror innte att detta kar kommer bli spesilt långvarit det lär nog dö av sig själv antar jag. Pärsonen som har karet visste ingen ting om akvarie drift över huvud taget. Jag rådde hånnom att sälja allt å köpa en durasell kanin istellet. Då ble han förbannad han tålde nog innte sannheten eller va tror ni?

I got your point.

Jo det är nog så att då man ser dom färggranna (små) fiskarna i handeln så e de svårt att få någon riktig propotion i det hela. Men jag vet också några som har haft ett 100L akvarie me 2-4 clowner och ett antal lägre djur + levande sten, och med framgång hållt igång detta kar i flere år. Måtta med allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är ju mycket snack ang nanokar .Därför undrar jag om mitt kar kommer att räknas som nano kar . Det är på 600l + 200 l sump med caulepraalger (tror det stavas så ) och en sand som heter miracel mud + ls och en kraftig belysning som gör att algerna får sin effekt på att suga upp skit . Jag ville prova detta för att jag tycker ej om en massa teknik .Vist har ja en del pumpar o kalkreaktor och en ph styrning till den . Men ingen skummare vet om att det funkar min kompis har kört sitt så i 15år alldrig några problem .Ska bara ha ls o koraller plus en massa räkor kräftor musslor osv och om det går dom flesta arter av clownfiskar mvh drakfisk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det vore verkligen kul att se ett sådant kar. Tyvärr är det svårt att hålla alla arter i ett kar, antingen för att de korsar sig och då är aggresiva mot individer av samma kön från liknande arter. Man talar om olika artgrupper det inte är lika svårt att blanda.

1. Percula, occelaris

2. Tomatclowner: Frenatus, melanotus, rubrocinctus, ephippium och mccullochi

3. Skunkar: Akallopisos, perideraion, sandaricinos, nigripes, leucocranos och thiellei.

4. Clarkiiliknande: 11 arter.

5. Sadelryggade: Polymnus, latezonatus, och äkta sebae.

Dessutom finns Premnas biaculeatus som är mycket aggresiv. En sådan högg en bit av skinnet på ett finger på Ingvar Hellmalm när jag var på besök. Bara en tillfällighet att bettet inte gick så djupt att det började blöda.

Maximalt 5 arter tycker jag det borde kunna gå att ha i samma kar. Men för att karet skall fungera bra behöver du komplettera med andra fiskar som algätare, bottenkollare och stenletare. Clownerna kommer inte att äta upp nedfallen mat så där får man komplettera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vet ej men har fastnat för clownfiskar det blev väl när ja var i röda havet o fisck se dom live visst finns mycket färggranna andra arter men det ja tänke mej var mest för det inte skulle se dött ut . för ja tänker sattsa på ett korallrev visst finns en liten söt vet ej vad den heter men tror det är gobi är mest på botten o den jag såg var lilla grön blå o svarta prickar o den andra var helvit jag tar gärna emot fler tips på bra fiskar o andra djur till korallrev MVH DRAKFISK

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själv är man ju en gammal söt kille och gannska trött på fisk, så det blev ett saltvattenskar "ren impuls" mest för att testa om man fixade det, anledningen till att jag började med ett 54 liters var självklart att jag inte ville lägga ut 15000 för att prova. jag har nu till en början hållt mig till absolut minsta möjliga teknik för att stegvis lära mig om symtom och problem för att sedan lära mig olika sätt att lösa dem med ex, vodkametoden eller en skummare som är det senaste planerade steget. måste säga att man klarar sig långt på en flaska bakteriekultur och saltvattensguidens infobas. "får framför allt tacka Lasse för många av de enkla men geniala tippsen" önskar bara jag sattsat på mer belysning redan från början.

Tycker förövrigt inte man ska hänvisa någon till en så tråkig hobby som kaniner bara för att man missupfattat vad ett kar klarar av, ta er tid att förklara vad som behöver åtgärdas för att det ska kunna fungera i stället. "Förklara då med en billig metod"

Jag får väl tacka alla här det är ju era trådar jag läser, Ett särskillt tack till svärd, ingen annan kan få fart på en debatt i en tråd som han =)

Tjenix Daniel Zippert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej Daniel

hadde du sett det omtalade karet hadde du sagt att han skulle köpa en batteridriven kanin innte levande. Jag forsökte forklara för hånnom men det gick innte. Så jag tycker att det enda jur han ska ha är en duracell kanin.

Me tanke på hur han hadde sitt nano så ska han innte ha levande jur så enkelt är det. Fan fisk lever me tänk på det tyvär är det allt för många som säger "det är jo bara en fisk" Jag blir förbannad när jag hör detta. Det kansje låter dumt att reagera som jag gör men jag är så och tycker förbannat mycket om jur förutom ormar där har jag en stärk ormfobi. mvh Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tyvärr är det väl så att många köper ett nano för att testa saltvatten,personligen tycker jag det är svårare med små kar,började med 220,men när man köpt lite fisk,och dom växer så blir det uppgradering ,dom finaste fiskarna brukar bli stora,annars har jag sett fina nano,men inget för mig

Kan inte riktigt hålla med dig om att det skulle vara fel att testa saltvatten i litet format. Tror nog att om man är totalt oerfaren med akvarie så kör man i dom samma fallgroparna oberoende av volymen i tanken, för mycket mat stora vattenbyten osv. Då det ändå är ett slutet system så är det relativt svårt att få stabilt, men visst en stor volym är mera förlåtande. Största skillnaden blir i plånkan. Krashar man ett kar som man plöjt ner en halv förmögenhet i så e nog risken stor att man säljer det som säljas kan. Har däremot krashen (som komma skall) skett i en mindre skala e nog chansen större att man tar nya tag. Dom som har börjat lite smått har endå råd att fortsätta. Försök och misstag är den väg dom flesta går. För den delen som sen fortsätter blir nog hungern större efter en tid, men då är man på det klara vad man ger sig in i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag påstår innte att det är fel men det får jo va någon måtta på det hela och för mig kjänns det helt fel att ha fisk i ett nano kar. Jag kan forstå dom som har koraller det kan vara riktigt snyggt, men det är va jag tycker.

Jag kommer nog alldrig starta opp ett nano kar. Jag menar pengar man förlorar på en ev.krasj är ju levande tekniken som är dyr kan man ju tvetta och använda igjenn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag för min del kör nano för att jag tycker det är intressant att se hur mikrofloran samt dito fauna utvecklas och att studera alla dessa små liv som följer med stenarna (div kräftdjur, krabbor,sjö- samt ormstjärnor, maskar, sniglar, maneter och alger mm) allt detta inom parantes har dykt upp i min lilla burk helt spontant och jag tror att det är lätt att missa dessa saker i ett stort akvarium.

Nu är ju inte alla lika nördiga som jag som tycker att detta är mer intressant än fiskar.:)

Visst har jag petat i ett par små mjukkoraller och skivanemoner för mitt eget höga nöjes skull samt ett par räkor att titta på (hade tidigare en mycket liten fisk också på ca 3 cm men den gick tyvär bort av okänd anledning)

Jag tycker vidare att det är en utmaning och ett nöje att försöka få ett stabilt system på i mitt fall 27 liter utan större teknisk apparatur.

Ang fiskar i nanon kan jag definitivt hålla med om att det i många fall hålls alldeles för stora arter i en del exempel men detta gäller även större kar jag sett, tex tycker jag att det är helt uppåt väggarna att hålla ett 20tal större fiskar i ett akvarium av storleksordningen 700 liter där det krävs skummare av monstermodell, nitratfilter mm för att hålla levnadsvillkoren acceptabla.

Slutligen vill jag säga att detta är mina personliga åsikter och de skiljer sig säkerligen från många andras och är det inte det som gör denna hobby så rolig att det finns så många olika filosofier och tillvägagångssätt?

Vore det inte så fanns nog inte detta forum som vi alla har så mycket nöje av.

Detta blir mitt svar på din fråga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte riktigt hålla med dig om att det skulle vara fel att testa saltvatten i litet format. Tror nog att om man är totalt oerfaren med akvarie så kör man i dom samma fallgroparna oberoende av volymen i tanken, för mycket mat stora vattenbyten osv. Då det ändå är ett slutet system så är det relativt svårt att få stabilt, men visst en stor volym är mera förlåtande. Största skillnaden blir i plånkan. Krashar man ett kar som man plöjt ner en halv förmögenhet i så e nog risken stor att man säljer det som säljas kan. Har däremot krashen (som komma skall) skett i en mindre skala e nog chansen större att man tar nya tag. Dom som har börjat lite smått har endå råd att fortsätta. Försök och misstag är den väg dom flesta går. För den delen som sen fortsätter blir nog hungern större efter en tid, men då är man på det klara vad man ger sig in i.

fallgroparna är nog lättare i ett nano,förr eller senare blir man sugen på mer fisk,tro mig.

som jag sagt innan så finns det fina nano,men du skulle se skillnaden på mina clowner,från 220 till 450 till 1000l,

från varje uppgradering ser man att dom mår bättre o bättre,så jag köper inte riktigt det här med nano och små söta clowner,

H8RED:jag är lika nördig som du när det gäller smådjur,jag har en dsb i sumpen,med caulerpa o lite svamp,där är massor av kryp,jag brukar ligga o kolla på!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det ble en rolig debatt av detta. Jag ska avslöja att Nano karet jag såg stog i en jur afär som har allt innom jur men innte saltvatten. Detta kar tillhörde en som jobbar där så det tycker jag gör saken ennda värre eller hur?

Tackar för alla reaktioner och svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det ble en rolig debatt av detta. Jag ska avslöja att Nano karet jag såg stog i en jur afär som har allt innom jur men innte saltvatten. Detta kar tillhörde en som jobbar där så det tycker jag gör saken ennda värre eller hur?

Tackar för alla reaktioner och svar.

Med den infon kan jag hålla med dig fullständigt i din komentar till ägaren. "Bra sagt"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är en som gått från "Stora" kar, mitt största var på 1100 liter, till att idag ha ett antal mindre kar. Jag tycker om att studera olika symbiosförhållanden i naturen, detta blir ju ofta "stationära" sådana. Jag har tex en anemon med ett par av Percula som leker hela tiden (ca 3 år nu) , jag har även ett annat kar med Pistolräkor som lever i symbios med Gobider (1,5 år). Dessa fiskar och djur klarar av att leva på relativt "små" områden. Möjligheten att verkligen studera djuren är ju mycket större i dessa små Nanokar, då djuren verkligen hamnar i fokus. Du har på ett helt annat sätt möjlighet att verkligen studera djuren/symbioförhållanden i dessa mindre kar, än du någonsin får i ett 1100 liters kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svärd, du är för sent ute igen. Ett liknande har jag haft i fem år utan krasch. Och det senaste i belysningsväg - varierande våglängder i upplightutförande. Jag undrar om inte Ted har fått sin idé från ngt liknande:ler:

Se bildbevis

Och Greger, jag är ett inredningsgeni som du redan konstaterade i en annan tråd

post-2331-14468912771128_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...