Gå till innehåll

Bubblor i silikonet på gammalt kar, bör jag vara orolig?


Alexraptor

Rekommenderade inlägg

Lade märke till en sträng med bubblor i ett av de övre hörnen av silikonet på framsidan av mitt 144 liters kar. Vet inte riktigt om de är nytillkommna eller om jag bara inte har lagt märke till dem förut. Karet är lite drygt över 20 år gammalt. Den är tillverkad på beställning och har ett mittstag (dvs ej ett generiskt fabriksproducerat kar). Bubblornas placering ligger i spannet mellan 1-5.5cm ned från överkant.

 

Är detta något som jag bör vara orolig för eller bara hålla över uppsikt så länge?

 

P_20240520_123058.thumb.jpg.afe891fe0fe8ca4138674f2ca62b2de0.jpg

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså bubblorna är det enda avvikande som jag har sett på silikonen. Den inre tätningen känns fortfarande bra och förutom de här bubblorna så är silikonet jämnt och fint längsmed fogarna mellan alla panelerna. 

 

Helst vill jag inte behöva pensionera karet, då det är ett beställningsjobb och därför inte lätt eller billig att ersätta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minuter sedan, nike83 skrev:

kan du städa rutan på in och utsidan och ta ett nytt foto? :) 

Det skulle jag kunna göra, men tror inte det skulle vara till någon nytta. :)

 

Det är dessa bubblor i silikonet mellan panelerna som jag syftar på. Själva tätningen/listen inuti karet är det inget fel på, och det var rengjort här på utsidan innan jag tog bilden. :) 

Screenshot2024-05-23140141.png.9b79b12dcee0aa8df18eb8130bf07514.png

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är av samma uppfattning som innan :) 

 

Har själv haft ett kar med liknande bubblor (aningen större) och som tur var hade jag garanti kvar så fick nytt kar. Det är bara en tidsfråga innan det växer och sedermera släpper om inte någon åtgärd görs. Man kan silikonera passbitar runt men blir nog inte så snyggt. De som jag har sett göra det är i bottenglaset och där är det enklare att komma undan med det. 

 

Kunde själv inte känna någon skillnad på silikonet där det var bubblor. Det är bara att fogen håller på att släppa från glaset.

 

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Edit: Tror inte det är något att oroa sig för. Började arbeta mig tillbaka i foton och video och tror jag har nu lyckats konstatera att de har funnits där sedan minst 2014. Är inte helt hundra, då jag inte har någon makrobild av fogen, men det finns diffusa skuggor i gamla video inspelningar, vars form och placering som stämmer ganska bra med det jag ser nu.

 

Ursprunglig text:

 

Tror nog jag avvaktar så länge och håller det under uppsikt.

 

Har inte sett minsta förändring på en vecka nu och gjorde även ett större vattenbyte idag (vilket lättar och ökar trycket på fogen) och tog bilder under och efter vattenbyte och fortfarande inte ens en tiondels millimeters skillnad på någon av bubblorna, sedan i måndags.

 

Karet har dessutom ett ordentligt mittstag, så det borde motverka att panelen bara släpper plötsligt och börjar det läcka däromkring är det heller inte hela världen, då golvet är redan översvämmningssäkrad och ofrivilligt testad för många år sedan, med ett kar på 200+ liter! 😂

 

Tills vidare så har jag lagt in det på min kalender att kontrollera listerna, varje veckoslut, på karet. :) 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...