Gå till innehåll

Min syn på Vattenkemi


Lasse

Rekommenderade inlägg

Uffe, det där var överkurs för mig. 56 mV i slope är ett vanligt värde men det varierar med elektrod. Oftast är det elektrodernas kvalité som avgör resultatet. Vet inte om den billiga håller måttet. Ang ditt elektroniska förslag så är nog Stig den som kan svara på detta.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

TDS - Total Dissolved Solids

Ett korrigerat, hur vet jag inte riktigt, konduktivitets värde. Ska visa totala mängder joner i vatten.

mvh Mattias

Jag är helt disträ, det visste jag ju egentligen efter en tidigare disk då jag inte förstog varför folk pratade om mg/l när det gällde renheten på osmosvatten. TDS är konduktivitetsvärdet gånger någon typ av variabel konstant. Den varierar mellan 0,5 och 1.

Ja det är en fruktparameter, framförallt i sötvatten (det gäller konduktiviteten också) I salt är konduktiviteten så hög av de ingående salterna så "bildade salter = nedbrytningsprodukter" spelar ingen större roll för slutresultatet. Detta gör att man kan använda en konduktivitetsmätning för att bestämma salthalten. Det finns konduktivitetsmätare som ger resultatet direkt i salthalt. Att använda TDS i saltvatten blir också ganska meningslöst.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Det finns konduktivitetsmätare som ger resultatet direkt i salthalt. "

Detta är vad jag tidigare rekommenderat i en annan tråd och dessutom att använda salthalt i promille och inte div. densitäter i 1,0....

Instämmer helt, speciellt vad gäller användandet av promille istället för 1,0....

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Magnus. Detta skulle jag inte klarat själv.

Detta är skrivet -92 och en del ny kunskap har naturligtvis tillkommit och dessutom en hel del kommersiella produkter för att tillsätta (dessa fanns inte -92).

Förlåt om jag stal din tråd Lasse. Det finns dock en hel del att frågasätta och kommentera samt även nytt kunnande.

Jag ser fram mot ditt nästa inlägg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förlåt om jag stal din tråd Lasse. Det finns dock en hel del att frågasätta och kommentera samt även nytt kunnande.

Jag ser fram mot ditt nästa inlägg.

Ingen fara, det kommer att komma mer som kanske behöver kommenteras. Min målsättning med denna tråd är att försöka förklara komplicerade skeende så medelakvaristen förstår och kan dra egna slustatser av vad han/hon ser och mäter i sina akvarier. Min erfarenhet är att generella råd kanske fungerar i 70-80% av fallen men kan leda till katastrofer i enskilda fall. En viss förståelse för grundläggande skeende kommer att hjälpa var och en att bättre behäska det som händer. Jag är fullständigt medveten om att jag inte är 100% korrekt vetenskapligt i alla detaljer men det är för att försöka komma förbi de blockeringar som många av oss har vad gäller kemi och skapa en helhetlig vetenskaplig bild. Jag är inte heller den som sträckläser vetenskaplig litteratur för att sedan citera utan jag brukar fundera på mitt eget sätt när jag inte får ihop delarna eller att det är någon detalj som stör helheten.

Jag håller just nu på med att skriva ihop inlägget om karbonatbuffringssystemet eftersom det är grundläggande för nästa allt som händer i våra kar. men det tar sin tid och det får det göra

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, så kan det vara, men det du skriver är överkurs för mig också, men väldigt intressant.

Jag jobbar med hård och mjukvaru design, så för mig är allt med elektronik "enkelt".

Om vi hjälps åt, så kan vi med våra gemensamma kunskaper skapa

en hel del roliga saker som är bra för akvariet.

Uffe, det där var överkurs för mig. 56 mV i slope är ett vanligt värde men det varierar med elektrod. Oftast är det elektrodernas kvalité som avgör resultatet. Vet inte om den billiga håller måttet. Ang ditt elektroniska förslag så är nog Stig den som kan svara på detta.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo "crossbreding" mellan olika yrkeskunskaper kan göra underverk. I Götet kallar vi det för att göra en abrovinch, det vill säga använda något i ett sammanhang som det absolut inte var avsett för. Jag har för mig att det Stockholmska (södermalm) uttrycket är "brovinch".

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan ni inte skriva något som vanligt skol trötta fattar tex om man har ph 8.2 så är väl det bra sen hur många joner o elektoder det är kan väl kvitta igentligen .Eller bli ense om vad som e rätt o fel så kan vi säkert lära oss vi som hade x i dom flesta ämne mvh drakfisk.ps dykningen är ju inte ens så kompliserad när man tar a-certifikat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om allt här i världen vore enkelt,

så skulle man ju slippa sitta vid skolbänken,

men tyvärr är det ju inte så........

Jag gillar i alla fall Lasse's teoretiska nivå på diskussion,

för det visar hur komplex allt är och att det ofta inte finns enkla svar på enkla problem

"typ Fiskarna är dog, vad är det för fel ?"

kan ni inte skriva något som vanligt skol trötta fattar tex om man har ph 8.2 så är väl det bra sen hur många joner o elektoder det är kan väl kvitta igentligen .Eller bli ense om vad som e rätt o fel så kan vi säkert lära oss vi som hade x i dom flesta ämne mvh drakfisk.ps dykningen är ju inte ens så kompliserad när man tar a-certifikat
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse: Jag hoppas naturligtvis att du kommer upp med något bra.

Kanske det bästa är att sätta målet ganska lågt från början och gå vidare sen. Jag har ju sett att Randy Holmes -Farley på Reef Central helt enkelt avstod från att försöka förklara hur man beräknar vilken Magnesiumhalt man bör ha för att få vettiga värden på Kalk, Ca, pH och KH jämvikten.

Hur som helst skulle jag verkligen välkomna om jag kunde få ett svar på en fråga som legat länge i bakhuvudet.

Får jag verkligen bättre tillväxt på mina stenkoraller genom att ha ett högt magnesiumvärde som för med sig högre halter av allt annat i jämvikten eller tar korallerna lika lätt upp kalk från en mättad lösning av allt det andra med lägre magnesiumhalt.

Jag har inte sett några försök som visat på det ena eller andra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse: Jag hoppas naturligtvis att du kommer upp med något bra.

Kanske det bästa är att sätta målet ganska lågt från början och gå vidare sen. Jag har ju sett att Randy Holmes -Farley på Reef Central helt enkelt avstod från att försöka förklara hur man beräknar vilken Magnesiumhalt man bör ha för att få vettiga värden på Kalk, Ca, pH och KH jämvikten.

Hur som helst skulle jag verkligen välkomna om jag kunde få ett svar på en fråga som legat länge i bakhuvudet.

Får jag verkligen bättre tillväxt på mina stenkoraller genom att ha ett högt magnesiumvärde som för med sig högre halter av allt annat i jämvikten eller tar korallerna lika lätt upp kalk från en mättad lösning av allt det andra med lägre magnesiumhalt.

Jag har inte sett några försök som visat på det ena eller andra.

Ja det vore mycket intressant. Jag tror (med betoning på tror) mig ha fått goda effekter av magnesium. Men som Stig skriver har jag också misslyckats att hitta något som bygger under detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det vore mycket intressant. Jag tror (med betoning på tror) mig ha fått goda effekter av magnesium. Men som Stig skriver har jag också misslyckats att hitta något som bygger under detta.

Att högre nivåer av magnesium påverkar lösligheten av kalcium i saltvatten verkar vara klarlagt. Mekanismen verkar vara att magnesium till en del ersätter kalciumet på ytan av den nybildade kalkstenen så att delar består av magnesiumkarbonat i stället för kalciumkarbonat. Se länk http://www.reefkeeping.com/issues/2006-06/rhf/index.php. Men enligt en annan artikel så kommer inte kalciumnivåer över 360 ppm i sig medföra någon förbättrad skelettbildning. http://www.advancedaquarist.com/issues/apr2002/chem.htm Däremot, i samma artikel säger man

Unlike the calcium concentration, it is widely believed that certain organisms calcify faster at higher alkalinity than in normal seawater. This result has also been demonstrated in the literature, where it has been shown that adding bicarbonate to seawater increases the rate of calcification in Porites porites17 Figure 6). In that case, a doubling of the bicarbonate concentration resulted in a doubling of the calcification rate.

Hoppas detta hjälper till en del.

MVH Lasse

Edit. Indirekt kommer då en högre magnesiumnivå som tillåter en högre kalciumnivå som i sin tur kommer att tillåta en högre alkanitet (högre KH) påverka tillväxten och kalkbildningen. (phuuuuu.....)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Lasse om jag har fattat rätt kommer det mer tex om KH och det ser jag fram emot.

MVH BA

Jo det kommer - skall bara ha lite tid och inspiration att skriva. Lite väl mycket att göra just nu men det kommer.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Oj. Jag hade totalt missat denna tråd. Den var väldigt intressant. Vissa delar som gick bortom mitt förstånd, den här gången. Månne förstår jag det nästa gång jag läser det. eller nästnästa. Hur som helst ett otroligt bra jobb och jag serfram mot nästa del i skolan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...