Gå till innehåll

Osmos flush-vatten


Rekommenderade inlägg

 

nej nej nej nej nej nej, stanna långt från dett produkt, har bara i Stockholm 3 exempler på at det i principp har cranchet 3 systemer.  Sök her på forummet, men dett är MichaelE och Remy som dels har lång erfaring och är veldig påläst. 

 

Vattenbyte enligt rekomendationer, börja med 30%, sen 10-20 2 ggr i veckan. 

 

Sen kalibrer din salinitetsmäter, om du har en digital. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som Thomas nämner är jag en av de drabbade av Cheatogro, problemet är överdosering, svårt att bara följa rekommenderad dosering då det är svårt att korrelera till aktuell mängd alg.

För mig slutade det med ofantligt höga nivåer av bla järn, vi snackar 19000% för högt, och död av SPS.

 

De man kan göra om man verkligen vill är att köra 1/4 rekommenderad dos var andra/tredje dag (ist för dagligen) och köra täta ICP.
 

Men de e för mycket jobb som vatten byten enklare löser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för varningen!
Just järn (Fe) har jag redan för mycket av.
ICP-labbet föreslår att jag köper Reef Factorys olika spårämnen och tillsätter enligt ett visst schema.
Har aldrig gillat att tillsätta det ena och det andra för då måste man säkert göra andra åtgärder och till sist kommer väl snuten och undrar om man kokar meth hemma :D

Men just Jod (Iodine) är ju på tok för lågt... vad säger experterna här? Ska jag höja mina låga värden genom tillsatser?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle fokusera initialt på att få bort järnet. Mycket av de andra ämnena som du har brister i kommer också att stiga i.o.m. flertaliga vattenbyten, varpå en ICP efter ett svep med större vattenbyten är bra. Jag doserar jod dagligen och har gjort det i ca 2 års tid. Enligt min uppfattning (här får andra rätt om jag har fel) så har det mer med att få bättre färg på koraller och makroalger gillar det. Men du klarar dig absolut utan jod-dosering. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag ser det så är - förutom metallerna PO4 ditt största problem - det måste upp till åtminstone 0.06 - 0.1. Stadiga vattenbyten kommer att lösa metalproblemet men förvärra bristen på PO4. Jag håller med de andra att combiprodukter skall du avstå ifrån. Det finns fosfatlösningar som ATI:s Nutrition P att använda. Personligen skulle jag inte använda deras C och N. I början kan man göra eget N av natriumnitrat (du med lågt kalium kan använda kaliumnitrat också). Finns i livsmedelsaffären som salpeter respektive chilesalpeter - titta på kryddhyllan. 40 g i 500 ml vatten ger en stamlösning där 1 ml per 100 L vatten höjer NO3 med ca 0.5 mg/L. När du rättat till det här så skickar du in en ny ICP och så går du därefter med enskilda ämnen.. Det är inte alla som anser jod vara viktigt - jag däremot tror nog att det är viktigt i ett kar med mycket koraller. Problemet med både kombipreparat och vattenbyte är att resultatet är helt oförutsägbart. Det finns många som tror att de torra saltblandningar innehåller exak av alla ämnen. Glöm det - vissa av spårämnena innebär att mängder under 1 gram skal blandas i jämt i ett ton salt - lycka till med det. Personligen använder jag inte torra saltblandningar nu för tiden.  Jag använder OCEAMO Corrector Men det är inte gratis - för 400 liter blir kostnaden ca € 200 men jag får ett salt som är perfekt och riskerar inte en ojämn fördelning av spårämnen..

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack, jag har nu blandat salpeter och RO-vatten som du skrev.
Om jag tillsätter 2 ml av den blandningen till mitt ca 200 liter system så borde NO3 stiga till ca 0.5
Börjar med det så jag inte överdoserar. Vet inte exakt antal liter i systemet då jag har mycket sten i karet och sumpen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sälv användar jag KNO3, 60 ml om dagen. Blander 90g i 1 liter vatten. Börja lungt bara., 

 

Händer inte ofte men i blandt har jag låg PO4, då mater jag mera med pellets, är den ekstrem låg under 0,05 mater jag med flakes som jag har gjort till fint pulver så fiskene ej äter dom. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Aqualung skrev:

Ska jag dosera regelbundet alltså? Inte bara en gång?

Vad gäller Cheatogro:

Jag tror inte att jag generellt skulle rekommendera den produkten.
 

Om man har problem med att algerna tar upp för mycke ämnen så tycker jag i första hand att man ska köra vattenbyten.


På flaskan finns instruktion för veckovis dosering och daglig. Om jag hade kniven mot strupen och tvungen att använda den sörjan skulle jag köra 1/4 av den dagligt rekommenderade dosen var andra/tredje dag och köra täta ICP.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , Aqualung skrev:

Ska jag dosera regelbundet alltså? Inte bara en gång?

Vilket av dem syftar du på? Om det är för NO3 så kan det behövas några doseringar innan det klättrar upp. Bättre som bl.a. @Thomas Salt var inne på att dosera lite i underkant och ta det lugnt. 

 

Om jag var du skulle jag göra såhär, baserat på det du beskrivit och din ICP:

 

1. Vattenbyten tills du har bytt ut 100 % (följ ev. rekommendation från ICP så länge de inte rekommenderar typ 10% vattenbyte under 12 veckors tid). Med så mycket järn och andra brister skulle jag köra stora vattenbyten för att komma på rätt köl snabbare. Tänker att det inte kan skada. Nollade näringsvärden har du ju redan. Bättre få ut järnet och sen börja trilskas med allt annat efter.

2. Få upp Fosfat till 0,05 - 0,1 och Nitrat nånstans mellan 5 och 10 (då har du lite svängrum). Fosfat kan du pröva mata mer och nitrat är du redan inne på metod. Om du går över detta är bättre än att gå under. 

3. Efter alla vattenbyten, skicka in ICP. Nu bör du ha lite mer ordning på fler värden. Vilket salt kör du?

4. Få ordning på makroämnen

5. Få ordning på spårämnen. 

6. Lägg aldrig järn i karet igen :D;) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Thomas Salt skrev:

Sälv användar jag KNO3, 60 ml om dagen. Blander 90g i 1 liter vatten. Börja lungt bara., 

Är det något som jag är livrädd för så är det förhöjda kaliumnivåer (K i KNO3) Jag ligger därför alltid runt 380 - 390 mg/L. Min åsikt är att redan kring 450 och uppåt kan det ställa till problem för gälandande organismer. Koraller verkar dock inte bry sig. Andra nämner värden strax under 600 mg/L. Därför är det bättre (om man ligger över 390 mg/L) att använda chilesalpeter (NaNO3) IMO. Kaliumkoncentrationen håller jag benhård koll på. Idag är det bara ICP som är pålitligt i detta fall.

 

24 minuter sedan, kaptenen skrev:

Lägg aldrig järn i karet igen

Jag tror inte det var i första hand järnet (Fe) som ställde till det - snarare de andra ämnena som verkade ingå i "järn"biten - nickel och zink

 

Jag doserar järn regelbundet

 

MVH Lasse

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 minuter sedan, Lasse skrev:

Jag tror inte det var i första hand järnet (Fe) som ställde till det - snarare de andra ämnena som verkade ingå i "järn"biten - nickel och zink

 

Jag doserar järn regelbundet

 

MVH Lasse

 

 

Jag med. Dock inte i "bit" form :D 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle dosera upp till ca 5 nu i början (upp mot 10 är väl också gångbart) - sedan göra några mätningar och därifrån bestämma vad som behövs för att ligga kvar där (per dag) Men det är viktigt att du följer med med PO4. Den bör inte vara lägre än 0.04 om du kör med högre nitrat

 

MVH Lasse

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu skenar ju nitratet iväg här. Visserligen blir det väl felmätningar när inte nitrit hänger med. Men ändå… ska jag verkligen dosers nitrat varje dag?

 

Lasse skrev: 40 g i 500 ml vatten ger en stamlösning där 1 ml per 100 L vatten höjer NO3 med ca 0.5 mg/L. 

 

Då är jag ju uppe på normal nivå ganska snabbt. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skall höja tills du kommer upp på en nivå du vill ligga på exempelvis 3 mg/l. Höj hälften första dagen och resten dag 2. Mät och se vad du får. Dosera inget mer.  Sedan mäter du efter några dagar så att du får ett begrepp om förbrukningen. När du vet förbrukningen per dag så doserar du den mängd du behöver för att bibehålla det värde du valt. Mät ofta i början sedan kan du mäta ngn gång i veckan..

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

On 9/8/2024 at 6:03 PM, Aqualung said:

Nu skenar ju nitratet iväg här. Visserligen blir det väl felmätningar när inte nitrit hänger med.

 

37 minutes ago, Aqualung said:

Men mitt Salifert NO3 test visar ju fel eftersom det saknas nitrit, så jag kan inte se nivån

 

False Readings are Possible with Certain Test Kits

Nej tvärtom, finns det nitrit i vattnet så visar nitrattester för högt. Det står även på den länkade sidan:  "If the water has elevated Nitrite content, the reaction could be overwhelming, giving the wrong impression that the nitrate levels are high."

 

Men i ett inkört saltvattenakvarium bör det inte finnas mätbar nitrit.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha, men jag mätte i alla fall nitrat på över 50mg/L enligt Salifert häromdagen.
Mätte nu igen och då är det ca 0.1 NO3 och 0.0 NO2

Då fortsätter jag dosera.
Konstigt att det blev så högt när jag mätte förut... fick ju panik!

Ändrat av Aqualung
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag föredrar att använda denna för NO3 mätningar. Den är inte så känslig för nitritnivåer upp mot 0.2 mg/L - den ger en siffra - inte beroende på färgtolkning. Den finns hos annonsörerna på denna site. Salifert kan ge upp till 100 gånger felvisning om det är NO2 i vattnet. En NO2 på runt 0.5 mg/L nitrit kan feltolkas som 50 mg/L NO3.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...