Gå till innehåll

Tips på koraller


raxver

Rekommenderade inlägg

Hej alla! :) 
 

Mitt akvarium passerade toppen av höga halter av ammoniak, bruna alger och värden stabiliserade sig.

 

Nu jag skulle behöva tips av er som är mer erfarna på vilka koraller jag kan ha och var jag ska placera dessa.
 

Det går bra med enkla koraller och de som kräver lite jobb/ erfarenhet men helst skippa de som är inte anpassade för nybörjare, eller som kräver daglig skötsel. 

 

Mitt akvarium är på 400l med sumpen. Lampan som jag har är Maxspect Recurve. Jag vill helst att akvarium sköter sig självt (ish), dvs utan att behöva använda kemikalier. Jag ska använda mig av proteinskummare och alger på sikt. 
 

Se gärna bilderna på hur akvarium ser ut :) Om du har några koraller som kan passa hos mig som du vill sälja fraggar av så säg till, helst någon från Stockholm. 
 

Obs. jag har läst att det finns koraller som är farliga för människor eller sprider sig jättefort som Kenya träd - dessa jag vill undvika. 
 

Tack för alla tips!! :D 

IMG_2031.jpeg

IMG_2032.jpeg

IMG_2033.jpeg

IMG_2034.jpeg

IMG_2035.jpeg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fotosyntetiska mjukkoraller är generellt enkla. De kan ofta placeras nästan överallt, men enskilda arter vill kanske inte ha för starkt ljus. Arter utan zoxantheller kräver däremot regelbunden matning, om de överhuvudtaget går att hålla vid liv, och föredrar skugga.

 

Green star polyps (GSP) anses väl vara extra tåliga. Även skivanemoner kanske?

 

Om du inte vill tillsätta kemikalier bör du kanske undvika stenkoraller, eftersom de förbrukar kalcium och alkalinitet. Dock förbrukas alkalinitet i alla kar oavsett (både Ca och alk går lätt att ersätta med t ex Carbo-Calcium genom ATO:n, om man inte vill använda separata doserpumpar).

 

3 hours ago, raxver said:

Obs. jag har läst att det finns koraller som är farliga för människor eller sprider sig jättefort som Kenya träd - dessa jag vill undvika. 

Vissa kolonianemoner kan vara giftiga (särskilt släktet Palythoa), men inte alla.

 

Kenya tree och en del andra koraller kan släppa dotterkolonier, men de borde vara lätta att gallra.  Även Green star polyps bör vara lätta att gallra vid behov (om du är tveksam, sätt dem på en ensam sten i sanden så kan de inte sprida sig någonstans).

 

"Blue Anthelia" däremot påstås vara omöjlig att kontrollera, så de bör man kanske undvika: https://reefbuilders.com/2018/02/06/stop-adding-blue-polyps-to-your-reef-tank/ även Aiptasia bör man försöka undvika att få in (följer ofta med levande sten).

 

 

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

 

Tack för tips och förslag! Jag tycker personligen att mjukkoraller är ganska tråkiga om man får säga det ;) men det säkert finns många häftiga där ute som jag inte vet om. :) 
 

 Jag har lite fastnade vid dessa koraller: 

- bubble korall (så fin! :D ) 

- bird nest

- montipora 

- micromussa

- heliofungia

- goniastrea

- psammacora

- discosoma

- cynarina

- caulastrea

 

@Christian J @kaptenen vad tror ni om ovan koraller? 
 

Jag har inga problem att ge koraller mat 2,3 ggr. Per vecka men jag vill helst inte hålla på varje dag med en pipett ;) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns varianter av mjukkoraller som kan fluorescera fint, dessutom tycker jag deras rörelser ofta gör dem intressantare än SPS.

 

Alla du räknar upp (utom Discosoma) är väl stenkoraller, och behöver calcium och alkalinitet (helst automatiskt doserat). Daglig matning behövs däremot inte.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så jag kanske bör fokusera att anpassa akvarium till SPS:er och komplettera med några mjukkoraller. 
 

Inget problem att skaffa doserings pump. :) Är allmänt svårt att hålla SPS vid liv? Det känns som att det är inte så många som har SPS:er, majoriteten verkar ha mjukkoraller. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, raxver said:

Så jag kanske bör fokusera att anpassa akvarium till SPS:er och komplettera med några mjukkoraller. 
 

Inget problem att skaffa doserings pump. :) Är allmänt svårt att hålla SPS vid liv? Det känns som att det är inte så många som har SPS:er, majoriteten verkar ha mjukkoraller. 

Mjukkoraller är nog tåligast men trivs oftast med samma akvarieteknik som behövs för SPS (starkt ljus och vattenrörelse). LPS (och kolonianemoner?) är nog vanligast, de vill kanske ha lite svagare ljus och mindre vattenrörelse än SPS. SPS räknas väl generellt som svårast (av de som brukar säljas), men det finns stor variation, t ex bland Acropora finns både relativt tåliga och väldigt känsliga. Men man bör nog vänta flera månader (ett halvår?) innan man provar SPS i ett nytt kar, eftersom de anses vara känsligare för svängningar i vattenkvalitén som brukar vara vanligt i början. 

 

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stämmer, jag får börja med mjukkoraller och på sikt gå över till SPS:er. :) 

En annan fråga, behöver man mata mjukkoraller& SPS:er eller klarar de sig på ämnen som finns i vattnet, ljus& ev. fiskmat? Vad tycker du om phytoplankton som mat till koraller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja GSP ser ut att växa fort. 
 

Jag har en liten montipora och pavonor skulle vilja ha. 
 

Den korall som jag är mest ute efter är bubble korall, men det verkar vara svårt att få tag på den  :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...