Gå till innehåll

Nybörjarfråga kring cirkulationsflöde


JoakimSp

Rekommenderade inlägg

Hej,

 

Är helt novis och ska starta upp mitt första akvarium om ca en vecka.

Jag har köpt ett akvarium på 240 l, Juwel Rio.

Har läst, på detta utmärkta forum, att man ska ha minst en cirkulation på ca 10 gånger volymen på sitt akvarium vilket i mitt fall då blir minst 2400 l/timme.

Jag har förstått att det kan vara bra med turbulens och att det ska vara bra att sätta två pumpar på kortsidorna som är riktade mot varandra.

Hur räknar man då cirkulationsflöde?

Säg att man köper två likadan pumpar på 2500 l/timme.

Blir detta då 5000 l/timme eller blir det 2500 liter per timme för att dom inte pumpar åt samma håll? Antagligen inte men vill vara säker så jag köper rätt streamers/powerheads...

Säkert en jättedum fråga men så dum är jag!

 

Mvh

Joakim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

28 minuter sedan, JoakimSp skrev:

Hej,

 

Är helt novis och ska starta upp mitt första akvarium om ca en vecka.

Jag har köpt ett akvarium på 240 l, Juwel Rio.

Har läst, på detta utmärkta forum, att man ska ha minst en cirkulation på ca 10 gånger volymen på sitt akvarium vilket i mitt fall då blir minst 2400 l/timme.

Jag har förstått att det kan vara bra med turbulens och att det ska vara bra att sätta två pumpar på kortsidorna som är riktade mot varandra.

Hur räknar man då cirkulationsflöde?

Säg att man köper två likadan pumpar på 2500 l/timme.

Blir detta då 5000 l/timme eller blir det 2500 liter per timme för att dom inte pumpar åt samma håll? Antagligen inte men vill vara säker så jag köper rätt streamers/powerheads...

Säkert en jättedum fråga men så dum är jag!

 

Mvh

Joakim

Kul att du kör igång med saltvatten!

Det är den sammanlagda pumpkapaciteten man räknar. Så 5000l/h i ditt exempel förutsatt att pumparna går på 100% och är 100% rena. Jag använder ställbara pumpar, överdimensionerar hellre och låter dem gå lite lägre än 100%. 


Placeringen på pumparna och hur vattnet sedan flödar beror på hur du bygger revet i akvariet, (scapen). En bra placering kan vara på bakrutan och låta dem pumpa mot framrutan. Då bryts vattenstrålarna mot framrutan och skapar en mjuk vattenrörelse. 
 

Lycka till och starta gärna en tråd om ditt ”projekt”! 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan och välkommen!

 

49 minutes ago, JoakimSp said:

Har läst, på detta utmärkta forum, att man ska ha minst en cirkulation på ca 10 gånger volymen på sitt akvarium vilket i mitt fall då blir minst 2400 l/timme.

Vad jag minns är den tumregeln från tiden när det bara fanns tryckpumpar som producerade en smal, hård vattenstråle. Moderna streampumpar (designade enbart för vattenrörelse) skapar en mycket bredare stråle, och kan därför ha en kapacitet på kanske 20-30 ggr akvariets volym. Exakt hur mycket beror på typ av djur och inredning, men även på om pumparna är styrbara (pulserande ström är mycket effektivare än konstant).

 

Däremot brukar 10 ggr volymen fortfarande användas för returpumpen i sumpen (när dessa används).

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svaret är - det beror på. Beror på vad du ska ha för något levande i karet. Det är främst då korallerna som är mest kinkiga och behöver mycket flöde. Mjukkoraller och LPS:er brukar vilja ha ett lägre flöde medan SPS vill ha så mycket de bara kan få i princip. 

 

På 240 liter bör du komma långt med exempelvis två pumpar på varsin sida (du får testa dig fram med placering) som kanske maxar runt 10 000 l/h om de är ställbara/ programmerbara. Om de inte går att programmera så att de varierar i flöde skulle jag kanske gå för något lägre styrka. 

 

I min display på 600 l har jag möjlighet till 68 000 l/h, men pumparnas placering och att jag har sand gör att jag inte kan kräma på allt för mycket (för att undvika sandstormar). Så landar säkert på runt 50 ggr / volymen när det kommer till kritan. På vissa platser så är flödet ändå riktigt lågt så att koraller inte tycker om det.

 

Det kommer uppstå zoner i karet beroende på scapen du formar som är mer högintensiva och andra där vattnet nästan upplevs som helt stilla, oavsett hur mycket cirkulation du än trycker ner i karet. Man får placera korallerna efter det och prova sig fram. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla snabba svar!!

Tanken är att jag ska ha mest koraller, alla sorter men mjuk och sps till att börja med.

Jag tittar på en Eheim 9500 och kanske en annan Eheim 3500.

Kan man ha olika flöden på pumparna?

Eller är det bättre att köra på två stycken 9500 istället?

 

Mvh

Joakim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...