Gå till innehåll

Första saltvattenskaret - 50 liters skrivbordsskål


Eremit

Rekommenderade inlägg

Efter många års velande är mitt första saltnano igång. Planen är att se vad som händer och växer fram. Endast dinoflagellater är ovälkomna.
Skålen rymmer cirka 50 liter och startades med 6 kg blöt levande sten från två olika kar och en hel del sand. Kranvatten (från Lund).
Direkt medföljde några små snäckor, asterina och en fragg GSP. Även ett par nävar inkörd sand och senare en fragg från ett kenyaträd.
Sticklingar av Caulerpa brachypus & prolifera tillsattes på prov.
Belysningen är i nuläget 2 stycken E27 LED 15W 1900lm 6500K (dagsljus) + en liten transparent kläm-LED med blåa dioder av okänt märke.
Pumpen är en gammal Aquael pat mini med en silikonslang som utblås riktat mot ytan för ordentlig cirkulation. Både pump och belysning kan bytas i framtiden vid behov.
 

Önskemål i framtiden är Clibanarius tricolor (2 cm stor eremit), små ormsjöstjärnor och en pulserande Xenia.
Min man vill ha en Acanthemblemaria macrospilus, "Barnacle blenny", men jag är tveksam på storleken på karet.



sklen.thumb.jpg.609047958e17a59e616e97181bc6f49c.jpg

På kvällen släcks 6500k-belysningen så de blå dioderna syns. Mysigt.


sklendag11.thumb.jpg.58407ab572cc97c0cad2f26c04af4fff.jpg

 


 

Ändrat av Eremit
Konstig textformatering :)
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, Eremit skrev:

Min man vill ha en Acanthemblemaria macrospilus, "Barnacle blenny", men jag är tveksam på storleken på karet.

Svår att få tag i men väldigt lämplig till den storleken. Efter många års letande fick jag tag på några Sailfin blenny´s (Emblemaria pandionisför några år sedan (en liten större släkting till Barnacle. Jag förlorade dessa i samband med ett tillfälle av höga kaliumnivåer (troligtvis) för två år sedan. Nytt letande som resulterade i ett nytt exemplar som lever välmående i mitt 300 liters. Det här är små fiskar som lämpar sig för mindre akvarium också, De är väldigt stationära till sin valda håla. Jag har inte haft Barnacle - sett den en gång på en lista under alla mina år men den verkar gå bra i grupp. Sailfin skulle också fungera i ett 50 liters

 

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill börja med att säga välkommen till forumet!

 

Tycker du har fått till det bra med scape och utrustningen. Dock så rekommenderar jag inte att ni köper fisk till akvariet då det strider mot jordbruksverkets regler om hållning av fisk. 

 

https://jordbruksverket.se/djur/ovriga-djur/fiskar-kraftdjur-och-blotdjur/vattenlevande-djur-for-sallskap-eller-prydnad

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, kaptenen skrev:

Vill börja med att säga välkommen till forumet!

 

Tycker du har fått till det bra med scape och utrustningen. Dock så rekommenderar jag inte att ni köper fisk till akvariet då det strider mot jordbruksverkets regler om hållning av fisk. 

 

https://jordbruksverket.se/djur/ovriga-djur/fiskar-kraftdjur-och-blotdjur/vattenlevande-djur-for-sallskap-eller-prydnad

Tack så mycket!
Jag tycker att grundregeln från jordbruksverket är jättebra då man inte längre har exempelvis guldfisk i skål. Jag ska ha volym, syresättning och inredning i åtanke långt innan jag överväger att stoppa en fisk i skålen. 
Blenny kan vänta till framtida rektangulära kar. Det är ingen ko på isen - lägre djur är underhållande nog.

Ändrat av Eremit
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2024-09-29 at 18:07, kaptenen skrev:

Vill börja med att säga välkommen till forumet!

 

Tycker du har fått till det bra med scape och utrustningen. Dock så rekommenderar jag inte att ni köper fisk till akvariet då det strider mot jordbruksverkets regler om hållning av fisk. 

 

https://jordbruksverket.se/djur/ovriga-djur/fiskar-kraftdjur-och-blotdjur/vattenlevande-djur-for-sallskap-eller-prydnad

 

Alltså det är ju ändå fortfarande fullt lagligt att ha fisk i klotformade kar, så länge man ser till att fiskarnas behov tillgodoses. Lagtexten gör det lite tydligare om exakt vad som gäller.

 

SJVFS 2019:15: Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om villkor för hållande, uppfödning och försäljning m.m. av djur avsedda för sällskap och hobby | lagen.nu

Citera

3 § Fiskar får inte hållas i klotformade akvarier (guldfiskkupor) såvida inte kraven på volym, syresättning och inredning enligt 4–8 §§ är uppfyllda.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en del skillnad mellan lagtext (det som gäller) och föreskrift som @Alexraptor påpekar. Gäller också skrivningen om akvariestorlek. Ordet bör är inte (som står i allmänna råd) är inte tvingande som framgår av lagtexten så skall man ta hänsyn till artens ekologi - min fetstil

 

 

Citera

5 § Vattnets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal och levnadssätt.

 

 

Många små gobys och små blenider är väldigt platstrogna och rör sig inte många centimeter från sitt tillhåll även i stora akvarier. Enligt min erfarenhet så tillhör sailfin blenny den typen av fisk. Min har en bottenyta på ca 3 kvadratdecimeter och cirka en decimeter i höjd där den rör sig hela tiden inom.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

49 minuter sedan, Alexraptor skrev:

 

Alltså det är ju ändå fortfarande fullt lagligt att ha fisk i klotformade kar, så länge man ser till att fiskarnas behov tillgodoses. Lagtexten gör det lite tydligare om exakt vad som gäller.

 

SJVFS 2019:15: Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om villkor för hållande, uppfödning och försäljning m.m. av djur avsedda för sällskap och hobby | lagen.nu

 

 


Innan jag hade dvärgkulfiskar i denna skål så hade jag en mailkonversation med djurskyddsansvarig på jordbruksverket som sa samma sak. Så länge framtida fisk kan trivas i den totala vattenvolymen ser jag inga problem med att tillgodose alla dess övriga önskemål som syresättning, insynsskydd & inredning.
Jag ville inte börja bråka om det det första jag gjorde i forumet. Det kan tolkas fel i text :) 

Ändrat av Eremit
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, Eremit skrev:

Innan jag hade dvärgkulfiskar i denna skål så hade jag en mailkonversation med djurskyddsansvarig på jordbruksverket som sa samma sak. Så länge framtida fisk kan trivas i den totala vattenvolymen ser jag inga problem med att tillgodose alla dess övriga önskemål som syresättning, insynsskydd & inredning.
Jag ville inte börja bråka om det det första jag gjorde i forumet. Det kan tolkas fel i text

Om du visste hur mycket det har bråkats med jordbruksverket om föreskrifterna (tolkningarna av lagtexten) både här och på saligt insomnade Zoopet så hade du inte varit rädd för det 😀

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var inte min mening att dra igång något, utan snarare flagga ifall @Eremit ej var medveten om detta. Men som tur är i det här fallet så var dem det vilket är toppen. 

 

Sen kan ordvalet "regler" absolut reageras på. Jag tror jordbruksverkets syfte med det hela är god, då alltför många fiskar under årens lopp har "misshandlats" i skålar likt denna. 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag upptäckte en två centimeter stor glasros på revpelaren till höger ikväll. Jag valde den säkra vägen och bröt av biten sten där den växte. Den bor nu i en glasburk istället. Det gör inget om den dör, men överlever den kan den säkert vara kul att titta på. Ska peta ner någon alg sen i burken.

20241001_185536.jpg

20241001_222303.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Här om dagen tog vi en chansning på utomhustemperaturen (12 grader) och håvade upp några tångräkor i Lomma småbåtshamn.
Väl hemma mätte jag upp temperatur till 13 grader i vattnet och ingen salthalt över huvud taget. Refraktometern sa Zero.
Blev så förvånad att jag smakade snabbt på vattnet, och det var smaklöst :) Misstänker att det beror på sen senaste veckans regn, ihop med att Lomma småbåtshamn ligger där Höje å mynnar ut i havet.
Lite förbryllad satte jag upp en droppanordning med luftslang och påsklämma. Det tog 8-9 timmar för temp och salinitet att nå samma som akvariet. Än så länge uppvisar räkorna ingen stress över förändringen, utan äter och putsar sig som vilka räkor som helst.

Beskrivning saknas.



 

Ändrat av Eremit
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var det dags för lite tisdagsångest.
Jag har kämpat mot ostreopsis dinos i en vecka. Fångade det tidigt, och köpte en begagnad Green killing machine som funkat. Dinos blev decimerade och jag kunde slappna av lite.
I realtid såg jag nyss räkorna stressa och ett kenyaträd slokna. 30 grader i karet. Pumpen hade överhettat och funkar inte.
Har ni några tips på en någorlunda kompakt UVC-anläggning till ett nanokar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...