DeJo Postat torsdag vid 14:25 Postat torsdag vid 14:25 Hej alla saltisar. Min första tråd här i forumet. Jag har kört mitt Red Sea 130 i flera år tills min doppvärmare fick spel och överhetta mitt kar när jag var på semester. Min stackars far satte fläktar och massvis med is men det gick inte att rädda. Så nu ska jag köra igång 2 kar. Tänkte ha ett rent fiskkar utan levande sten eller levande sand. (Har fött upp Discusar och Scalarer i många år och gillar den minimalistiska stilen) 1 Är det möjligt? för och nackdelar. 2 Måste man förbereda vattnet med bakterieflora och låta det cykla? Eller räcker det med osmos och Red sea salt? En bild på mitt kar utan Fidji sand. 1 Citera
kaptenen Postat 12 timmar sedan Postat 12 timmar sedan Det går absolut att starta utan levande sten och levande sand, men med död sten och död sand så tar det generellt längre tid och du bör absolut komplettera med bakterietillsatser. Du får även vara beredd på kraftigare algtillväxt i början, men om man har gott med städpatrull och koll på sina näringsvärden brukar det inte löpa amok. Rekommenderar att handla hos någon av våra annonsörer och då få ta del av nybörjarguiden, där har vi ett helt kapitel som handlar om sten och sand. Citera
Christian J Postat 12 timmar sedan Postat 12 timmar sedan On 12/26/2024 at 3:25 PM, DeJo said: Tänkte ha ett rent fiskkar utan levande sten eller levande sand. (Har fött upp Discusar och Scalarer i många år och gillar den minimalistiska stilen) Jag vet inte riktigt vad minimalistisk stil innebär vid uppfödning av discusar, menar du död sten och ingen bottensand alls? Lite osäker på om man kan dra några paralleller till saltvatten. Citera
Nocturnal Postat 11 timmar sedan Postat 11 timmar sedan Jo men det ska nog gå, som Kaptenen skriver kan man köra med död sten och död sand eller skita i sanden och bara köra dödsten, att inte ha varken sten eller sand är nog inte något man rekomenderar då i stenarna lever mycket bakterier och småsaker som hjälper att hålla akvariet stabilt, men om man vill kan man väll slänga massa sten i sumpen tänker jag annars som du har där på bilden blir super, kör själv ett litet kar utan sand då det är svårt att få tag i just nu så altså "bare bottom"! Men släng i lite filtermedia och bakterietillsatser så blir det nog super ska du se, kommer ta lite extra tid att få igång men det är inga problem alls! Lycka till! Citera
DeJo Postat 8 timmar sedan Författare Postat 8 timmar sedan Tack för svaren. Jag kommer köra med Fijisanden på botten och tillsätta bakterieflora i vattnet. Karet är på 350l och intank sump på 75l. Tanken är att jag kommer köra med keramikringar i sumpen och biobollar. Mekanisk filtrering och skummare. Det levande kommet att bestå av sniglar kräftor räkor 5-7 fiskar. Vad jag tror är ett litet antal i det karet. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.