DeJo Postat 26 december 2024 Postat 26 december 2024 Hej alla saltisar. Min första tråd här i forumet. Jag har kört mitt Red Sea 130 i flera år tills min doppvärmare fick spel och överhetta mitt kar när jag var på semester. Min stackars far satte fläktar och massvis med is men det gick inte att rädda. Så nu ska jag köra igång 2 kar. Tänkte ha ett rent fiskkar utan levande sten eller levande sand. (Har fött upp Discusar och Scalarer i många år och gillar den minimalistiska stilen) 1 Är det möjligt? för och nackdelar. 2 Måste man förbereda vattnet med bakterieflora och låta det cykla? Eller räcker det med osmos och Red sea salt? En bild på mitt kar utan Fidji sand. 1 Citera
kaptenen Postat 27 december 2024 Postat 27 december 2024 Det går absolut att starta utan levande sten och levande sand, men med död sten och död sand så tar det generellt längre tid och du bör absolut komplettera med bakterietillsatser. Du får även vara beredd på kraftigare algtillväxt i början, men om man har gott med städpatrull och koll på sina näringsvärden brukar det inte löpa amok. Rekommenderar att handla hos någon av våra annonsörer och då få ta del av nybörjarguiden, där har vi ett helt kapitel som handlar om sten och sand. Citera
Christian J Postat 27 december 2024 Postat 27 december 2024 On 12/26/2024 at 3:25 PM, DeJo said: Tänkte ha ett rent fiskkar utan levande sten eller levande sand. (Har fött upp Discusar och Scalarer i många år och gillar den minimalistiska stilen) Jag vet inte riktigt vad minimalistisk stil innebär vid uppfödning av discusar, menar du död sten och ingen bottensand alls? Lite osäker på om man kan dra några paralleller till saltvatten. Citera
Nocturnal Postat 27 december 2024 Postat 27 december 2024 Jo men det ska nog gå, som Kaptenen skriver kan man köra med död sten och död sand eller skita i sanden och bara köra dödsten, att inte ha varken sten eller sand är nog inte något man rekomenderar då i stenarna lever mycket bakterier och småsaker som hjälper att hålla akvariet stabilt, men om man vill kan man väll slänga massa sten i sumpen tänker jag annars som du har där på bilden blir super, kör själv ett litet kar utan sand då det är svårt att få tag i just nu så altså "bare bottom"! Men släng i lite filtermedia och bakterietillsatser så blir det nog super ska du se, kommer ta lite extra tid att få igång men det är inga problem alls! Lycka till! Citera
DeJo Postat 27 december 2024 Författare Postat 27 december 2024 Tack för svaren. Jag kommer köra med Fijisanden på botten och tillsätta bakterieflora i vattnet. Karet är på 350l och intank sump på 75l. Tanken är att jag kommer köra med keramikringar i sumpen och biobollar. Mekanisk filtrering och skummare. Det levande kommet att bestå av sniglar kräftor räkor 5-7 fiskar. Vad jag tror är ett litet antal i det karet. Citera
Slirlian Postat torsdag vid 10:53 Postat torsdag vid 10:53 On 2024-12-27 at 23:12, DeJo skrev: Tack för svaren. Jag kommer köra med Fijisanden på botten och tillsätta bakterieflora i vattnet. Karet är på 350l och intank sump på 75l. Tanken är att jag kommer köra med keramikringar i sumpen och biobollar. Mekanisk filtrering och skummare. Det levande kommet att bestå av sniglar kräftor räkor 5-7 fiskar. Vad jag tror är ett litet antal i det karet. Har startar flera kar med död sten/sand med den kombon av bakterier, det har fungerat bra. kör sparsamt med ljuset i början bara. Var nogran med att mäta ammoniat bara så du inte buffrar för högt för om du har för mycket så fördröjs mognaden av karet. När du märker att ditt kar kan "processa" ammonia ordentligt är det redo för levande Tänk på att räkor är väldigt kännsliga mot små ammonia spikar så skulle väntat med räkorna lite längre än de andra lägre djuren + fisk. det är inte dumt att köpa någon riktigt levande sten eller kanske fråga någon lokal "reefer" om man kan få byta lite biomedia med dom mot nytt så du får lite "bio diversity" går även köpa på flaska, men jag upplever att starterna går smidigare om man får lite "inkörd" kultur. Citera
Lasse Postat torsdag vid 19:03 Postat torsdag vid 19:03 (ändrat) Tippsen här fungerar bra även utan koraller - finns en svensk version här på guiden också men den engelska är mer uppdaterad. Tar du det lugnt så behöver du inte gör en start med tillsatt ammonium. Det är enligt mig en metod som bäddar för problem och "ful" stadier längre fram. Startar du så som beskrivet i de 15 stegen så kommer du aldrig att få någon farlig ammoniak att bildas och du kan starta med räkor rätt snabbt. Eftersom du inte skall ha koraller så skall du köra med väldigt lite ljus - fisk och de ryggradslösa djuren behöver inte mycket ljus. Jag har aldrig erfaret att räkor skall vara känsliga för små mängder ammonium. På de amerikanska forumen är det en hel del förvirring eftersom de inte skiljer mellan ammonium (NH4) vilket är helt ofarligt och ammoniak (NH3) vilket kan var toxiskt i små mängder. De använder begreppet ammonia flitigt - ibland menar de ammonium, ibland ammoniak och ganska ofta ammonium + ammoniak. Var varse att de allra flesta mätmetoder visar ammonium + ammoniak (total ammonia) men den giftiga delen är oftast väldigt liten i den blandningen. Här har du ett konverteringsverktyg där du kan använda vas din mätning av NH4/NH3 motsvarar i NH 3 vid olika salthalt, temperaturer och pH. Observera att du skall använd punkt (.) som kommatecken i detta verktyg MVH Lasse Ändrat torsdag vid 21:35 av Lasse 1 Citera
Slirlian Postat torsdag vid 19:35 Postat torsdag vid 19:35 24 minuter sedan, Lasse skrev: Tippsen här fungerar bra även utan koraller - finns en svensk version här på guiden också men den engelska är mer uppdaterad. Tar du det lugnt så behöver du inte gör en start med tillsatt ammonium. Det är enligt mig en metod som bäddar för problem och "ful" stadier längre fram. Startar du så som beskrivet i de 15 stegen så kommer du aldrig att få någon farlig ammoniak att bildas och du kan starta med räkor rätt snabbt. Eftersom du inte skall ha koraller så skall du köra med väldigt lite ljus - fisk och de ryggradslösa djuren behöver inte mycket ljus. Jag har aldrig erfaret att räkor skall vara känsliga för små mängder ammonium. På de amerikanska forumen är det en hel del förvirring eftersom de inte skiljer mellan ammonium (NH4) vilket är helt ofarligt och ammoniak (NH3) vilket kan var toxiskt i små mängder. De använder begreppet ammonia flitigt - ibland menar de ammonium, ibland ammoniak och ganska ofta ammonium + ammoniak. Var varse att de allra flesta mätmetoder visar ammonium + ammoniak (total ammonia) men den giftiga delen är oftast väldigt liten i den blandningen. Här har du ett konverteringsverktyg där du kan använda vas din mätning av NH4/NH3 motsvarar i NH 3 vid olika salthalt, temperaturer och pH. Observera att du skall använd punkt (.) som kommatecken i detta verktyg MVH Lasse Jag har väldigt ofta haft bekymmer med just räkor vid nystartade kar, vet inte vad annars förklaringen kan vara? Nu vet jag inte om det stämmer men har fått förklarat att just NH4 kan göra små "mini spikar" på icke mogna akvrium där räkorna är först att kasta in handuken. detta är väll som du säger mest teorier men det stämmer ganska bra för jag tycker jag alltid får bekymmer med räkor i kar som är yngre än 6 månader (startade med död sten/sand) Troligtvis är det annorlunda om man startar med riktigt levande sten Citera
Lasse Postat torsdag vid 21:34 Postat torsdag vid 21:34 (ändrat) LC50 för olika räkarter i olika tester. LC50 är den koncentration där hälften av de testade djuren dör Kolumn med blått avser total ammonia- N (NH4/NH3-N) och skall multipliceras med ungefär 1.7 - 1.8 för att få total NH3/NH4 vilket de flesta tester visar (Red Sea, Salifert, Hanna osv. Nu kan ju lägre koncentrationer under en längre tid orsaka subletala skador men siffran visar vilket härad vi befinner oss i - och det är inte precis några minispikar av total NH3/NH4 som är skadligt. Rött visar motsvarande fri ammoniak vid det aktuella pH:t temp och salinitet. Skall multipliceras med 1,2 för att få NH3 Vad jag ser så är jag väldigt tveksam till påståendet att räkor är känsliga för minitoppar av NH3/NH4 - med minitoppar menar jag då toppar under 1 mg/L i normal temp, pH och salinitet. Här kan du se vad 1 mg/L NH3/NH4 resulterar i vad gäller det giftiga NH3 och jämför det värdet med LC50 ovan. 0.056 NH3 dödar inga räkor akut. Jag tvivlar inte på att din erfarenhet att räkor är svåra i ett nystartat akvarium - så kan vara av många orsaker - men jag betvivlar att det beror på minitoppar av NH3/NH4 MVH Lasse Ändrat torsdag vid 21:41 av Lasse Citera
DeJo Postat torsdag vid 21:56 Författare Postat torsdag vid 21:56 Tack för svaren. Tanken är att räkor ska komma lite senare jag har inte brått. 2 veckot efter starten kommer vara 2 clowner eller 2 fröken fiskar. Jag kommet låta det puttra på till jag behöver lite sandvändare och sedan räkor när glasrosorna börjar dyka upp. Jag har kört igång mitt Red sea 130. Det har varit igång i 6v och ligger nu på stabila värden utan några stora alg angrepp. Det karet kommer fungera som ett karantän. Jag kommer flytta över levande eftet hand. Jag är så tacksam för all hjälp jag får från er här på sidan. Jag har redan handlat hos en av sidans anonsörer. (13mil enkel väg.) 1 Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.