piffis Postat 19 timmar sedan Postat 19 timmar sedan (ändrat) @Thomas Salt hjälpte mig så fint med att få hem LS. Har precis fått dem i vatten.. Jag har hittat några invånare, och det vore kul att veta vad det är.. En sjöstjärna av okänd (för mig) art: snäckor.. men skadad från sötvattentiden undrar jag om dessa snäckor är bra att ha, eller om de förökar sig lavinartat likt sötvattensnäckor så jag gör bäst i att plocka ur dem? Har hittat 5-6st so far.. vilken typ är det? är de bra att ha i karet? sen hittade jag denna; som ett litet lila träd vad kan det vara? tack på förhand Ändrat 18 timmar sedan av piffis Citera
Thomas Salt Postat 19 timmar sedan Postat 19 timmar sedan Den sidsta är en Aptasia, "glasros" den skal dö. Jag kan "varmt" rekkomendera Rödvins-metoden. Du skal ha en +60 ml kanyl, kokende vatten och rödvin, gerna Chianti, dom flesta årgångar funger bra. Identificer glasroc, fyll kanyl med kokende vatten, sät "munnen" på kanylen hvor glasrosen är och ge den en veldig varm dush, gör du rett dör den, och slippar stenen, fång den och som belöning får du ta ett sipp rödvin... För mindra kar fungar dett med Whisky. 1 Citera
piffis Postat 18 timmar sedan Författare Postat 18 timmar sedan (ändrat) 1 timme sedan , Thomas Salt skrev: Den sidsta är en Aptasia, "glasros" den skal dö. Jag kan "varmt" rekkomendera Rödvins-metoden. Du skal ha en +60 ml kanyl, kokende vatten och rödvin, gerna Chianti, dom flesta årgångar funger bra. Identificer glasroc, fyll kanyl med kokende vatten, sät "munnen" på kanylen hvor glasrosen är och ge den en veldig varm dush, gör du rett dör den, och slippar stenen, fång den och som belöning får du ta ett sipp rödvin... För mindra kar fungar dett med Whisky. Så vatten och rödvin ska kokas tillsammans.. sen i kanylen.. ska jag sticka in nålen i rosen och på så vis få in den varma blandning i rosen? Eller ska jag bara duscha den på utsidan? Dvs ”kanylen” ska inte ha en nål, utan bara själva sprutan? Och den ska sättas mot rosens mun och ”duscha” den med hett vatten/vin? är det risk att den blivit stressad nu och skjutit iväg sporer i hela akvariet? Ändrat 18 timmar sedan av piffis Citera
Thomas Salt Postat 17 timmar sedan Postat 17 timmar sedan lol, rödvin är en belöning Ingen röt i akvariet. Du skal koka glasrosen så den dör, samtigig kokar du eventuelt små aptasia babies. Dom skal dö. 1 Citera
Alexraptor Postat 17 timmar sedan Postat 17 timmar sedan Den första är en liten ormstjärna. I engelsk folkmunn kallas de för "micro brittlestars", då de inte blir större än så. Nyttodjur som livnär sig på detritus. Nummer två är collonista snäckor, och ja de kan föröka sig lavinartat, men är vanligtvist bara positiva att ha i karet. Det är vanligt att man åker på en explosionsartad tillväxt, som sedan faller och stabiliserar sig i en population som är direkt proportionerlig till hur mycket alger det finns för dem att mumsa på. 1 Citera
piffis Postat 9 timmar sedan Författare Postat 9 timmar sedan 8 timmar sedan, Thomas Salt skrev: lol, rödvin är en belöning Ingen röt i akvariet. Du skal koka glasrosen så den dör, samtigig kokar du eventuelt små aptasia babies. Dom skal dö. Haha, ok, make more sense jag har ingen spruta, får köpa en idag.. men imorse när jag skulle titta så är den borta?!? Är det normalt? Kan den simma/gå?? Citera
piffis Postat 9 timmar sedan Författare Postat 9 timmar sedan 8 timmar sedan, Alexraptor skrev: Den första är en liten ormstjärna. I engelsk folkmunn kallas de för "micro brittlestars", då de inte blir större än så. Nyttodjur som livnär sig på detritus. Nummer två är collonista snäckor, och ja de kan föröka sig lavinartat, men är vanligtvist bara positiva att ha i karet. Det är vanligt att man åker på en explosionsartad tillväxt, som sedan faller och stabiliserar sig i en population som är direkt proportionerlig till hur mycket alger det finns för dem att mumsa på. Super, bug och bock!! Citera
piffis Postat 7 timmar sedan Författare Postat 7 timmar sedan 1 timme sedan, piffis skrev: Haha, ok, make more sense jag har ingen spruta, får köpa en idag.. men imorse när jag skulle titta så är den borta?!? Är det normalt? Kan den simma/gå?? Scratch that.. nu har den ”slagit ut” igen.. Hur bråttom är det? Apoteket verkar inte sälja sprutor längre.. via Amazon är den här på fredag. Citera
Oscarhaglund Postat 7 timmar sedan Postat 7 timmar sedan Du kan också ta ut stenen och försöka hacka eller klippa av den bit av stenen där glasrosen sitter. Citera
piffis Postat 7 timmar sedan Författare Postat 7 timmar sedan 17 minuter sedan, Oscarhaglund skrev: Du kan också ta ut stenen och försöka hacka eller klippa av den bit av stenen där glasrosen sitter. Den sitter liksom som i en ”inbuktning” i stenen.. men visst, man kanske ska försöka sig på några välriktade slag med en mejsel. Tack för tipset! Citera
piffis Postat 7 timmar sedan Författare Postat 7 timmar sedan En till fråga.. är detta något levande ”maskar”? Eller bara slumpmässiga mönster av sand/skräp från stenen som bildas av cirkulationen i karet?? min tanke är att ha ett tunt lager sand sen när jag hittat mitt ”scape”.. det är bara att begrava dessa ”Alien-lämningar”? Citera
piffis Postat 6 timmar sedan Författare Postat 6 timmar sedan 54 minuter sedan, Oscarhaglund skrev: Du kan också ta ut stenen och försöka hacka eller klippa av den bit av stenen där glasrosen sitter. Jag provade.. Så fort jag började hacka drog den ihop sig och kröp tillbaka in i sitt hål.. Jag blev så lite nervös att jag stressat den och ville ogärna stoppa ner stenen i vattnet igen. så jag kokade lite vatten, och hittade en 10ml spruta som jag matade den med lokalt. Eftersom den redan dragit ihop sig är jag osäker på vad som hände.. men den skiftade i färg och jag kunde gröpa ur delar av den. fick ur detta; ska man anse att detta är lyckat eller misslyckat? hursomhelst.. min första flight med en glasros.. osäker på vem som gick på K.O. inget vin fick jag heller.. Citera
piffis Postat 6 timmar sedan Författare Postat 6 timmar sedan hittar lite mer liv som jag är nyfiken på: någon form av små små borst-maskar eller liknande? bra eller anus? en sten är lila och har en svart fläck.. är detta också något liv? en liten glad sjöstjärna hittade jag också, denna misstänker jag bara är bra. någon som ser vilken typ det är? Denna är ”fetare” än den ormstjärnan ovan.. Citera
Oscarhaglund Postat 5 timmar sedan Postat 5 timmar sedan De första är rörmaskar och är äter småpartiklar i vattnet. Bra att ha. Du kan skilja dem från vermitidsniglar (de sista bilderna) genom att vermitiderna skickar ut ett slemmigt nät istället för en fjäder. Vermitiderna har ofta ett snirkligt skal i basen medan rörmskarna ett rakt. vermitider är dåliga och bör dödas när det går genom att krossa basen (räcker inte att ha av röret). Det lila på stenen är kalkalger och är bra. Svarta är svårt att se så jag vet inte. Sjösjärnan är lite omdiskuterad, de förökar sig snabbt och kan bli väldigt många. De äter mestadels alger (bra) men vissa sorter äter även zoanthids (dåligt om du har sådana ”koraller”) 1 Citera
Belunn Postat 5 timmar sedan Postat 5 timmar sedan Det svarta skulle jag gissa på är nån svamp. Också bra i så fall vad jag vet. 1 Citera
piffis Postat 3 timmar sedan Författare Postat 3 timmar sedan 2 timmar sedan, Oscarhaglund skrev: De första är rörmaskar och är äter småpartiklar i vattnet. Bra att ha. Du kan skilja dem från vermitidsniglar (de sista bilderna) genom att vermitiderna skickar ut ett slemmigt nät istället för en fjäder. Vermitiderna har ofta ett snirkligt skal i basen medan rörmskarna ett rakt. vermitider är dåliga och bör dödas när det går genom att krossa basen (räcker inte att ha av röret). Det lila på stenen är kalkalger och är bra. Svarta är svårt att se så jag vet inte. Sjösjärnan är lite omdiskuterad, de förökar sig snabbt och kan bli väldigt många. De äter mestadels alger (bra) men vissa sorter äter även zoanthids (dåligt om du har sådana ”koraller”) Rörmaskar - check Vermitidsniglar - vi pratar om dessa? Jag ska alltså krossa det som ser ut som ett snäckskal på stenen, eller sitter basen ännu längre ner? Jag har inte sett några slemmiga nät.. kanske de är döda? Blir näten tydliga? Sjösjärnan - vet du vad den heter så man kan läsa lite? Just nu har jag bara LS, inga koraller alls. Googlade precis "zoanthids" och absolut, de är ju fina, sådana skulle jag absolut kunna tänka mig i framtiden.. Ser jag att stjärnan sitter och mumsar på dem i framtiden och jag kan då plocka bort dem? Eller bör jag försöka ta dem redan nu när jag inte har så mycket annat i karet? (lättare att hitta dem) Tack för all info!! Citera
Oscarhaglund Postat 2 timmar sedan Postat 2 timmar sedan Asterina heter sjösjärnorna. Svårt att göra någon specifik rekommendation angående dem då hobbyn är så delad angående om de är bra eller dåliga. Ja det är vermetider. Du krossar snigelskalet längst ner mot stenen. Näten brukar man kunna se när det är mycket partiklar i vattnet (exempelvis efter matning eller slamsugning av sandbädd). Jag skulle bara krossa dem direkt. Det är svårt/omöjligt att helt skydd sig mot vermetider men gör ditt bästa för att undvika att hamna i en situation som min där jag har kanske 10 000 vermetider i mitt kar. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.