Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat (ändrat)

@Thomas Salt hjälpte mig så fint med att få hem LS. Har precis fått dem i vatten..

Jag har hittat några invånare, och det vore kul att veta vad det är..

En sjöstjärna av okänd (för mig) art:

IMG_3650.thumb.jpeg.5b141ea92c6cde9a3ba965a815c25e28.jpeg

snäckor.. men skadad från sötvattentiden undrar jag om dessa snäckor är bra att ha, eller om de förökar sig lavinartat likt sötvattensnäckor så jag gör bäst i att plocka ur dem?

Har hittat 5-6st so far..

IMG_3655.thumb.jpeg.c94f0aa2ecaed02d0456fc2ba9270ad9.jpegIMG_3654.thumb.jpeg.924fbea505340effe6a6c7b595fafe1c.jpeg

vilken typ är det?

är de bra att ha i karet?

sen hittade jag denna; som ett litet lila träd

IMG_3658.thumb.jpeg.000d8a391d807bec625aeabe76d9cd93.jpeg

vad kan det vara?

tack på förhand

Ändrat av piffis
  • piffis ändrade titeln till Identifiering av liftar
Postat

Den sidsta är en Aptasia, "glasros" den skal dö. Jag kan "varmt" rekkomendera Rödvins-metoden. 

Du skal ha en +60 ml kanyl, kokende vatten och rödvin, gerna Chianti, dom flesta årgångar funger bra. 

Identificer glasroc, fyll kanyl med kokende vatten, sät "munnen" på kanylen hvor glasrosen är och ge den en veldig varm dush, gör du rett dör den, och slippar stenen, fång den och som belöning får du ta ett sipp rödvin... 

För mindra kar fungar dett med Whisky. 

• Tack 1
Postat (ändrat)
1 timme sedan , Thomas Salt skrev:

Den sidsta är en Aptasia, "glasros" den skal dö. Jag kan "varmt" rekkomendera Rödvins-metoden. 

Du skal ha en +60 ml kanyl, kokende vatten och rödvin, gerna Chianti, dom flesta årgångar funger bra. 

Identificer glasroc, fyll kanyl med kokende vatten, sät "munnen" på kanylen hvor glasrosen är och ge den en veldig varm dush, gör du rett dör den, och slippar stenen, fång den och som belöning får du ta ett sipp rödvin... 

För mindra kar fungar dett med Whisky. 

Så vatten och rödvin ska kokas tillsammans.. sen i kanylen.. 

ska jag sticka in nålen i rosen och på så vis få in den varma blandning i rosen?

Eller ska jag bara duscha den på utsidan? Dvs ”kanylen” ska inte ha en nål, utan bara själva sprutan? Och den ska sättas mot rosens mun och ”duscha” den med hett vatten/vin?

är det risk att den blivit stressad nu och skjutit iväg sporer i hela akvariet?

Ändrat av piffis
Postat

Den första är en liten ormstjärna. I engelsk folkmunn kallas de för "micro brittlestars", då de inte blir större än så. Nyttodjur som livnär sig på detritus. :)

Nummer två är collonista snäckor, och ja de kan föröka sig lavinartat, men är vanligtvist bara positiva att ha i karet. Det är vanligt att man åker på en explosionsartad tillväxt, som sedan faller och stabiliserar sig i en population som är direkt proportionerlig till hur mycket alger det finns för dem att mumsa på.

• Gilla 1
Postat
8 timmar sedan, Thomas Salt skrev:

lol, rödvin är en belöning :) Ingen röt i akvariet. 

Du skal koka glasrosen så den dör, samtigig kokar du eventuelt små aptasia babies. 

Dom skal dö. 

Haha, ok, make more sense 😆

jag har ingen spruta, får köpa en idag.. 

men imorse när jag skulle titta så är den borta?!? Är det normalt? Kan den simma/gå??

Postat
8 timmar sedan, Alexraptor skrev:

Den första är en liten ormstjärna. I engelsk folkmunn kallas de för "micro brittlestars", då de inte blir större än så. Nyttodjur som livnär sig på detritus. :)

Nummer två är collonista snäckor, och ja de kan föröka sig lavinartat, men är vanligtvist bara positiva att ha i karet. Det är vanligt att man åker på en explosionsartad tillväxt, som sedan faller och stabiliserar sig i en population som är direkt proportionerlig till hur mycket alger det finns för dem att mumsa på.

Super, bug och bock!!

Postat
1 timme sedan, piffis skrev:

Haha, ok, make more sense 😆

jag har ingen spruta, får köpa en idag.. 

men imorse när jag skulle titta så är den borta?!? Är det normalt? Kan den simma/gå??

Scratch that.. nu har den ”slagit ut” igen..

Hur bråttom är det? Apoteket verkar inte sälja sprutor längre.. via Amazon är den här på fredag.

Postat
17 minuter sedan, Oscarhaglund skrev:

Du kan också ta ut stenen och försöka hacka eller klippa av den bit av stenen där glasrosen sitter.

Den sitter liksom som i en ”inbuktning” i stenen.. men visst, man kanske ska försöka sig på några välriktade slag med en mejsel. 
Tack för tipset!

Postat

En till fråga..

är detta något levande ”maskar”? Eller bara slumpmässiga mönster av sand/skräp från stenen som bildas av cirkulationen i karet??

IMG_3660.thumb.jpeg.6dbbaacd554bc3ed5ed01e50bc70541a.jpegIMG_3661.thumb.jpeg.e6f2910975bc80b545910cc4543aec1a.jpeg

min tanke är att ha ett tunt lager sand sen när jag hittat mitt ”scape”.. det är bara att begrava dessa ”Alien-lämningar”? 😆

Postat
54 minuter sedan, Oscarhaglund skrev:

Du kan också ta ut stenen och försöka hacka eller klippa av den bit av stenen där glasrosen sitter.

Jag provade..

Så fort jag började hacka drog den ihop sig och kröp tillbaka in i sitt hål.. 

Jag blev så lite nervös att jag stressat den och ville ogärna stoppa ner stenen i vattnet igen. 
så jag kokade lite vatten, och hittade en 10ml spruta som jag matade den med lokalt. Eftersom den redan dragit ihop sig är jag osäker på vad som hände.. men den skiftade i färg och jag kunde gröpa ur delar av den.

fick ur detta;

IMG_3662.thumb.jpeg.cb2b547286db53c177e1565c0a19eeeb.jpegIMG_3665.thumb.png.1398215173e269dbef01c71f8e275af2.png

ska man anse att detta är lyckat eller misslyckat? 😂

hursomhelst.. min första flight med en glasros.. osäker på vem som gick på K.O.

🫣

inget vin fick jag heller.. 🤣

Postat

hittar lite mer liv som jag är nyfiken på:

någon form av små små borst-maskar eller liknande? 
bra eller anus?

IMG_3674.thumb.jpeg.a9b3f8c8edce4143fffd4e2f699f7195.jpegIMG_3675.thumb.jpeg.d64e84feb581a578dfdf89e84acf3463.jpeg

en sten är lila och har en svart fläck.. 

är detta också något liv?

IMG_3666.thumb.jpeg.644bbf27081eebde6efe81ad58111bb5.jpeg

en liten glad sjöstjärna hittade jag också, denna misstänker jag bara är bra.

någon som ser vilken typ det är? Denna är ”fetare” än den ormstjärnan ovan..

IMG_3668.thumb.jpeg.2d87ba1c8608331269e58063cbd7b5f3.jpeg

IMG_3676.jpeg

Postat

De första är rörmaskar och är äter småpartiklar i vattnet. Bra att ha. Du kan skilja dem från vermitidsniglar (de sista bilderna) genom att vermitiderna skickar ut ett slemmigt nät istället för en fjäder. Vermitiderna har ofta ett snirkligt skal i basen medan rörmskarna ett rakt.

vermitider är dåliga och bör dödas när det går genom att krossa basen (räcker inte att ha av röret).

Det lila på stenen är kalkalger och är bra. Svarta är svårt att se så jag vet inte.

Sjösjärnan är lite omdiskuterad, de förökar sig snabbt och kan bli väldigt många. De äter mestadels alger (bra) men vissa sorter äter även zoanthids (dåligt om du har sådana ”koraller”)

• Tack 1
Postat
2 timmar sedan, Oscarhaglund skrev:

De första är rörmaskar och är äter småpartiklar i vattnet. Bra att ha. Du kan skilja dem från vermitidsniglar (de sista bilderna) genom att vermitiderna skickar ut ett slemmigt nät istället för en fjäder. Vermitiderna har ofta ett snirkligt skal i basen medan rörmskarna ett rakt.

vermitider är dåliga och bör dödas när det går genom att krossa basen (räcker inte att ha av röret).

Det lila på stenen är kalkalger och är bra. Svarta är svårt att se så jag vet inte.

Sjösjärnan är lite omdiskuterad, de förökar sig snabbt och kan bli väldigt många. De äter mestadels alger (bra) men vissa sorter äter även zoanthids (dåligt om du har sådana ”koraller”)

• Rörmaskar - check 👍

• Vermitidsniglar - vi pratar om dessa? 
    image.png.9a38ac4a0649a30eb82638dfc8234a25.png
    Jag ska alltså krossa det som ser ut som ett snäckskal på stenen, eller sitter basen ännu längre ner? 
    Jag har inte sett några slemmiga nät.. kanske de är döda? Blir näten tydliga? 

• Sjösjärnan - vet du vad den heter så man kan läsa lite? Just nu har jag bara LS, inga koraller alls. Googlade precis "zoanthids" och absolut, de är ju fina, sådana skulle jag absolut kunna tänka mig i framtiden.. Ser jag att stjärnan sitter och mumsar på dem i framtiden och jag kan då plocka bort dem? Eller bör jag försöka ta dem redan nu när jag inte har så mycket annat i karet? (lättare att hitta dem)

Tack för all info!! 

Postat

Asterina heter sjösjärnorna.

Svårt att göra någon specifik rekommendation angående dem då hobbyn är så delad angående om de är bra eller dåliga.

Ja det är vermetider. Du krossar snigelskalet längst ner mot stenen. Näten brukar man kunna se när det är mycket partiklar i vattnet (exempelvis efter matning eller slamsugning av sandbädd). Jag skulle bara krossa dem direkt.

Det är svårt/omöjligt att helt skydd sig mot vermetider men gör ditt bästa för att undvika att hamna i en situation som min där jag har kanske 10 000 vermetider i mitt kar.

• Gilla 1
Postat

Kan bidra med egna observationer om Asterina: Aptiten för att mumsa på zoanthider verkar inte ha så mycket att göra med vilken sort, utan verkar handla om djurens individuell preferenser.

När jag upptäcker att en stjärna smaskar på en zoanthid, så åker den på exil i ett kar utan och det är en strategi som har fungerat bra för mig. Skulle jag däremot slänga i en zoa fragg i exil-karet, så blir den uppsmaskad på några dygn av "rovstjärnorna"! 😅

• Tack 1
Postat

Mina tankar och erfarenheter -

Apitasia/ glasrosor - kan flytta på sig, gärna efter misslyckad kill. Kan växa till sig och föröka sig lavinartat i högre näringsvärden, men har upplevt att de kan hållas i schack sålänge de hålls nere och det inte finns så mycket ledigt utrymme i karet. 

Asterina - varit med om att de äter zoanthus vid ett tillfälle på 15 år. Skulle säga att du inte behöver göra något sålänge de är ett fåtal. Får de skyhög bärkraft och därigenom blir väldigt många till antalet köper du en harlequin shrimp som får rensa ut dem. Har man många så tenderar man också att inte ha så mycket kalkalger till slut då det är mums för dem.

Vermetider - Bara att vara på dem. De brukar balanseras med tiden och inte vara överflödigt många, sålänge man inte matar mycket korallmat och dylikt, då de även gynnas av detta. 

Rörmask - bra

Collonista - bra

Svart svamp - bra

• Tack 1
Postat
28 minuter sedan, kaptenen skrev:

Mina tankar och erfarenheter -

Apitasia/ glasrosor - kan flytta på sig, gärna efter misslyckad kill. Kan växa till sig och föröka sig lavinartat i högre näringsvärden, men har upplevt att de kan hållas i schack sålänge de hålls nere och det inte finns så mycket ledigt utrymme i karet. 

Asterina - varit med om att de äter zoanthus vid ett tillfälle på 15 år. Skulle säga att du inte behöver göra något sålänge de är ett fåtal. Får de skyhög bärkraft och därigenom blir väldigt många till antalet köper du en harlequin shrimp som får rensa ut dem. Har man många så tenderar man också att inte ha så mycket kalkalger till slut då det är mums för dem.

Vermetider - Bara att vara på dem. De brukar balanseras med tiden och inte vara överflödigt många, sålänge man inte matar mycket korallmat och dylikt, då de även gynnas av detta. 

Rörmask - bra

Collonista - bra

Svart svamp - bra

Tack! 

Om den överlevde är den ordentligt skadeskjuten av kokande vatten och jag måste ha fått ut det mesta av den.. det skulle vara om lite av roten blev kvar och klarade sig.. Vi får se. Nu vet jag iaf vad det är och hur de ser ut. 
Läste också om en nudiebranch som äter dessa till frukust, lunch och middag och sedan dör av svält när det inte finns mer. Kan ju vara en utväg om man tycker de tar över. Samt pepparminträka. Just nu är jag lite dyster eftersom jag dödat en av de få invånare jag hittat :D:D nåväl, får bjuda in andra gäster. 

Ang Asterina.. samma sak som ovan, jag gillar att det hela tiden verkar finnas en anti/nemesis.. dvs, får du detta, kasta i denna :) 

Vermetider.. jag försökte krossa de skal jag såg. Men de kändes väldigt tomma. Kanske det bara är rester efter gamla syndare.. Men jag ska hålla utkik efter slemmiga nät, och då vet jag vad jag ska göra ☠️

Tack igen

• Gilla 1
Postat
42 minuter sedan, Alexraptor skrev:

Kan bidra med egna observationer om Asterina: Aptiten för att mumsa på zoanthider verkar inte ha så mycket att göra med vilken sort, utan verkar handla om djurens individuell preferenser.

När jag upptäcker att en stjärna smaskar på en zoanthid, så åker den på exil i ett kar utan och det är en strategi som har fungerat bra för mig. Skulle jag däremot slänga i en zoa fragg i exil-karet, så blir den uppsmaskad på några dygn av "rovstjärnorna"! 😅

Skönt att höra.. låter som att jag slipper döda ännu en av de få invånare jag har. :D 
Den får promenera vidare och sen får jag ta det problemet "om" det blir ett problem!

Tack för feedback!

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...