Lasse Postat söndag vid 11:18 Postat söndag vid 11:18 17 minuter sedan, Thomas Salt skrev: Tak Patrik, bestälte direkt lite Bentonit, som använs för klarningsmedel i vin tydligen Hitter bara zeolitmjöl som et detox medel. Men tar hem, skal testas da CaCO3 inte är like bra som ZEOzym var "back in the days". Jag vet inte - jag tänkte använda det ganska flitigt och då kan man inte undvika att det sedimenterar och det blir lite naturligare med kalkstensmjöl som egentligen är finmalen korallsand MVH Lasse Citera
piffis Postat måndag vid 15:47 Författare Postat måndag vid 15:47 On 2025-05-03 at 09:40, Lasse skrev: Tror inte nitrivec hjälper mot Cyanobakterier. Ditt akvarium är troligtvis förbi starten av nitrifikationen - den fungerar som den skall. I fallet med cyano så har det rapporterats att tillsättning av snabbväxande heterotrofa bakterier (brukar stå - en sammansättning av nyttiga bakterier på flaskan) kan hjälpa till att konkurrera ut cyanobakterierna. alltså den typ av bakterier som jag varnar för i uppstarten - men du är förbi den. Problemet är dock att dessa mixer också kan innehålla snabbt organiskt kol som kan gynna cyanobakterierna (och i synnerhet dino - om det är det du nu har - vilket jag inte tror när du visar bilderna) Behåll 25,5 grader MVH Lasse Ok, jag trodde Nitrivec innehöll de bakterier jag ville ha. Grumligheten har lagt sig som väntat. Jag har dammsugit idag igen, kollat att nitrat ligger runt 6-7. Ska kolla fosfat också.. sist jag mätte (när nitrat var 1.5ppm) hade jag 0.02 i fosfat (Hanna tester). Jag kollade på nybörjar-kemi-guiden där man tycker allt under 0.2 är bra och 0 är att sträva efter. Därav tyckte jag att värdet var bra. Fick idag info om att mitt värde troligtvis är lågt och kanske är delvis anledning till mitt utbrott. Så jag ska försöka mäta fosfat ikväll. köpte en sådan här idag och körde i 50ml (start dos).. luktar riktigt vidrigt Sedan din post ang belysning @Lasse kör jag bara med min gamla sötvattenramp. efter dammsugning ser det ut såhär: får se hur det håller sig imorgon. tack för all info om era experimentella kemikalieövningar Jag avvaktar och ser hur det går för er @Thomas Salt Jag har ganska mycket microbubblor då skummaren fortfarande läcker lite.. men jag har ingen mekanisk filtrering. Jag körde aldrig igång mitt externa filter, jag gillar att det är tyst, och minskad risk för vattenläcka då jag nu har allt i karet.. inga slangar som kan lossna osv.. Fyller CaCO3 någon funktion hos mig då? tack alla för input! Uppskattas verkligen! Citera
Lasse Postat måndag vid 15:58 Postat måndag vid 15:58 Det innehåller troligtvis organisk kolkälla - enligt min uppfattning nåt du absolut inte skall stoppa in i akvariet nu innan cyanobakterierna är under kontroll. MVH Lasse Citera
piffis Postat måndag vid 16:47 Författare Postat måndag vid 16:47 47 minuter sedan, Lasse skrev: Det innehåller troligtvis organisk kolkälla - enligt min uppfattning nåt du absolut inte skall stoppa in i akvariet nu innan cyanobakterierna är under kontroll. MVH Lasse Vilken då? Nitrivec eller den jag lade ut bild på? köpte i butik och beskrev att jag råkat slå i Nitrivec.. de tipsade om detta istället Citera
Lasse Postat måndag vid 17:13 Postat måndag vid 17:13 Den du håller i på bilden. Det är framförallt heterotrofa bakterier i det preparatet - de konkurrerar med nitrifierarna om plats och syrgas. IOFS- dit akvarium är i gång så det är ingen katastrof men om det innehåller organisk kolkälla (nödvändigt för snabb tillväxt av heterotrofa bakterier) Men den här blandningen saluförs också att innehålla purple sulfur bacteria - därför doften av svavelväte. Den här gruppen är en superbakterie som många har våta drömmar om. Det är bara det att den kräver livsförhållanden som är ganska otänkbara i en akvariemiljö om du frågar mig. Skall man använda den så krävs ett filter som är syrefritt men belyst. Avvakta och se vad som händer nu och besluta om du skall fortsätta att dosera detta. Men fortsätt att störa Cyanon. MVH Lasse Citera
piffis Postat tisdag vid 11:48 Författare Postat tisdag vid 11:48 18 timmar sedan, Lasse skrev: Den du håller i på bilden. Det är framförallt heterotrofa bakterier i det preparatet - de konkurrerar med nitrifierarna om plats och syrgas. IOFS- dit akvarium är i gång så det är ingen katastrof men om det innehåller organisk kolkälla (nödvändigt för snabb tillväxt av heterotrofa bakterier) Men den här blandningen saluförs också att innehålla purple sulfur bacteria - därför doften av svavelväte. Den här gruppen är en superbakterie som många har våta drömmar om. Det är bara det att den kräver livsförhållanden som är ganska otänkbara i en akvariemiljö om du frågar mig. Skall man använda den så krävs ett filter som är syrefritt men belyst. Avvakta och se vad som händer nu och besluta om du skall fortsätta att dosera detta. Men fortsätt att störa Cyanon. MVH Lasse ajaj, låter Inge vidare.. Idag ser det bra ut iallafall, så inget som hänt från dag till dag. man ska bara dosera en gång i veckan, så jag har några dagar på mig att utvärdera.. Burken i sig fick åka ut i garaget. Lukten letade sig ut även när korken satt på. Citera
Lasse Postat tisdag vid 16:58 Postat tisdag vid 16:58 (ändrat) Det är möjligt att det kan fungera men jag är skeptisk. Problemet i den här hobbyn att det är många produkter som lovar mycket men som inte riktigt håller måtten. Det märkliga är att de amerikanska produkterna kan vara både geniala och rena bluffen. Ett preparat som var mycket hypat over there sa sig vara ett helt biologiskt baserat preparat för att utrota alger med hjälp av mikrorganismer. Innehållet visade sig senare vara en pesticid. Preparatet nådde nog inte hit - det kallades Vibrant https://www.reef2reef.com/threads/warning-use-vibrant-at-your-own-risk.894995/ MVH Lasse Ändrat tisdag vid 17:02 av Lasse Citera
Lasse Postat tisdag vid 17:30 Postat tisdag vid 17:30 (ändrat) På tal om cyanobekämpning - jag hittade tråden jag refererade till tidigare - det visar sig att han använder microbacter 7 för att ympa kalkmjölet med bakterier - jag använder mitt egna utskummade vatten i samma syfte. De bakterierna trivs i all fall i mitt akvarium - tråden https://www.reef2reef.com/threads/extreme-water-clarity-and-cyano-eradication-made-easy.916381/ Och det ser bättre ut i mitt akvarium MVH Lasse Ändrat tisdag vid 17:31 av Lasse 1 Citera
piffis Postat tisdag vid 18:49 Författare Postat tisdag vid 18:49 1 timme sedan , Lasse skrev: På tal om cyanobekämpning - jag hittade tråden jag refererade till tidigare - det visar sig att han använder microbacter 7 för att ympa kalkmjölet med bakterier - jag använder mitt egna utskummade vatten i samma syfte. De bakterierna trivs i all fall i mitt akvarium - tråden https://www.reef2reef.com/threads/extreme-water-clarity-and-cyano-eradication-made-easy.916381/ Och det ser bättre ut i mitt akvarium MVH Lasse Super, tack, ska kika. Preparatet verkar vara slut hos de två svenska butiker jag hittade. Jag tycker att min sand ser bättre ut idag.. tidigare har man sett var man missat att dammsuga.. tycker inte att det röda återhämtat sig på samma sätt under dagen. får se om det bara är placebo kan ha tabbat mig med en annan grej igår kväll https://saltvattensguiden.se/topic/49250-frågor-angående-sinularia/#findComment-712548 det går fasen troll i min akvaristik för tillfället.. Citera
Thomas Salt Postat tisdag vid 19:03 Postat tisdag vid 19:03 On 2025-05-05 at 17:47, piffis skrev: Jag har ganska mycket microbubblor då skummaren fortfarande läcker lite.. men jag har ingen mekanisk filtrering. Jag körde aldrig igång mitt externa filter, jag gillar att det är tyst, och minskad risk för vattenläcka då jag nu har allt i karet.. inga slangar som kan lossna osv.. Fyller CaCO3 någon funktion hos mig då? Ja, skummer är en typ av mekanisk filtrering, vil du ha dett kristalklart är dett et rullfilter. Fik hem CaCO3 i dag, dom andra preperat kommar i veckan, så kan jag sammenlikna. 1 Citera
piffis Postat 16 timmar sedan Författare Postat 16 timmar sedan Det har varit en del tråkigheter med cyano etc på sistone så jag tänkte jag skulle lägga ut något roligare.. Det har tillkommit några invånare. Sonen överraskade mig med att göra research och med hjälp av svärföräldrarna och Aquariatech ta hem lite fiskar till min födelsedag. Det blev: 1x firefish goby 1x mandarin 1x gramma loreto 1x pepparminträka sen har jag stoppat i: 1x okinawae goby 1x fire shrimp vi har även fått i en del koraller och en anemon.. har tyvärr inte koll på vad allt heter men ska försöka göra en lista en vacker dag bilder: (ursäkta clownen, en riktig linslus, går inte att ta en enda bild utan att han ska vara där som frontfigur) 2 Citera
kaptenen Postat 13 timmar sedan Postat 13 timmar sedan Mycket fint! Cyano kommer och går i den här hobbyn tyvärr. Lite som myggen på sommaren Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.