Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat
17 minuter sedan, Thomas Salt skrev:

Tak Patrik, bestälte direkt lite Bentonit, som använs för klarningsmedel i vin tydligen :) 

Hitter bara zeolitmjöl som et detox medel. Men tar hem, skal testas da CaCO3 inte är like bra som ZEOzym var "back in the days". 

Jag vet inte - jag tänkte använda det ganska flitigt och då kan man inte undvika att det sedimenterar och det blir lite naturligare med kalkstensmjöl som egentligen är finmalen korallsand

MVH Lasse

Postat
On 2025-05-03 at 09:40, Lasse skrev:

Tror inte nitrivec hjälper mot Cyanobakterier. Ditt akvarium är troligtvis förbi starten av nitrifikationen - den fungerar som den skall.

I fallet med cyano så har det rapporterats att tillsättning av snabbväxande heterotrofa bakterier (brukar stå - en sammansättning av nyttiga bakterier på flaskan) kan hjälpa till att konkurrera ut cyanobakterierna. alltså den typ av bakterier som jag varnar för i uppstarten - men du är förbi den. Problemet är dock att dessa mixer också kan innehålla snabbt organiskt kol som kan gynna cyanobakterierna (och i synnerhet dino - om det är det du nu har - vilket jag inte tror när du visar bilderna)

Behåll 25,5 grader

MVH Lasse

Ok, jag trodde Nitrivec innehöll de bakterier jag ville ha. Grumligheten har lagt sig som väntat. 

Jag har dammsugit idag igen, kollat att nitrat ligger runt 6-7.

Ska kolla fosfat också.. sist jag mätte (när nitrat var 1.5ppm) hade jag 0.02 i fosfat (Hanna tester). Jag kollade på nybörjar-kemi-guiden där man tycker allt under 0.2 är bra och 0 är att sträva efter. Därav tyckte jag att värdet var bra. Fick idag info om att mitt värde troligtvis är lågt och kanske är delvis anledning till mitt utbrott.

Så jag ska försöka mäta fosfat ikväll.

köpte en sådan här idag och körde i 50ml (start dos).. luktar riktigt vidrigt 😂

IMG_4495.thumb.jpeg.73d4dfedb08b89cb840c6972c8ff6d4a.jpeg

Sedan din post ang belysning @Lasse kör jag bara med min gamla sötvattenramp.

efter dammsugning ser det ut såhär:

IMG_4510.thumb.jpeg.1003a4a485dee9d2a3d11e01e37bbf0c.jpegIMG_4509.thumb.jpeg.187b9cde6b9d4f51eb4e38f23825b840.jpegIMG_4511.thumb.jpeg.16960fd9633f9c455c054952e30ce5e3.jpeg

får se hur det håller sig imorgon.

tack för all info om era experimentella kemikalieövningar 😊 

Jag avvaktar och ser hur det går för er 😆

@Thomas Salt

Jag har ganska mycket microbubblor då skummaren fortfarande läcker lite.. men jag har ingen mekanisk filtrering. Jag körde aldrig igång mitt externa filter, jag gillar att det är tyst, och minskad risk för vattenläcka då jag nu har allt i karet.. inga slangar som kan lossna osv..

Fyller CaCO3 någon funktion hos mig då?

tack alla för input! Uppskattas verkligen! 🐠😊👍🏼

Postat

Det innehåller troligtvis organisk  kolkälla - enligt min uppfattning nåt du absolut inte skall stoppa in i akvariet nu innan cyanobakterierna är under kontroll.

MVH Lasse

Postat
47 minuter sedan, Lasse skrev:

Det innehåller troligtvis organisk  kolkälla - enligt min uppfattning nåt du absolut inte skall stoppa in i akvariet nu innan cyanobakterierna är under kontroll.

MVH Lasse

Vilken då? Nitrivec eller den jag lade ut bild på? 
köpte i butik och beskrev att jag råkat slå i Nitrivec.. de tipsade om detta istället 😳

IMG_4514.thumb.jpeg.953be3bfd69ad9d1a10783cf69b0155e.jpeg

Postat

Den du håller i på bilden. Det är framförallt heterotrofa bakterier i det preparatet - de konkurrerar med nitrifierarna om plats och syrgas. IOFS- dit akvarium är i gång så det är ingen katastrof men om det innehåller organisk kolkälla (nödvändigt för snabb tillväxt av heterotrofa bakterier) Men den här blandningen saluförs också att innehålla purple sulfur bacteria - därför doften av svavelväte. Den här gruppen är en superbakterie som många har våta drömmar om. Det är bara det att den kräver livsförhållanden som är ganska otänkbara i en akvariemiljö om du frågar mig. Skall man använda den så krävs ett filter som är syrefritt men belyst. Avvakta och se vad som händer nu och besluta om du skall fortsätta att dosera detta. Men fortsätt att störa Cyanon. 

MVH Lasse

Postat
18 timmar sedan, Lasse skrev:

Den du håller i på bilden. Det är framförallt heterotrofa bakterier i det preparatet - de konkurrerar med nitrifierarna om plats och syrgas. IOFS- dit akvarium är i gång så det är ingen katastrof men om det innehåller organisk kolkälla (nödvändigt för snabb tillväxt av heterotrofa bakterier) Men den här blandningen saluförs också att innehålla purple sulfur bacteria - därför doften av svavelväte. Den här gruppen är en superbakterie som många har våta drömmar om. Det är bara det att den kräver livsförhållanden som är ganska otänkbara i en akvariemiljö om du frågar mig. Skall man använda den så krävs ett filter som är syrefritt men belyst. Avvakta och se vad som händer nu och besluta om du skall fortsätta att dosera detta. Men fortsätt att störa Cyanon. 

MVH Lasse

ajaj, låter Inge vidare.. 😣

Idag ser det bra ut iallafall, så inget som hänt från dag till dag.

man ska bara dosera en gång i veckan, så jag har några dagar på mig att utvärdera..

Burken i sig fick åka ut i garaget. Lukten letade sig ut även när korken satt på. 🥳😂

Postat (ändrat)

Det är möjligt att det kan fungera men jag är skeptisk. Problemet i den här hobbyn att det är många produkter som lovar mycket men som inte riktigt håller måtten. Det märkliga är att de amerikanska produkterna kan vara både geniala och rena bluffen. Ett preparat som var mycket hypat over there sa sig vara ett helt biologiskt baserat preparat för att utrota alger med hjälp av mikrorganismer. Innehållet visade sig senare vara en pesticid.  Preparatet nådde nog inte hit - det kallades Vibrant

https://www.reef2reef.com/threads/warning-use-vibrant-at-your-own-risk.894995/

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Postat (ändrat)

På tal om cyanobekämpning - jag hittade tråden jag refererade till tidigare - det visar sig att han använder microbacter 7 för att ympa kalkmjölet med bakterier - jag använder mitt egna utskummade vatten i samma syfte. De bakterierna trivs i all fall i mitt akvarium - tråden

https://www.reef2reef.com/threads/extreme-water-clarity-and-cyano-eradication-made-easy.916381/

Och det ser bättre ut i mitt akvarium

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Postat
1 timme sedan , Lasse skrev:

På tal om cyanobekämpning - jag hittade tråden jag refererade till tidigare - det visar sig att han använder microbacter 7 för att ympa kalkmjölet med bakterier - jag använder mitt egna utskummade vatten i samma syfte. De bakterierna trivs i all fall i mitt akvarium - tråden

https://www.reef2reef.com/threads/extreme-water-clarity-and-cyano-eradication-made-easy.916381/

Och det ser bättre ut i mitt akvarium

MVH Lasse

Super, tack, ska kika. Preparatet verkar vara slut hos de två svenska butiker jag hittade.

Jag tycker att min sand ser bättre ut idag.. tidigare har man sett var man missat att dammsuga.. tycker inte att det röda återhämtat sig på samma sätt under dagen.

får se om det bara är placebo 😊

kan ha tabbat mig med en annan grej igår kväll 😣

https://saltvattensguiden.se/topic/49250-frågor-angående-sinularia/#findComment-712548

det går fasen troll i min akvaristik för tillfället..  😒

Postat
On 2025-05-05 at 17:47, piffis skrev:

Jag har ganska mycket microbubblor då skummaren fortfarande läcker lite.. men jag har ingen mekanisk filtrering. Jag körde aldrig igång mitt externa filter, jag gillar att det är tyst, och minskad risk för vattenläcka då jag nu har allt i karet.. inga slangar som kan lossna osv..

Fyller CaCO3 någon funktion hos mig då?

Ja, skummer är en typ av mekanisk filtrering, vil du ha dett kristalklart är dett et rullfilter. 

Fik hem CaCO3 i dag, dom andra preperat kommar i veckan, så kan jag sammenlikna. 

• Gilla 1
Postat

Det har varit en del tråkigheter med cyano etc på sistone så jag tänkte jag skulle lägga ut något roligare..

Det har tillkommit några invånare.

Sonen överraskade mig med att göra research och med hjälp av svärföräldrarna och Aquariatech ta hem lite fiskar till min födelsedag.

Det blev:

1x firefish goby

1x mandarin

1x gramma loreto

1x pepparminträka

sen har jag stoppat i:

1x okinawae goby

1x fire shrimp

vi har även fått i en del koraller och en anemon.. har tyvärr inte koll på vad allt heter men ska försöka göra en lista en vacker dag 😊

bilder:

(ursäkta clownen, en riktig linslus, går inte att ta en enda bild utan att han ska vara där som frontfigur) 😂

IMG_4554.thumb.jpeg.c957db4c359d3589a1f936af68f0fb58.jpeg

IMG_4556.thumb.jpeg.b515c3ff77e24702937faba3b76b124b.jpegIMG_4558.thumb.jpeg.7c41ac191da8c239834c55cd8973390c.jpegIMG_4559.thumb.jpeg.8e66ec2f9fc0bbc6394339cf40cdabfc.jpegIMG_4562.thumb.jpeg.1b8dd6afc4d16d353e8b8f3bd532594d.jpegIMG_4560.thumb.jpeg.6ad5ba3e184cf2c47c9ea5b8d1192641.jpeg

• Gilla 2
Postat (ändrat)

Dina fina ord om kallmaskstenen @Lasse fick mig att försöka rodda om i karet.. två extra stenar skulle med andra ord in.. det var knepigt och till slut kunde jag inte hålla min filosofi ”behåll access till alla glas”.. men med det kom också något gott.. jag tyckte tidigare att vi hade lite begränsat med ytor att sätta koraller. Alla ytor gick åt att bygga nästa sten så att säga.. samt att stenen ovan skuggade..

nu flyttade jag bak scapet och lade de sista stenarna att balansera mot bakglaset.. ingen tyngd direkt, så jag tror och hoppas att det inte är ett bekymmer.. man skulle ju kunna trycka in någon plast i kontaktytorna. Men det är snarare stödpunkter än att de tar någon vikt. Dessutom är stenarna relativt små..

så här blev det iaf:

(se ”innan” bild i inlägget ovan)

IMG_4576.thumb.jpeg.9edf1e604dc08ad41003c6de271acf4b.jpegIMG_4580.thumb.jpeg.9f805ad1655910772228d4839c7af7c6.jpegIMG_4582.thumb.jpeg.b46b1105cc103119f605260a2aa60eea.jpeg

stenen med kalkmaskarna hamnade i ”andra lagret” så de blev taket på en tunnel:

IMG_4583.thumb.jpeg.cf530038abdae5b5c3f8f5c09095a7bd.jpegIMG_4578.thumb.jpeg.88b5b70faf2bb39266f806f91a4b2369.jpegIMG_4577.thumb.jpeg.64419865dbacfe16814534f8e01b3755.jpeg

vattnet är grumligt, blir kanske bättre bilder när det lagt sig.. vattnet trycks fram mot rutan och går sedan i retur runt i karet genom tunneln.. så förhoppningsvis får kalkmaskarna napp med sina röda nät

Just ja.. jag glömde stänga av ATOn och röret råkade hopp snett.. så larmet gick till slut och jag blev blöt om strumpan innan jag fattade vad som hänt.. blev att torka några liter vatten.. onödigt.. hoppas detta får mig att komma ihåg att stänga av den när man ska ner och härja i tanken nästa gång 😣

Ändrat av piffis
  • Gilla 1

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...