Lasse Postat 17 timmar sedan Postat 17 timmar sedan 2 timmar sedan, piffis skrev: Bor i ett relativt nytt område med PEM rör ända in till huset, och sedan "plaströr" ända fram till kranarna. Om det är riktiga plaströr och inte utvändigt plastade kopparrör så kan du skatta dig lycklig. Vi tog Göteborgsvattnet på det sättet till det stora akvariet på Sjöfartsmusset - det gick utmärkt. Jag räknade ut ditt TDS värde genom en överslagsberäkning på ledningsvärdet i Stockholm vattens analys - så du är ganska trygg i ditt kranvatten 52 minuter sedan, Christian J skrev: Enda förhöjda ämnet var kisel, jag vet inte om det berodde på kranvattnet (Göteborgs kommunala) eller mitt filtermedia. Troligtvis kranvattnet - det håller normalt mellan 350 - 500 µg/L av Si i Göteborg. I mitt fall när jag gick över till Osmos var det just det samt att vi hade väldigt höga kopparvärde. Gjorde en Oceamo analys på kranvattnet innan jag beslöt mig för att skaffas RO MVH Lasse Citera
Christian J Postat 9 timmar sedan Postat 9 timmar sedan 7 hours ago, Lasse said: Troligtvis kranvattnet - det håller normalt mellan 350 - 500 µg/L av Si i Göteborg. Det är lite av ett mysterium i mitt fall: första Triton-testet år 2019 visade 1875.00 µg/l, medan nästa test 2023 visade 1873.00 µg/l --nästan exakt samma! Jag började inte använda osmosfilter förrän 2022. Quote I mitt fall när jag gick över till Osmos var det just det samt att vi hade väldigt höga kopparvärde. Jag har kopparrör i badrummet, men de var 15 år gamla när jag startade karet. Citera
Lasse Postat 8 timmar sedan Postat 8 timmar sedan 1 timme sedan , Christian J skrev: Det är lite av ett mysterium i mitt fall: första Triton-testet år 2019 visade 1875.00 µg/l, medan nästa test 2023 visade 1873.00 µg/l --nästan exakt samma! Jag började inte använda osmosfilter förrän 2022. Det är ganska lite som konsumerar si i karen. Järnbaserad GFO brukar dock ta bort en del 1 timme sedan , Christian J skrev: Jag har kopparrör i badrummet, men de var 15 år gamla när jag startade karet. Ja gamla rör är normalt inga problem men de gjorde något med systemet där jag bor och från att ha varit bra så hade jag över 40 µg/L Cu i kranvattnet. Skickade en särskild kranvattensanalys till OCEAMO MVH Lasse Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.