Gå till innehåll

Id ?


Sillen

Rekommenderade inlägg

Jag har köpt lite extra sten för att komplettera upp mitt kar med. Främst var anledningen att skyla en slang till UVC pumpen. När jag köpte stenen såg jag en sten som jag lite på vinst och förlust köpte med förhoppningen att det var en vinst då den såg ut att innehålla allt möjligt spännande. Nu dock börjar nerverna vakla lite så jag la aldrig i den stenen då jag är rädd att det skulle vara något ovälkommet. Nu är det så at jag kommer att vara bortrest i 10 dagar och frun håller koll på karet och då vill jag inte ha några missöden.

Kan någon hjälpa mig med id på dessa saker? Bild 1 ser ut att vara någon form av alg men 2 har jag inte en aning? Medveten om min fotokunskap men det är bara för att ge er en större utmaning!

post-2171-14468912798423_thumb.jpg

post-2171-14468912798539_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bild 2 aer ut som cliona cf. caribboea en svamp som ansluter sej till LR genom att släppa en syra så de kan gräva sej in i LR med sina rötter. Helt ofarlig o jättevanlig bild ett e lite svår att se vad det är kanske nån annan har nån ledtråd. Kanske kan vara Nausithoe cf. punctata som är larvstadiet på maneter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är rörmaskar men ej de Stig tror. Dessa har en liten vit krona och triv bara i skugga och älskar strömt vatten de är ett plus i karet. Jag har tusental i mitt och de förökar sig av sig själv. Ljus tål de inte och många fiskar försöker även ta ett snack. De kan växa t.o.m innuti skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är rörmaskar men ej de Stig tror. Dessa har en liten vit krona och triv bara i skugga och älskar strömt vatten de är ett plus i karet. Jag har tusental i mitt och de förökar sig av sig själv. Ljus tål de inte och många fiskar försöker även ta ett snack. De kan växa t.o.m innuti skummaren.

Det är de vita som ser ut som förtorkade vita maskar. Dessa har jag på andra ställen i karet också. Jag menar det gröngula som som sitter på stenen. Vet ni vad det är också?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig ser det ut som svampdjurskolonier. Fast jag är inte alls säker.

Då ska jag läsa på om dem. Jag har tagit beslut om att inte lägga stenen i akvariet förren jag kommer hem i slutet av nästa vecka.

Tack för hjälpen även om du inte är säker! Tacket gäller er andra också så klart!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...