Postat Igår vid 07:09 1 d Författare Jag gör nu ett räkneexempel på mitt akvarium. Det blir grovt men tycker fortfarande det stöder det jag sagt tidigare, att koraller är inte mkt att räkna med som PO4 förbrukare i ett slutet system där du vill ha ner PO4. I deras experiment tog EN fragg upp 0.25 mg P på 217 dagar. Jag tar i nu, och uppskattar att mitt kar som är ganska medelbefolkat, består av 100 sådana fraggar. (Förmodligen mindre). Då skulle mina koraller konsumera 25 mg P på 217 dagar. Det blir 0.115 mg P per dag. Det är ungefär samma som 0.346 mg PO4 per dag. Mitt kar består av 500 liter, så dessa "100 fraggar", i ett system med höga P värden , skulle minska mitt PO4 med 0.0007 mg/l per dag. Och då är detta räknat på när korallerna badade i 0.3 mg PO4. I ett "normalt" system är vi i alla fall nere i hälften, så tillväxten kommer bli ännu lägre, säg hälften. Då kommer mina 100 välmående och växande fraggar konsumera 0.00035 mg/l PO4 per dag. Säg att jag har 1000 fraggar istället (att min uppskattning var i underkant), ja då drar dessa koraller ner PO4 med 0.0035 mg/l per dag. Inte mkt.....jag vidhåller detta. /Jonas
Postat Igår vid 07:27 1 d Författare 12 timmar sedan, Lasse skrev: Alltså så tog varje liten fragg på några centimeter (om ens det) upp 0,25 mg P (Motsvarar ca 0,77 mg PO4 under 200 dagar i genomsnitt. Givetvis har den inte tagit upp detta linjärt utan med den exponentiella tillväxten av yta och därmed vävnad hos koralldjuren. Och det är genomsnittligt per fragg - vissa har tagit mer och vissa mindre. I genomsnitt har ytan växt med nästan 300 % vilket bör innebära att den nya ytan efter 200 dagar tar upp 300% mer P och N än den ytan som ursprungsfraggen tog upp. I det här fallet är genomsnittet i upptag per dag från en växande 2 cm fragg ca 0,004 mg PO4. Det mesta av detta har dock tagits upp i slutet av perioden. Det blir inte så lite till slut eftersom den aktiva koralldjursytan i ett väl "beplantat" rev akvarium är flera tusen gånger större än denna 2 cm fragg efter 200 dagar. Vi kommer fram till samma siffror, och jo, det blir faktiskt väldigt lite. Detta får du ju dividera med vattenvolymen. Om detta nu var 10 fraggar, så är det rimligt om vi översätter det till ett akvarium , att dom står i 300 liter. Det blir då 0.0001 mg/l Po4 per dag som försvinner på grund av dessa 10 fraggar, i ett näringsberikat vatten, i genomsnitt. Räknar vi på en 100 faldig korallmassa som kanske motsvarar ett akvarium som är lite mer moget med inte bara fraggar, och kanske 500 liter (normalt scenario) så får vi en PO4 sänkning per dag tack vare hälsosam korallväxt på bara 0.0008 mg/l PO4. Inte mkt. Detta är ju inte rätt eller fel, det är ren matte. Det blir inte mer än så här. Jag håller med dig om att det var intressant (om än förväntat kanske) att "svältande" koraller kickade igång direkt på bolusdoser. Där tror jag precis som du antyder, att man bör betänka att om man har ganska låga N o P värden, så är det nog klokt att slänga i lite extra mat då o då. Det är faktiskt exakt det jag gör själv, och kanske är det därför som mina koraller trots mina låga N o P är inte särskilt ljusa? /Jonas
Postat 23 timmar sedan23 tim Om mörka koraller i experimentetFrån methodsCorals were photographed with a digital Olympus Tough F2.0 camera at the start of the experiments and then at regular 2- to 3-week intervals, to measure growth and symbiont density in response to the nutrient treatments. A standardized imaging procedure was followed: first the coral colonies were transferred to a glass tank pre-filled with water from their specific treatment system (nutrient-limited or replete). The tank was afterwards placed in a defined position inside a purpose-built black cabinet lit with white LED lights fitted with diffuser screens fixed to both sides and to the top lid of the cabinet, ensuring even and reproducible illumination across samples. Photographs were subsequently taken with room lights switched off to avoid changes in the light exposure. Camera settings were kept the same for all images. Colonies were photographed always from the same orientation and against size and colour scales for reference (Coral Health Chart, CoralWatch). Branching colonies were photographed from the side and foliose or encrusting colonies from the top (Supplementary Fig. 1, M5).Koraller fotograferades med en digital Olympus Tough F2.0-kamera i början av experimenten och sedan med regelbundna 2- till 3-veckorsintervall för att mäta tillväxt och symbiontdensitet som svar på näringsbehandlingarna. En standardiserad avbildningsprocedur följdes: först överfördes korallkolonierna till en glastank som var förfylld med vatten från deras specifika behandlingssystem (näringsbegränsat eller påfyllt). Tanken placerades därefter i en definierad position inuti ett specialbyggt svart skåp upplyst med vita LED-lampor försedda med diffusorskärmar fästa på båda sidor och på skåpets övre lock, vilket säkerställde jämn och reproducerbar belysning över proverna. Fotografier togs därefter med rumsbelysningen avstängd för att undvika förändringar i ljusexponeringen. Kamerainställningarna hölls desamma för alla bilder. Kolonierna fotograferades alltid från samma orientering och mot storleks- och färgskalor som referens (Coral Health Chart, CoralWatch). Förgreningskolonier fotograferades från sidan och blad- eller skorpbildningskolonier uppifrån (kompletterande figur 1, M5).Det går nog inte göra några färgjämförelser mellan detta experiment och ett med normal korallbelysning eftersom vita LED användesTätheten av symbionter var lika vid start av både det näringsberikade som det näringsbegränsande experimentet. I det näringsbegränsande experimentet åt koralldjuret troligtvis upp en del av sin "standing stock" av symbionter för att få en viss näring till en svag tillväxt i avsaknad av phytoplankton - det medförde en blekning av korallerna - kan ses på alla arter. I det näringsberikade experimentet växte "standing stock" men koncentrationen per ytenhet var den samma - därför har de samma färg hela tiden.Om man tittar till PO4 upptaget i djur och algvävnad så säger nog inte genomsnittliga dagliga upptaget så mycket eftersom populationen är större vilket bör ha koncentrerat upptaget till den sista delen av experimentet. ser jag exempelvis på S.hystrix fraggen dag 203 så har nog min kolloni en effektiv upptagsyta som är 50 gånger större. I ett akvarium som mitt är därför inte det dagliga upptaget speciellt lite. - bra tillväxt och en enorm växt av olika koraller.Forskarna klargör att ökningen av ytan sker exponentiellt - jag vet inte om det är rätt eller fel. Jag tittar just nu på de 10 olika korallernas tillväxtkurvor MVH Lasse
Postat 11 timmar sedan11 tim Författare 12 timmar sedan, Lasse skrev:Om mörka koraller i experimentetFrån methodsDet går nog inte göra några färgjämförelser mellan detta experiment och ett med normal korallbelysning eftersom vita LED användesTätheten av symbionter var lika vid start av både det näringsberikade som det näringsbegränsande experimentet. I det näringsbegränsande experimentet åt koralldjuret troligtvis upp en del av sin "standing stock" av symbionter för att få en viss näring till en svag tillväxt i avsaknad av phytoplankton - det medförde en blekning av korallerna - kan ses på alla arter. I det näringsberikade experimentet växte "standing stock" men koncentrationen per ytenhet var den samma - därför har de samma färg hela tiden.Om man tittar till PO4 upptaget i djur och algvävnad så säger nog inte genomsnittliga dagliga upptaget så mycket eftersom populationen är större vilket bör ha koncentrerat upptaget till den sista delen av experimentet. ser jag exempelvis på S.hystrix fraggen dag 203 så har nog min kolloni en effektiv upptagsyta som är 50 gånger större. I ett akvarium som mitt är därför inte det dagliga upptaget speciellt lite. - bra tillväxt och en enorm växt av olika koraller.Forskarna klargör att ökningen av ytan sker exponentiellt - jag vet inte om det är rätt eller fel. Jag tittar just nu på de 10 olika korallernas tillväxtkurvorMVH LasseDet jag tycker är särskilt intressant är att zoxanthelldensiteten inte ökade vid höga N o P utan var ju väldigt konstant. De klart, den va kanske ganska hög från början. Dom ser rätt mörka ut. Tar man tex den svältfödda ljusa korallen(när den blivit ljus) o placerar den i den näringsrika miljön (inte bara den pulsade N o P miljön), då gissar jag att den reglerar upp densiteten./Jonas
Postat 10 timmar sedan10 tim Färgaspekten hade jag inte ens i tankarna i mitt förra inlägg, men det är klart som du säger att det finns skillnader. Brunt utseende är trist och de tendenserna har man ju sett ibland när värdena varit högre. Dock senaste rundorna det varit högt så har det varit väldigt färgstarka koraller, men har även varit med om det motsatta. Jag tycker dock det är mkt mer jobb att få tillbaka koraller som svält och är blekta än bruna och ”mätta” koraller. Så jag försöker nöja mig i ett mittenland. Lagom är bäst
Postat 8 timmar sedan8 tim I detta experiment var tätheten av zooxhanteller likadan vid start för både det näringsberikade vattnet och det näringsbegränsande vattnet. Från MethodsVad försöket visade var att koraller som hållits deras "holding" akvarium under samma näringsvärde (tyvärr har jag inte hittat någon koncentration i detta system men det var mindre än i det näringsberikade vattnet och högre än i det näringsbegränsande) The experimental corals (Supplementary Table 1) have been cultured and propagated by fragmentation in the experimental coral mesocosm facility of the Coral Reef Laboratory at the University of Southampton since 2008 (refs. 43,57). The coral models for the present study were selected as they have been used previously in physiological experiments by others. Moreover, they represent common species with a wide geographic distribution. Additionally, they include different colony morphologies to demonstrate the broad applicability of our findings. Acropora and Stylophora were selected as they feature in many previous studies on nutrient effects on symbiotic corals and they are also widely distributed reef-building corals. E. paradivisa with its phaceloid growth and large polyp size was included to demonstrate that the effects are reproducible independent from the morphological features of the experimental model.De experimentella korallerna (kompletterande tabell 1) har odlats och förökats genom fragmentering i den experimentella korallmesokosmanläggningen vid Coral Reef Laboratory vid University of Southampton sedan 2008 (ref. 43, 57). Korallmodellerna för den aktuella studien valdes ut eftersom de tidigare har använts i fysiologiska experiment av andra. Dessutom representerar de vanliga arter med en bred geografisk spridning. Dessutom inkluderar de olika kolonimorfologier för att visa den breda tillämpbarheten av våra resultat. Acropora och Stylophora valdes ut eftersom de förekommer i många tidigare studier om näringseffekter på symbiotiska koraller och de är också vitt spridda revbyggande koraller. E. paradivisa med sin phaceloida tillväxt och stora polypstorlek inkluderades för att visa att effekterna är reproducerbara oberoende av de morfologiska egenskaperna hos den experimentella modellen.Beskrivning av odlingen finns i artikeln "An experimental mesocosm for long-term studies of reef corals". Tyvärr verkar det bara finnas abstrakt on line - om någon vill läsa hela artikeln - kontakta mig via PMVad artikeln visar är att tätheten ökar inte (som många tidigare har trott) med PO4 upp till 0.3 mg/L men tätheten minskar om värdet är konstant runt 0.01 mg/L PO4 - enskilda korta näringspulser kan också vidmakthålla tätheten och välbefinnandet - men ett konstant värde kring 0,01 mg/L är fatalt i denna studie.MVH Lasse
Postat 7 timmar sedan7 tim On 2025-08-30 at 09:27, jonasroman skrev:Detta är ju inte rätt eller fel, det är ren matte. Det blir inte mer än så här. Det finns ju ett rätt stort antagande här och det är den där faktor 100.En standardplugg är 3cm i diameter och då alltså 7.07cm2.Mitt akvarium är 130x72cm. Det ger totalt 9360cm2. Tänker vi ett ganska lågt täcke på 30% för ett moget kar så blir det 2808 cm2 vilket är 400 gånger större än pluggen. Med 60% täckning ligger vi på 800 gånger och med 90% på 1200 gånger.Sedan är det ju långt ifrån säkert att upptaget är linjärt med storleken heller. Det är alltså ganska många antaganden så det är nog svårt att dra några större slutsatser egentligen.
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.